Regulamentul UE privind furnizarea de informaţii privind alimentele consumatorilor a intrat în vigoare la 12 decembrie 2011 și se va aplica în statele membre începând cu 13 decembrie 2014. Iată câteva sfaturi de la EVA privind metodele de informare a consumatorilor despre alergeni, pentru aparatele de vending.

Etichetarea alergenilor este obligatorie pentru produsele alimentare care nu sunt preambalate

De la 13 decembrie 2014, în punctele unde alimentele sunt oferite spre vânzare către consumatorul final fără preambalare, consumatorul trebuie să fie informat la punctul de achiziţie despre orice ingredient provenit de la o substanţă care provoacă alergii sau intoleranţe, care a fost folosită în procesul de fabricare sau preparare a unui produs alimentar și care este încă prezentă în produsul finit, chiar dacă sub o formă modificată.

Care sunt consecințele pentru operatorii de vending?

Cazul 1: Aparate de vending de sine stătătoare cu cutii și sticle sau gustări și alimente

Produsele comercializate în aceste tipuri de aparate sunt considerate ca fiind pre-ambalate şi, prin urmare, responsabilitatea de a informa consumatorul revine operatorilor ce desfășoară afaceri cu alimente / din industria alimentară şi nu operatorilor de vending care livrează consumatorului final.

Pentru că ambalajele sunt etichetate de producător, operatorul de vending nu trebuie să furnizeze informaţii suplimentare.

În cazul sandvișurilor proaspete, data de valabilitate şi informaţiile necesare privind ingredientele + alergenii, trebuie imprimate pe ambalaj: în majoritatea cazurilor furnizorul este responsabil de etichetare. Această etichetă trebuie să fie vizibilă pentru cumpărător înainte de cumpărare.

Cazul 2: Aparatele de vending de sine stătătoare cu băuturi calde și reci

Produsele utilizate în aceste aparate sunt considerate ca fiind non-preambalate: boabe de cafea întregi sau măcinate, frunze de ceai sau ceai solubil, băuturi din pulbere de ciocolată, lapte praf, praf de supă, etc.

În acest caz, informaţiile despre substanţele care provoacă alergii sau intoleranţe și care au fost folosite ca ingrediente, trebuie să fie furnizate consumatorului la locul de vânzare, adică PE APARAT! Nu trebuie să se furnizeze informații privind alergenii care pot fi prezenți datorită unei eventuale contaminări încrucişate în fabrica de producție.

Cu toate acestea, regulamentul lasă mână liberă statelor membre să decidă dacă trebuie să se prezinte informații suplimentare.

Cel mai bun mod de a afişa această informaţie este cu ajutorul unei etichete sau a unui afişaj electronic (dacă este disponibil). Consumatorul trebuie să fie informat înainte de cumpărare.

Într-un aparat cu băutură fierbinte și rece, următoarele substanțe ar putea fi prezente şi ar putea provoca alergii sau intoleranţe:

• Gluten (supe)

• Alune sau nuci (băuturi speciale)

• Lapte, inclusiv lactoză (lapte, lapte praf)

• Țelină (supe)

• Ouă și produse din ouă

Recomandările EVA

Un operator de vending ar trebui să verifice lista de ingrediente de pe ambalajul produselor utilizate în aparat.

În cazul în care alergenii sunt menţionați, atunci ar trebui să fie afişate aceste informaţii pe aparatul dumneavoastră, fie pe butonul de selecție – “X conţine lapte” (de exemplu) – fie pe aparat, folosind o etichetă care să indice produsele care conţin alergeni.

Nu este necesară indicarea alergenilor în cazul în care numele alimentului/băuturii specifică în mod clar alergenul!

Exemple: Latte Macchiato, Cappuccino = Nu este clar pentru toată lumea din Europa că latte înseamnă lapte, așa că este nevoie să menționați laptele.

Chiar și café au lait trebuie să fie etichetată “conține lapte” în zonele unde nu se vorbește limba franceză.

Toate informaţiile despre alergeni trebuie să apară într-o limbă uşor de înţeles de către consumatorii din țara unde este comercializat alimentul/băutura. Cel mai bine este să se folosească limba sau limbile oficiale pentru a evita orice neînţelegere.

Informațiile trebuie să fie disponibile şi uşor accesibile, astfel încât consumatorul să fie informat dacă alimentele non-preambalate ridică probleme legate de alergeni şi intoleranţe.

Prin urmare, Comisia Europeană cere ca furnizarea de informaţii privind alergenii/intoleranţele să nu fie efectuată doar la cererea consumatorului, ci pur şi simplu să fie implicită.

Fiți precauți!

Statele membre pot adopta măsuri la nivel național privind mijloacele prin care se vor face disponibile informaţiile cu privire la alergeni. În principiu toate mijloacele de comunicare cu privire la informaţiile despre alimente, inclusiv informaţiile despre alergeni/intoleranţe, sunt permise pentru a oferii consumatorului posibilitatea să facă o alegere informată, de ex. o etichetă, alte materiale de însoţire sau orice alte mijloace, inclusiv instrumente tehnologice moderne sau comunicarea verbală (adică o informație orală verificabilă).

Aceste informaţii trebuie să fie vizibile uşor, lizibile clar și, după caz, de neșters.

Aceasta înseamnă că informațiile despre alergeni/intoleranţe trebuie furnizate în formă scrisă, în măsura în care statele membre nu au adoptat măsuri naţionale specifice. În Marea Britanie, de exemplu, pot fi furnizate informațiile prin toate mijloacele de comunicare, chiar verbal la cererea consumatorului (cu condiția ca operatorul de afaceri alimentare să afișeze într-un loc vizibil și în așa fel încât să fie uşor de văzut, lizibil clar și, dacă este cazul, de neșters, că aceste informaţii pot fi obţinute la cerere). Cu toate acestea, într-un alt stat membru UE, măsurile ar putea fi diferite.

Prin urmare, pentru Asociaţiile Naţionale de Vending este important ca acestea să monitorizeze modul de implementare a acestor măsuri în ţara lor, deoarece statele membre UE pot adopta măsuri naționale care solicită furnizarea altor ingrediente în plus faţă de alergeni. Sigur, acest lucru ar fi chiar și mai împovărător pentru jucătorii din vending.

Asociaţiile Naţionale trebuie să se asigure că operatorii de vending respectă într-adevăr aceste cerinţe, începând cu decembrie 2014.

Acestea ar trebui, de asemenea, să se gândească la o etichetă pe care să o pună la dispoziţia membrilor lor, pentru a obține o etichetare armonizată.

Este esenţial ca industria de vending din cadrul UE să ia etichetarea alergenilor în serios, deoarece aceasta ar putea să afecteze foarte mult imaginea vendingului dacă nu o facem în mod corespunzător.

Dacă doriți mai multe informaţii despre acest subiect, vă rugăm să îl contactaţi pe Erwin Wetzel (ew@vending-europe.eu) la sediul EVA.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*