ALEXANDRU OANCEA:” Piaţa plăţilor instant este una dintre pieţele cu cea mai rapidă creştere din lume”

ALEXANDRU OANCEA:” Piaţa plăţilor instant este una dintre pieţele cu cea mai rapidă creştere din lume”

Directorul comercial al Qiwi Limited România, Alexandru Oancea, ne oferă un scurt istoric al Qiwi în lume și în România, ne spune de ce compania pe care o reprezintă a ales să-și dezvolte afacerile în țara noastră și ne dezvăluie principalele atuuri ale Qiwi în raport cu concurența.

 Vă rog să ne faceți un scurt istoric al companiei QIWI în lume și în România? Cine sunteți? Care este principalul domeniu de activitate?

 Qiwi Limited este lider pe piaţa plăţilor instant în majoritatea ţărilor unde compania este prezentă. Deţine cele mai mari sisteme de plăţi ale OSMP (United System of Instant Payments) şi e-port Group, serviciul de plăţi QIWI, sistemul electronic QIWI Wallet şi QIWI Advertising.

În iulie 2008, Qiwi Limited a achiziţionat sistemele de plăţi ale OSMP, e-port Group, QIWI Wallet şi QIWI Advertising. 

Această tranzacţie a făcut din Qiwi Limited cea mai mare companie europeană din domeniul plăţilor instant din Eurasia, cunoscută clienţilor săi sub brandul QIWI. În 2009, cifra de afaceri a Qiwi Limited s-a ridicat la 10,8 mld euro.

Qiwi Limited încorporează reţeaua de agenţi a sistemelor de plăţi OSMP şi e-port, care cuprinde peste 10.000 de companii şi întreprinzători persoane fizice. Agenţii OSMP şi e-port sunt deţinătorii a peste 300.000 de puncte de vânzare, incluzând peste 210.000 de terminale self-service OSMP şi e-port. Reţeaua de parteneriate este foarte extinsă: oricine îşi poate deschide propria afacere prin achiziţionarea şi instalarea unui terminal de colectare plăţi. 

Rusia este prima ţară în care Qiwi Limited şi-a început operaţiunile. La sfârşitul lui 2009, compania deţinea o cotă de piaţă de peste 50% în Rusia, ceea ce a propulsat-o pe poziţia de lider pe piaţa plăţilor instant. Totodată, cifra de afaceri anuală s-a ridicat la 10,3 mld euro în 2009. Volumul plăţilor efectuate prin sistemele de plăţi ale Qiwi Limited a ajuns la 1,143 mld euro în 2009. Numărul furnizorilor de servicii operabile prin intermediul terminalelor self-service se ridica la peste 2100 de companii. Valoarea unei tranzacţii medii lunare este de 3,1 euro, iar a încasărilor lunare per terminal – de 5,122 euro.

De ce ați ales România pentru dezvoltarea afacerilor QIWI? Credeți că această piață este una cu potențial crescut pentru businessul dumneavoastră?

Piaţa plăţilor instant este una dintre pieţele cu cea mai rapidă creştere din lume. Consumatorii reprezintă marea majoritate a populaţiei. În prezent, există un număr mare de instrumente de colectare plăţi pentru diverse servicii, care variază în funcţie de ţară, mentalitate şi obiceiuri. De exemplu, cele mai răspândite instrumente din România sunt POS-urile, cartelele răzuibile, ATM-urile, terminalele POS, ghişeele de plăţi, plăţile online şi mobile.

Totuşi, începând cu 2009, cardurile bancare au devenit mai puţin populare printre consumatorii români ca instrument de plată. Dacă la finalul primului trimestru volumul plăţilor online prin card bancar a crescut cu 18%, în trimestrul II s-a înregistrat o încetinire a ritmului de creştere la numai 4%. (conform RomCard).

 Vă rog să ne descrieți principalele produse și servicii ale companiei dumneavoastră? Care este numărul de terminale QIWI în acest moment în România?

Principalele servicii furnizate de compania noastră sunt reprezentate de încasare de plăți pentru operatorii de telefonie mobilă și fixă, furnizorii de servicii tv și internet, servicii online, cupoane de reduceri, produse cosmetice, bilete de avion, taxe de drum și alte servicii.

Față de celelalte platforme de plăți existente pe piața românească terminalele de plată funcționează 24/24 iar clienții pot face plăți fără a fi asistați de un personal specializat cum se întâmplă în cazul celorlalte platforme.

Acum avem pe piața românească aproximativ 400 de terminale funcționale dintre care marea majoritate sunt în București dar acesta este doar începutul dezvoltării noastre în România și în viitorul apropiat terminalele noastre vor fi accesibile clienților din întreaga țară.

Care sunt atuurile companiei QIWI în comparație cu ceilalți competitori de pe piață?

Principalul atuu al companiei noastre este vasta experiență acumulată pe parcursul anilor în țările în care operăm, precum și a platformei de procesare a plăților cu o capacitate de procesare de peste 7.500.000 de tranzacții pe zi întreținute de o echipă internațională de IT din mai multe țări. Serviciile noastre cât și cele ale concurenților noștri pe piața românească se bazează pe tehnologie avansată și servicii de calitate care au un rol foarte important în dezvoltarea unui nou tip de afaceri. Concurența pe acest segment aduce un plus beneficiu din care au de câștigat clienții noștri iar satisfacerea nevoilor acestora reprezintă scopul nostru principal pe piața românească.

