Cum demarezi un business în Vending?

Cum demarezi un business în Vending?

Ca să nu te “arunci”, cum se zice în afaceri, şi să ieşi din branşă mai repede decât te-ai fi aşteptat, ai grijă la câteva lucruri.

Să ştii ce vrei.

Alien Concept SRL a luat fiinţă în anul 2002. Firma este specializată în conceperea de soluţii automatizate, o bună parte din produse fiind personalizate pentru nevoia specifică a fiecărui client în parte. Ce oferă ei, mai exact? Automate de vânzare a biletelor şi abonamentelor, validatoare de bilete, automate de vânzare a tichetelor de parcare,

sisteme de control ale accesului pietonal sau auto, soluţii GPS pentru urmărirea flotei de transport, sisteme integrate de control patrulă sau panouri de informare. Află, însă, că din 2002 şi până acum, Alien Concept a băgat în treaba asta peste 800.000 de euro, pentru dezvoltarea unor produse de calitate. L-am întrebat pe Horea Vuscan, General Manager, cum au reuşit şi ce înseamnă să te apuci de Vending.

“Orice ai începe, orice afacere în orice domeniu, trebuie să fie bine definită. În general, greşeala tinerilor antreprenori este aceea că nu ştiu unde vor să ajungă, nu ştiu direcţia pe care doresc să o apuce şi acţionează sub imboldul pieţei. Această abordare este nesigură pentru că orice decizie luată pe o fundaţie instabilă este sortită eşecului. Astfel, eu consider o necesitate imperativă ca fiecare antreprenor să îşi definească bine direcţia, nişa pe care va activa. Nu poţi să fii bun la toate, trăim într-o piaţă fluidă, veşnic schimbătoare, în care barierele, de spaţiu sau publicitare, nu mai există. Globalizarea are avantajele şi dezavantajele ei, aşa că trebuie să ţinem pasul cu concurenţa, iar pentru asta trebuie să fim cei mai buni în domeniile noastre de expertiză. Aş încheia prin a spune că e nevoie de o viziune, elementul de stabilitate extern pieţei veşnic fluctuante. Apoi mai trebuie să ştii din ce în ce mai multe despre din ce în ce mai puţine lucruri, până cînd vei afla totul despre nimic.”

Parteneri puternici.

Pe lângă clienţi, ai nevoie şi de parteneri, care îţi vor asigura vizibilitate şi, în primul rând, îţi vor certifica activitatea ca fiind una serioasă şi calitativă. Aşa ne-a spus şi Ovidiu Tunaru, Country Business Manager pentru Nestle România. “Începerea şi dezvoltarea cu succes a unei afaceri noi pe piaţa de vending, mai mult ca oricare alt domeniu, are nevoie de un parteneriat puternic. Acesta trebuie dezvoltat atât în ceea ce priveşte investiţiile, cât şi know-how-ul. Modelul nostru de business presupune susţinerea activităţilor partenerilor prin investiţii directe în aparate şi prin transferul de expertiză, pe care noi am acumulat-o de-a lungul timpului.” Aşadar, sugestia noastră, firească, este să fii pregătit să cheltui, în primul rând, pentru partenerii tăi. Un vending inteligent, cu o strategie bine pusă la punct, atrage de la sine colaborări de succes.

“În cazul firmelor care decid să intre pe piaţa de vending investind în aparate plasate doar în locaţiile proprii, în timp se poate ajunge la concluzia că estimările iniţiale nu au fost realiste. După ce se face investiţia iniţială, apar costuri neprevăzute, precum cele întreţinere, costurile tehnice, dar şi costuri asociate asigurării standardelor de calitate şi respectarea prevederilor legale”, ne mai spune domnul Tunaru. Parteneriatele nu atât cu producători, cât şi cele cu diferite locaţii care permit vendingul, îţi pot aduce plusul de care ai nevoie. Riscurile sunt mari dacă nu-ţi faci un plan de atac şi nu analizezi dinainte posibilităţile. Iar dacă nu, ascultă-ţi instinctul şi adu-ţi aminte unde ai simţit nevoia unui aparat de vending în oraşul tău.

“Practica ne omoară”

Să nu crezi că vei cumpăra un aparat de vending şi cu trei pungi de sticsuri vândute pe zi vei avea un trai decent. Nu despre asta e vorba în acest domeniu. Tocmai de aceea, e bine să ai la dispoziţie un buget destul de solid pentru început. Până la urmă, e vorba de o investiţie, nu de un pariu. De aici, trebuie să-ţi dai seama că dacă nu eşti organizat şi nu gândeşti toate aspectele în detaliu, vei putea ajunge să plăteşti pentru ce încă n-ai vândut, cum ne spune Cosmin Manu, Manager General la Smart Vending: “Ai nevoie şi de un capital consistent pentru pornire, ca să ajungi în scurt timp măcar la un număr de 50 de aparate în stare perfectă de funcţionare. În ultimii ani au apărut foarte mulţi mici operatori de vending, cu 10-15 aparate.Unii dintre ei au ajuns să se îndatoreze către bănci pentru a cumpăra aceste aparate şi acum nu le mai pot plăti decât foarte greu. Aceştia vor fi înghiţiţi în doi, trei ani, de către operatori mai mari sau vor fi eliminaţi de pe piaţă. În concluzie, nu tot ceea ce pare uşor în teorie se dovedeşte la fel şi în practică.”

“Faţă de acum 10-12 ani, în 2011 poate fi mai uşor să aduni informaţiile teoretice necesare începerii unui business în vending. Mirajul banilor câştigaţi uşor atrage pe toată lumea. Pui cafea şi apă şi încasezi banii. În realitate, în spate va trebui să se ascundă foarte multă muncă şi seriozitate”, completează domnul Manu. De asemenea, sunt multe aspecte tehnice pe care trebuie să le iei în seamă, cum ar fi temperatura sau umiditatea din aer, solubilitatea ingredientelor şi multe altele. Este esenţială menţinerea aparatelor în parametrii tehnici optimi, funcţionarea continuă fiind foarte importantă pentru păstrarea clienţilor. Cu alte cuvinte, fă-ţi temele bine şi trage linie. Dacă riscul e prea mare, schimbă schema. Şi nu uita că marketingul este un fel de actorie, în care trebuie să intri bine în rol, sau tot un fel de viaţă, în care ai prieteni, relaţii şi competitori.

Vending Inside

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*