Automatizarea vânzării laptelui

Automatizarea vânzării laptelui

Evoluţia tehnologiei în vending a favorizat în ultimii ani schimbări majore în comerţul cu lapte. Influenţa acestor schimbări asupra pieţei de profil este cu atât mai notabilă cu cât ponderea cifrelor de afaceri din vânzarea laptelui ca aliment de bază este un pilon important al industriei FMCG (Fast Moving Consumer Goods).

Dacă în urmă cu doi ani în industria de vending se discuta preponderent despre automate de cafea, ţigări, îngheţată, ciocolată, snacks-uri şi sucuri, astăzi se consideră că vânzarea laptelui la automat este una din cele mai revoluţionare tendinţe în domeniu, prin importanţa cererii consumatorilor pentru acest produs. Consumul zilnic de lapte este uriaş, iar segmentul de consumatori căruia i se adresează înglobează practic cvasitotalitatea gospodăriilor. În ultima perioadă s-a înregistrat chiar o creştere a ponderii persoanelor juridice în totalul clienţilor, prin apariţia cererii de lapte de la automat din partea grădiniţelor, spitalelor, restaurantelor şi cafe-bar-urilor.

Care sunt factorii care influenţează în asemenea măsură dinamismul pieţei vending-ului pentru lapte? Este vorba despre suma celor două avantaje oferite consumatorului final, care individualizează produsul comercializat la automat de celelalte forme în care se oferă laptele în comerţ.

Calitatea superioară este dată de prospeţime – laptele provine de la ferme situate în imediata vecinătate a centrelor urbane – de forma integrală în care este oferit consumatorilor – laptele este oferit neprelucrat, nepasteurizat şi fără adaosuri, având proprietăţi net superioare asupra sănătăţii consumatorilor faţă de laptele din comerţul clasic – şi de siguranţa alimentară oferită de tehnologia automatelor, de genul refrigerării la locul de vânzare şi sistemelor de sterilizare a zonelor de distribuţie ale automatelor de lapte.

Preţul competitiv, obţinut prin eliminarea adaosurilor comerciale curente ale celor trei categorii de interpuşi în lanţul comercial: procesatorul, distribuitorul şi magazinul. Vânzarea laptelui la automat respectă cu strictețe normele de igienă sanitar-veterinară și garantează fermierilor un preț corect, îndestulător pentru acoperirea costurilor de producție și desfacere.

Cu un număr de peste 340 automate de lapte instalate şi funcţionale, România se clasează printre primele ţări din Europa ca şi grad de automatizare a acestei pieţe. Faţă de cele două avantaje – calitate şi preţ – la noi s-a remarcat şi certificat în practică răspunsul bun al consumatorului final care preferă net laptele crud cumpărat de la dozator celorlalte tipuri de lapte pe care le găseşte în comerţ: lapte din magazine, lapte adus la scara blocului şi lapte vândut la flaconari în pieţe.

După cum s-a certificat şi oficial „România este în top zece la producţia de lapte în UE, însă doar unu din cinci litri ajunge în fabrici” (Raportul Consiliului Concurenţei, sept. 2010, insp. coordonator Mariana Irimia). Ponderea uriaşă a pieţei considerate „tradiţionale” va fi împărţită în următorii ani între procesatori şi automatele de lapte, în contextul modernizării tendinţelor de consum. Populaţia doreşte în continuare lapte tradiţional în formă naturală, însă doreşte să-l cumpere de la dozator în condiţii de siguranţă alimentară.

Dozatoarele de lapte au apărut în Europa în urmă cu 16 ani şi continuă să se perfecţioneze şi azi. Lipsa unei concurenţe acerbe între producătorii de automate de lapte face posibilă disponibilitatea unei oferte largi de modele de automate, de la cele rudimentare care asigură doar minimum de condiţii specifice (agitare, refrigerare şi o pompă simplă) până la automatele complexe, destinate reţelelor de distribuţie din oraşele mari, care oferă consumatorului pretenţios toate serviciile conexe (sterilizare, vânzare non-stop, flacoane din plastic, acordare de rest la plata cu bancnote).

Elementele componente ale automatului de lapte sunt:

  1. Sistemul de dozare

Pompa de lapte trage lichidul din rezervor şi îl împinge printr-un debitmetru în sticla clientului. Pe traseu este interpusă o electrovalvă pentru controlarea perfectă a demarării şi stopării dozării. La automatele mai perfecţionate, dotate cu două rezervoare de lapte, switch-ul de la un rezervor care s-a golit la celălat care este plin se face automat, fără asistenţa unei persoane. Această facilitate permite de asemenea aprovizionarea de la fermă independent de momentul terminării laptelui dintr-un rezervor, retur zero de lapte la fermă şi vânzare neîntreruptă 24 de ore din 24 cu menţinerea laptelui întotdeauna proaspăt, după fiecare muls (FIFO).

  1. Sistemul de agitare

Motorul de agitare roteşte pe bază de temporizare o paletă, care prin geometria specială agită periodic laptele natural, prevenind „smantânirea” – ridicarea globulelor de grasime animală la suprafaţa rezervorului.