În această etapă a dezvoltării cred că suntem mai degrabă investitori și nu concurenți pentru că acum vorbim despre conturarea unei noi afaceri în România. Ne bucură faptul că pe acest segment de piață asistăm la un mediu concurențial sănătos și considerăm că aceste elemente vor contribui la o dezvoltare mai rapidă a acestei afaceri. În final, din concurența noastră vor avea de câștigat clienții.

Sunt doar câteva elemente care ne diferențiază de concurență: vasta experiență acumulată pe parcursul anilor în țările în care operăm, o platformă proprie de procesare a plăților cu o capacitate de procesare de peste 7.500.000 de tranzacții pe zi întreținute de o echipă internațională de IT din mai multe țări și o strategie de dezvoltare bine conturată. În rest am putea spune că fiecare dintre noi are o parte de contribuție în dezvoltarea pieței de plăți instant în România.

Am observat că vă prezentați produsele ca pe unele care pot ajuta pe alții să-și deschidă propria afacere. Puteți să ne detaliați acest aspect al afacerii QIWI în România?

Prin intermediul sistemului nostru de încasare plăți oferim o oportunitate de dezvoltare pentru companiile mici și mijlocii. În parteneriat cu Qiwi partenerii noștri pot pune baza unei rețele de încasare plăți. Alături de Qiwi orice întreprinzător poate obține un venit suplimentar printr-un minim de efort și investiții. În funcție de posibilități, fiecare întreprinzător poate pune bazele unei rețele de terminale care îi poate asigura un venit stabil pentru o perioadă mai lungă de timp.

Ce măsuri trebuie luate ca industria de vending din țara noastră să ajungă la nivelul țărilor cu tradiție?

În această perioadă avem nevoie de ajutor din partea statului pentru a dezvolta acest sector nou pentru piața românească și pentru a atrage investitori locali precum și fonduri străine. Un cadru legislativ prielnic ar permite investitorilor locali și străini să se simtă mai confortabili și mai încrezători în investițiile făcute.

Ce înseamnă vendingul pentru societate din punctul dumneavoastră de vedere?

Este o afacere care, pe de o parte aduce un profit pentru investitori și întreprinzători, permite crearea de noi locuri de muncă și permite promovarea de noi servicii pe piață, iar pe de altă parte are o răspundere socială importantă prin care oferă populației un serviciu care îi ajută să rezolve problemele zilnice mai ușor și să economisească bani și timp.

Cum se reflectă criza economică în vendingul românesc și în businessul dumneavoastră? Care sunt principalele probleme cu care vă confruntați din acest punct de vedere?

Scăderea activităţii consumatorului român a fost predeterminată de contextul economic internaţional dificil, care a rezultat în falimentarea masivă a companiilor şi creşterea şomajului. Marea majoritate a cardurilor bancare folosite în România sunt emise de angajatori pentru plata salariilor. Astfel, scăderea plăţilor cu cardul bancar a fost o consecinţă directă a disponibilizărilor. În acelaşi timp, populaţia şomeră a început să fie mai activă în sectorul privat, care au stimulat plăţile în numerar.

Este momentul în care Qiwi Limited a ajuns în România, cu o ofertă de servicii care se bucură de succes în 16 ţări. Începând din iunie 2010, serviciul de plăţi QIWI a fost lansat oficial pe piaţa din România; serviciile sale asigură efectuarea plăţilor, printr-o modalitate sigură, facilă şi convenabilă, către operatorii de telefonie mobilă, operatori de cablu tv şi internet, bănci şi servicii financiare etc., prin intermediul terminalelor self-service.

Fără îndoială, noul instrument de plată este simplu de utilizat de către consumatori. Plăţile la terminale sunt efectuate cu numerar, iar timpul de procesare este de numai 1-2 minute. Interfaţa este intuitivă, dezvoltată după numeroare studii de fezabilitate. Terminalele QIWI au un timp de funcţionare de 24h pe zi, 7 zile pe săptămână.

 Care sunt planurile de viitor ale companiei QIWI?     

Planurile noastre de dezvoltare prevăd nu doar dezvoltarea în cele 4 orașe mari ale țării ci și oferirea posibilității de a avea acces la serviciile noastre clienților cu venituri mici și mijlocii din toate localitățile mari. În paralel cu numărul de terminale crește și numărul de servicii în favoarea cărora se pot face plăți prin terminalele noastre de plată. Acum prin terminalele noastre de plată clienții au acces la aproximativ 20 de furnizori de servicii diferiți iar numărul acestora este în continuă creștere astfel încât în viitorul apropiat locuitorii României vor putea plăti pentru serviciile celor mai mari furnizori de servicii. Datorită faptului că meniul este simplu de utilizat și intuitiv, toți clienții indiferent de vârstă, pregătire și nivel de venit vor putea folosi serviciile noastre pentru a economisi timp și bani pe care îi vor putea folosi în alte scopuri. Din experiența noastră din alte țări în viitorul apropiat le vom putea spune clienților noștri din România: “Nu mai pierdeți timpul la cozi pentru plăți, mai bine folosiți acest timp în alte scopuri”.

editare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*