Știu că probabil o să ne spuneți că subiectul a mai fost abordat. Da, și o să-l mai abordăm. Și facem asta pentru a vedea, în primul rând, dacă din momentul în care l-am mai discutat și până acum s-a rezolvat ceva, măcar o speță dintre cele multe. Iar realitatea ne demonstrează că nu s-a întâmplat nimic. În continuare avem probleme. Unele sunt vechi, neschimbate, iar altele sunt noutăți. Ce ne spune asta? Oare o adâncire a problemelor, o cronicizare a bolii?

Al doilea motiv pentru care revenim cu această temă este de a atrage un semnal de alarmă. Din nou. Dacă nu discuți despre problemele pe care le ai nu înseamnă că ele nu există. Știu, le ascunzi sub preș. Dar până când?

Am rugat mai mulți oameni din vending să ne ajute la punctarea dificultăților prin care trece industria noastră de vending în acest moment. Problemele industriei noastre sunt dintre cele mai diverse, iar oamenii care se lovesc de ele sunt din ce în ce mai confuzi, deznădăjduiți și parcă lipsiți de soluții.

Cresc cheltuielile generale pe fondul unei economii din ce în ce mai neprietenoase, la care se adaugă frustrarea că prețul per unitate a rămas în continuare la un nivel foarte mic (1 leu), iar costurile nu mai pot fi acoperite dacă nu reușești să compensezi din altă parte. Oare de la calitate? Atât a produsului, cât și a serviciului. În plus, există în continuare probleme tehnice ce se reflectă în costuri prea mari de adaptare. Din acest punct de vedere pierde toată lumea: operatorul nu-și mai acoperă cheltuielile din prețul per unitate, iar consumatorul nu beneficiază de un produs de calitate.

Andrei Baciu, Administrator, Apex Serv

“TVA-ul a crescut, iar noi nu am putut mări prețul cu 5%. Nu puteam pune 1,05 lei pe cititorul cu jetonieră. Benzina și apoi costurile au crescut, dar noi nu am putut mări cu 10 bani prețul de 1 leu/selecția. Salariile cresc și noi nu putem corela prețul. Pasul de la 1 leu la 1,50 e prea mare. În plus necesită sisteme de plată cu rest.”

O problemă mai veche în bulk vending, lipsa monedelor cu denominare mai mare de 50 de bani. În lipsa monedelor de 1, 3 și 5 lei aceste afaceri (care folosesc doar mecanisme de monedă) nu pot să se dezvolte doar cu 50 de bani.

Adrian Popescu, Director General, Planeta Copiilor

“Principala mea nemulțumire în vânzarea jucăriilor prin automate este lipsa monedelor de 1 Leu, 3 Lei, 5 Lei.”

Gurile rele (sau poate sunt doar realiste) spun că industria de vending este o piață propice pentru evaziune fiscală. Mulți „uită” să declare, să facă acte și să plătească taxe. E problemă veche și aproape pandemică. Aparatele second hand sufocă piața, rareori vezi un aparat nou. Investițiile scăzute în echipamente înseamnă sărăcie, „merge și-așa” sau lipsa reglementărilor din partea statului, care poate ar trebui să ne protejeze mai mult și mai bine în fața serviciilor proaste oferite de unii. Cât privește lipsa de comunicare și de transparență în cadrul pieței, acest prost obicei nu ne mai miră, dar ne întristează și ne îngrijorează. Nu știu dacă se va înțelege vreodată că fără informații valide de la toți cei ce activează (firme mici sau mari, nu contează) această industrie nu va progresa niciodată. Cifrele sunt partea cea mai importantă din economie.

George Mihalcea, Director General, Alcor Holding

“Nivelul evaziunii fiscale care este mult mai mare decât în alte domenii. Apetitul excesiv, inclusiv în cadrul operatorilor mari pentru automate SH. Lipsa informațiilor statistice pentru și despre piața de profil.”

În continuare nu se lucrează după un standard de operare. Fiecare face ce vrea. Produsele se vând ieftin (câteodată sub prețul de producție), iar consumatorii (cei mai mulți dintre ei nu sunt pretențioși) consumă ce primesc. Vă mulțumește asta? E corect așa? Odată cu creșterea prețurilor la materiile prime (numai prețul la cacao a crescut cu 40% în ultima vreme) și costurilor cu transportul (și știm cât de importantă este logistica și infrastructura pentru un operator de vending) se pune o presiune din ce în ce mai mare pe costuri.

Mihai Curuia, Development Manager, Dr. Vending

“Una din cele mai importante probleme ale industriei noastre este „concurența neloială”, (jucătorii din piața de profil pentru care înregistrarea diverselor documente justificative în contabilitate este „opțională”). Acești mici operatori au mare parte a veniturilor neînregistrate, au costuri mici de operare, nu respectă aproape nici un standard în operare, inclusiv la nivelul de sănătate și igienă ce trebuie oferit consumatorului.

O altă problemă pe zona de cafea și băuturi calde este scăderea simțitoare a rulajelor, lucru datorat în special prețului menținut la o cotație inexplicabil de mică pentru unii actori din piața de vending de băuturi calde. Altă problemă este creșterea prețurilor la materiile prime de refil și creșterea prețurilor la carburanți, etc.”

Tentația operării la negru devine din ce în ce mai mare pentru oricine, chiar și pentru firme care nu-și doresc asta. Dar până la urmă trebuie să înțelegem că totul are o limită, iar granița acesteia devine din ce în ce mai aproape.