Vending 2.0

Vending 2.0

Automatele devin din ce în ce mai performante prin utilizarea sistemelor wireless. Nu numai că ajută industria americană de 20 de miliarde de dolari să vândă mai multe produse, ba chiar ajută şi la oprirea tâlhăriilor.

“Este o industrie cu rădăcini vechi, dar cu un nou început, să spunem”, declară Mark Brenner, reprezentant al Johnson County, franciză pentru Fresh Healthy Vending. Această tehnologie a venit la momentul potrivit. Recesiunea, precum şi numărul mare de şomeri din anul 2009, au dus la scăderea vânzărilor de la o cifră de 22 de miliarde de dolari, în anul 2008, la 20 de miliarde de dolari, în anul 2009, potrivit raportului emis de Automatic Merchandiser – “Starea industriei americane de vending”. Unii operatori au răspuns la acest fenomen prin creşterea preţurilor. Alţii au apelat la un sistem de monitorizare mult mai atentă a inventarului, prin salvarea unor stocuri de aparate nefolositoare şi prin oprirea jafurilor din interior sau exterior. Iată că, în unele locuri, scumpirile nu sunt neapărat singur soluţie…

Una dintre companiile care a apelat la acestă tehnologie este Treat American Food Services, o companie bazată pe servicii alimentare cu o cifră de afaceri anuală de 52 de milioane de dolari. Acestă companie utilizează un sistem proiectat de compania Cantaloupe Systems Inc. pentru toate cele 2.800 de automate de snacksuri şi băuturi amplasate în zone de business, colegii, spitale, precum şi în marketuri. Cantaloupe Systems a fost fondată în anul 2002, în California, de către doi ingineri, unul dintre ei reprezentând a doua generaţie de profesionişti în ale vendingului. Aşa numita tehnologie “sămânţă” (Seed), permite fiecărui proprietar al unui automat să ştie exact câte produse şi câţi bani există în automatul său – numărul de bancnote sau monezi –  în orice moment al zilei.

Ca rezultat, proprietarii automatelor vor şti exact care este cantitatea de produse care trebuieadăugate sau momentul la care expiră un sandwich. Sistemul transmite prin fax sau e-mail către proprietar atunci când o uşă a automatului este deschisă. Acesta, fiind de mici dimensiuni, poate fi instalat pe partea superioară a automatului, transmiţând semnale sonore către compania de vending prin reţeaua celulară. Spre exemplu, un client din Phoenix a fost alertat în momentul în care uşa unuia dintre automatele sale, amplasat într-o şcoală, a fost deschisă după încheierea programului. Poliţia a fost anunţată şi cei doi vinovaţi au fost prinşi în flagrant. Proprietarul a putut să le spună poliţiei chiar şi ce sumă de bani era în aparat înainte de jaf. Taxa pentru acest sistem este de 150 de dolari pe an.

O altă dimensiune a conceptului de vending a luat naştere tot în SUA, la finele lui ianuarie. Treat America a lansat propriul concept de vending cu licenţă, compania Kitchen, care combină noile tehnologii cu preparate sănătoase, aşa-zisa mâncare eco. Zonele de amplasare nu necesită angajaţi, sunt amenajate cu frigidere pentru sandvişuri, salate, băuturi carbogazoase, apă, sucuri de fructe şi multe altele. Un alt automat conţine boabe de granola, preparate proaspete şi sucuri naturale. Clienţii se servesc singuri, scanează codul de bare, apoi introduc cardul de credit pentru plată. Camerele de luat vederi, amplasate în pereţi sau tavan, înregistrează automat întreaga zonă, iar operatorii sunt imediat alertaţi în cazul unor nereguli cu privire la sistemul de plată sau de siguranţă.

Vending Inside

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*