  1. Sistemul de refrigerare

Asigură controlul temperaturii din interiorul incintei în care se află rezervoarele cu lapte. Răcirea este reglabilă pe plaje de temperatură, sistemul pornind numai atunci când este necesar pentru a menține întotdeauna temperatura laptelui în parametri. Automatele de ultimă generație au instalate pentru funcții avansate de dezghețare periodică preventivă precum şi sisteme anti-îngheţ prin încălzirea incintei în iernile geroase.

  1. Rezervoarele pentru lapte

Rezervoarele de lapte sunt fabricate integral din inox și sunt lustruite la cea mai fină granulație, asigurând zero reziduuri de lapte în porii pereților și o spălare ușoară și economică la fermă. Simplitatea rezervoarelor este decisivă pentru fiabilitatea lor, deoarece condițiile de utilizare și manipulare a lor sunt deosebit de dure. Transportul, spălarea cu jet de apă și soluții chimice, condițiile meteo de-a lungul anului și șocurile pe timpul transportului au condus la eliminarea de pe rezervoare a oricărei componente electrice/electronice sau sistem mecanic/tubulatură care s-ar putea lovi sau defecta. Roţile rezervoarelor sunt de obicei profesionale, cu rulmenți, iar guma din cauciuc natural este special tratată pentru a rezista timp îndelungat la uzură, la contactul cu apa, soluțiile acide și bazice folosite la spălarea rezervoarelor de lapte.

  1. Sistemul de plată

Este dotat de obicei cu un cititor de bancnote, un cititor de monede cu facilitate de acordare rest şi un sistem cashless de tip cheie ori card. Alegerea unui sistem de plată dotat în acest mod asigură funcţionarea automatului fără asistenţă pe tot parcursul zilei, prin comparaţie cu sistemele mai vechi cu fise care trebuiesc procurate de către client de la o persoană care asistă automatul. În general se foloseşte protocolul de comunicaţii MDB, şi rar protocolul mai vechi EXECUTIVE.

  1. Distribuitorul de flacoane

Un automat distinct sau integrat, prezenţa lui este recomandată pentru a obține vânzări maxime la automat. Clientul cumpără lapte numai dacă are în ce să îl pună, iar din statisticile de vânzări și studiile de piață rezultă că peste 55% din clienții cumpărători de lapte cumpără și flacon gol. De asemenea, un procent important din cei chestionați au răspuns că le este mult mai comod să cumpere flacon gol pentru o unică folosire decât să spele sticle acasă. Vânzarea flacoanelor goale este o afacere în sine, din profitul căreia distribuitorul de flacoane se amortizează singur.

  1. Integrarea componentelor

Se poate face spre exemplu print-o căsuţă din lemn masiv pe o structură metalică specială, care aduce în mod clasic la un loc automatul de lapte, distribuitorul de flacoane și un dulăpior cu rol de depozitare în care încap baxuri suplimentare de flacoane și alte accesorii: soluții de lustruit automatul și pachete cu șervețele de rezervă. Cele trei avantaje majore oferite de căsuţă sunt:

(i)                   IMAGINEA – Este un adevărat magnet pentru clienți, fiindcă atrage prin textura caldă a lemnului. Forma sa arhitecturală duce imediat cu gândul la laptele natural fără adaosuri și crează clientului senzația siguranței calității acestuia. Clienții vor identifica automatul ca o individualitate, un important punct de reper în peisajul orașului;

(ii)                 INDEPENDENȚĂ – Fiind situată în aer liber, în cazul închirerii spațiului pe care stă căsuța de la o altă unitate comercială, orarul acesteia nu vă va afecta vânzarea, automatul de lapte putând să funcționeze 24 de ore din 24 indiferent când se închide magazinul de lângă. De asemenea, în cazul în care se dorește repoziționarea căsuței altundeva în oraș, transportul ei este facil prin simpla ridicare cu un stivuitor de sub suportul metalic special conceput pentru aceasta;

(iii)                ECONOMII – Costul unei căsuțe se va amortiza rapid fiindcă chiria pe spațiul exterior este întotdeauna mult mai mică decât cea la interior. Zona de depozitare asigură un stoc suficient de minim 300 flacoane la automat, aprovizionarea cu sticle făcându-se deodată cu aducerea laptelui și deci costurile operaționale sunt eficientizate.

  1. Tehnologie şi dotări suplimentare

Automatele moderne sunt prevăzute de cele mai multe ori cu sisteme GSM/GPRS pentru transmiterea de date, alarme şi rapoarte, sonde cu ultrasunete pentru controlul nivelului laptelui, senzori de lumină pentru controlul iluminării automatului pe timpul zilei şi nopţii, interfaţă prietenoasă şi simplă cu clienţii, camere IP de supraveghere pentru direct-streaming în timp real de pe smart-phone de oriunde din lume. Toate sistemele enumerate sunt gestionate de un controller şi automatizate printr-un software standard al fiecărui producător.

Furnizorii de automate de lapte oferă de asemenea o gamă largă de servicii conexe, de genul obţinerii autorizaţiilor DSV, studii de piaţă pentru amplasament şi dimensionare reţele, organizare campanie marketing la instalare, întocmirea bugetului şi cash-flow-ului afacerii, şcolarizare personal. În România există în premieră europeană chiar şi o franciză de automate de lapte dezvoltată special pentru abordarea profesională a acestui vending business.

editare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*