Japonia și China ar putea avea în continuare ceva diferende, „afaceri neterminate” din Cel De-Al Doilea Război Mondial, însă în spatele mârâielilor expuse public cele mai mari economii din Asia au reușit să ajungă la un compromis de business asupra vendingului.

În această lună, în intimitatea unui hotel din Ginza, Japonia și China au discutat afaceri în speranța că enorma piață de vending din Asia de Est și Sud-Est va fi într-un fel împărțită „frățește” între cele două mari superputeri economice.

Convocată din nevoia reciprocă de a-și extinde ambițiile economice, discuțiile chino-nipone s-au concentrat asupra viitorului unei industrii care generează vânzări globale de produse de larg consum în valoare de peste 50 de miliarde de dolari pe an.

Delegațiile celor două țări au avut speranțe mari privind destinderea tensiunilor dintre cele două superputeri înainte de această întâlnire, ținând cont că în ce privește industria de vending cele două rivale doresc să controleze vânzarile de ceai rece, taiței instant și înghețată.

Summit-ul care a avut loc pe 16 iunie a oferit primul cadru bilateral de discuții între reprezentanții Chinei și Japoniei (30 de delegați de pe ambele părți) pentru a afla care este viitorul industriei de vending în ansamblul schimburilor economice de piață fundamentale dintre cele două țări. Fiecare parte are multe de câștigat de pe urma cooperării.

Ca gazde ale summit-ului, japonezii au fost nerăbdători să discute potențialul lor de creștere în cea mai mare economie din Asia pe fondul îmbătrânirii demografice și a creșterii lente a salariilor – lucru care atârnă greu în balanța performanței interne.

Japonia se poate lăuda cu cea mai mare piață de automate de vending din lume – aproximativ 5 milioane de vendomate fiind operate aici, însă performanța lor este în scădere, coroborată cu o creștere a vânzărilor de băuturi răcoritoare, bere și țigări. Acestea sunt vremuri stresante pentru companiile japoneze producătoare de automate de vending, care sunt nevoite să producă mai mult de 300.000 de automate pe an pentru piața internă.

Pentru China, care are aproximativ 100.000 de vendomate în operare, există un anumit gen de admirație pentru felul în care aparatele de vending s-au infiltrat atât de bine în viața de zi cu zi japoneză, și pentru modul eficient în care Asociația Japoneză de Vending a condus politica din spatele acestui succes.

Unul din subiectele ce au suscitat cel mai mare interes a fost capacitatea automatelor de a furniza venituri. Japonia este una dintre cele mai mari piețe de desfacere a băuturilor răcoritoare, companii ca Suntory, Kirin, Coca-Cola sau Asahi estimează că aproximativ o treime din volumul lor de vânzări de pe piața internă niponă trece prin vendomate, iar aparatele de vending furnizează aproximativ două treimi din profiturile lor.

Chinezii și-au dat seama că se întâmplă o mulțime de lucruri bune în cadrul unei operațiuni de succes de operare a automatelor de vending. Așa cum discutam și la noi de ceva vreme, vendingul este de fapt o afacere ce furnizează servicii: automatele trebuie să fie păstrate curate, bine aprovizionate și cu un mecanism perfect funcțional.

Chinezii au fost dornici să înțeleagă mai multe despre industria vendingului din Japonia.

Această reuniune bilaterală a fost un bun prilej pentru cele două rivale să îngroape securea războiului, cel puțin pe moment, în numele și spre binele intereselor lor comune din cadrul industriei de vending regionale, și de ce nu, mondiale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*