Cu alte cuvinte, așteptăm această tehnologie și pe la noi. Noi am întâlnit-o în magazinele Tesco din Londra și “ne-a pus în cap”.

Te duci în magazine, îți cumperi produsele, și în loc să treci pe la casa de marcat, unde te așteaptă vreun angajat al magazinului, ajungi într-un spațiu special amenajat unde îți scanezi singur produsele și ți le aranjezi frumos în pungi. Suma rezultată în urma scanării ți-o achiți singur cu cardul și…la revedere. Nu te întreabă nimeni de sănătate, dar cu siguranță sunt niște “ochi electronici” cu geana pe tine.

Industria supermarketurilor se apropie de un moment de vârf în care toate lanţurile de magazine din ţările dezvoltate vor include kioskuri cu self-checkout. Tehnologia aceasta trece de la segmentul alimentar în alte pieţe de vânzare cu amănuntul, cum ar fi magazinele universale şi magazinele mici de cartier, spun specialiștii.

S-a ajuns în acel punct al dezvoltării acestui obicei încât cele mai multe lanţuri de retail nici nu ar lua în considerare să deschidă un supermarket nou fără sistemul self-checkout.

În afara României sistemul self-checkout se mută acum de la supermarketuri şi hypermarketuri în alte segmente de piață ale retailului, la comercianţi cu amănuntul de specialitate şi magazine mici. Pe viitor sistemul self-checkout va cunoaște o dezvoltare amplă și în aceste noi pieţe, precum magazinele universale şi magazine mici de cartier, deşi acestea încă nu au avansat foarte mult spre self-checkout, în comparație cu supermarketurile / hypermarketurile.

Străinii văd o întrebuințare a sistemului self-checkout și în alte locuri. De exemplu, americanii cred că în magazinele alimentare şi magazinele de aprovizionare pentru acasă sunt o destinație logică, iar locurile precum Hallmark sau secţiunea de felicitări de la Target, de Ziua Mamei și de alte zile de sărbătoare se transformă într-un furnicar, iar simplele și accesibilele kiosk-uri self-checkout cu un scanner de coduri de bare şi un slot pentru carduri, dar fără un acceptor de numerar ar ajuta într-adevăr la fluidizare. Retailerul ar putea muta kiosk-ul prin magazine, în locaţii diferite, acolo unde ar avea nevoie de el cel mai mult la un anume moment.

Clienților nu le place să aştepte la coadă

Motorul de creştere al sistemului self-checkout este acelaşi în toată lumea: clienților nu le place să aştepte la coada tradiţionalelor case de marcat.

Potrivit unui studiu efectuat de Retail Banking Research din Londra, Marea Britanie, numărul de terminale self-checkout va urca până la aproape 60.000 la nivel mondial în 2018, de la 27.000 în 2012.

Self-checkout-ul este destul de comun în Marea Britanie. Un sondaj efectuat în martie 2014 de firma de cercetare de piață Viewbank, pe un număr de 1.017 de respondenți din Regatul Unit, a constatat că doar 10% dintre aceștia nu au folosit niciodată self-checkout-ul.

Ce zic clienții

În 2013, Walmart a instalat 10.000 de sisteme de SelfServ checkout de la NCR în 1200 de magazine din Statele Unite. Cu toate acestea, trei alți retaileri de top din SUA, Costco, Jewel-Osco și Albertsons au eliminat punctele de self-checkout din magazinele lor în 2013, considerând că această tehnologie nu ar aduce beneficii cumpărătorilor lor.

Un sondaj publicat de Tensator în octombrie 2013, a constatat că 1 din 3 cumpărători în Marea Britanie (din aproape 400 de intervievaţi) au ieșit dintr-un magazin fără să cumpere bunurile pentru care au venit din cauza unei experienţe neplăcute cu un dispozitiv de auto-servire. Ancheta a arătat, de asemenea, că 84% dintre cei chestionaţi au avut nevoie de ajutorul personalului de asistenţă atunci când au utilizat self-checkout-ul şi 60% dintre clienţi au preferat de fapt casele de marcat tradiţionale, cu personal.

Consumatorii își pun speranţe foarte mari pe o experienţă foarte pozitivă, atunci când utilizează tehnologiile furnizate de o afacere. Deci, cheia succesului pentru casele de marcat cu autoservire este de a asigura uşurinţa în utilizare. Cumpărătorii vor decide cu privire la utilizarea unei tehnologii bazându-se pe experienţa lor cu aceasta.

Experții cred că retailerii trebuie să aplice în mod corect tehnologia self-checkout pentru clienţii lor şi să îi instruiască pe aceștia astfel încât consumatorii să înţelegă cum să o utilizeze. În plus, aceștia mai opinează că este nevoie ca magazinele comerciale să se poată adapta la felul în care cumpărătorii doresc să folosească această tehnologie.

În episodul viitor vom vedea cum alegerile, preferințele și personalizarea cumpărăturilor vor aduce transformări tehnologice majore în cadrul experienței noastre într-un magazin comercial.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*