de Bogdan Fechită

O replică dintr-un film celebru spune că o dată cu o putere mare vine și o responsabilitate mare. Cum traducem acestă remarcă în activitatea noastră? Mai întâi să identificăm problema, apoi soluția, iar în final, alegerea.

Pe scurt. Problema. Mediul în care trăim se confruntă cu numeroase probleme. Încălzire globală, poluarea apei, ploi acide, emisii de gaze care provoacă smoguri, transmisii de substanțe toxice, radiații. Cum putem înfrunta toate aceste elemente care afectează enorm calitatea durabilă a vieții? Soluția: Ecodesign. Alegerea: de fapt, nu prea pare o alegere ci o conștientizare a ceea ce înseamnă acest Ecodesign. Pentru că în final, varianta e doar una. Iar, ca în mesajul din filmul amintit, operatorii și furnizorii din industria de vending au un impact mai mare asupra mediului și implicit o responsabilitate mai mare de a-l proteja. Dar mai întâi, haideți să aflăm ce reprezintă EcoDesignul.

Ce este Ecodesign

Ecodesignul este un subiect amplu, însă ideea de bază este reducerea impactului asupra mediului de-a lungul întregului ciclu de viață a produselor printr-o proiectare îmbunătățită a produsului. De altfel, etimologia cuvântului vorbește de la sine: eco – ecologic, verde + design – proiectare. În traducere: proiectarea produselor electronice într-o manieră ecologică care să afecteze cât mai puțin mediul.

Ecodesignul a apărut ca o necesitate tot mai mare de a proteja natura și s-a dezvoltat de-a lungul timpului din alte inițiative, cum ar fi reciclarea produselor. Am încercat să găsim care au fost începuturile ecodesignului și am aflat că încă de la începutul secolului XX artiștii se gândeau deja la acest subiect și, prin urmare, foloseau colaje din ziare, ambalaje și alte materiale nefolosite pentru a-și realiza operele de artă. Printre pionerii acestei inițiative se numără artiști renumiți precum Pablo Picasso și Georges Braque.

Pe urmă, tot pe parcursul secolului XX, în țările din vestul Europei a existat o mare cerere de a decora casele într-un stil cât mai ”verde”. S-a depus mult efort în proiectarea unui produs din materiale reciclabile care să aibă un aspect natural. Cu timpul, această metodă s-a implementat și în țările în curs de dezvoltare, însă aici a fost vorba și de o necesitatea din cauza lipsei unor materiale mai adecvate.

Așadar, ecodesignul poate fi implementat oriunde, fie că e vorba de artă, construcția sau amenajarea unei case sau proiectarea unor aparate electronice, electrotehnice sau automate din industria de vending. Ecodesignul reprezintă o responsabilitate tot mai mare de înțelegere a amprentei ecologice a planetei. Ținând cont de problemele actuale majore, suprapopularea și poluarea este imperativ necesar să căutăm soluții ecologice care să ne conducă la reducerea consumului de materiale și energie.

Ce face UE în acest sens

În 2005, UE a adoptat directiva Ecodesign care a stabilit un cadru asupra unor cerințe ecologice obligatorii pentru produsele cu impact energetic ce se vând în cele 28 de state membre ale sale. Directiva acoperă mai mult de 40 de grupe de produse care sunt responsabile de 40% din toate emisiile de gaze cu efect de seră. În 2009 a avut loc o revizuire ulterioară (2009/125/EC) ce a extins domeniul de aplicare și către alte produse cu impact energetic, cum ar fi ferestrele, materialele izolante și anumite produse consumatoare de apă.

Scopul directivei privind proiectarea ecologică este ca producătorii de produse consumatoare de energie să folosească, în faza de proiectare, materiale care să reducă atât consumul de energie cât și efectele negative asupra mediului.

De ce e nevoie de Ecodesign în sectorul electronic și electrotehnic

În primul rând pentru că reprezintă un motor al inovării și al ideilor noi. Pe urmă, acest sector e strâns legat de aspectele de mediu. Un studiu realizat asupra consumului de energie dintr-un apartament scoate în evidență pierderile uriașe de energie. Astfel, se pare că aparatura casnică și de birou utilizează mai mult de 25% din consumul final, în timp ce iluminatul casnic reprezintă 17% din cantitatea de energie folosită în locuință. O mare parte din energie o reprezintă pierderea de căldură într-o proporție mult mai mare decât iluminatul.

Un alt motiv constă faptul că inovarea, dezvoltarea și disponibilitatea produselor electronice se asociază și cu disponibilizarea și înlocuirea lor rapidă. Un produs electronic sau electrotehnic e fabricat din componente care provin dintr-o mare varietate de surse din întrega lume. Unele pot fi periculoase pentru sănătate și mediu. Pe de altă parte, produsele acestei ramuri au și un mare potențial ”verde”, adică oferă un mare potențial de dezvoltare durabilă.

Iată și un exemplu pozitiv. Compania britanică ”Better Energy System” (BES) se consideră lider în fabricarea produselor portabile cu energie regenerabilă. Succesul companiei vine și din combaterea argumentului ”consumatorul nu cere produse verzi”. BES are o strategie de convingere a consumatorilor asupra aspectelor ecologice ale primului lor produs. În plus, în faza de proiectare a oricărui produs au loc evaluări energetice și a toxicității pentru a verifica și optimiza performanța de mediu a produsului. Nu în ultimul rând, produsele ”verzi” sunt proiectate estetic și pot crea o imagine de marcă distinctă.

Ecodesign și vending

Industria de vending nu poate fi ocolită de impactul Ecodesignului. European Vending Association a făcut deja mișcări importante în această direcție. Astfel, aparatele de vending din Europa sunt compatabile cu legislația DEEE și în conformitate cu directiva RoHS. Aparatele și piesele sunt folosite de mai multe ori, sunt ușor de demontat și utilizabile pentru reciclare. De asemenea, EVA a dezvoltat un protocol pentru măsurarea consumului de energie al aparatelor de vending, numit EVA EMP. Companiile de vending au început să investească mai mult în cercetarea și dezvoltarea în zona de eficiență energetică. O altă schimbare minoră, dar semnificativă constă în faptul că, în unele aparate de cafea, paharele de plastic au fost înlocuite cu pahare de hârtie sau pahare biodegradabile.

EVA are și un proiect special în acest sens numit ”Expand Project” care își propune să aibă ca efect dezvoltarea unor automate cu sisteme de răcire mai ecologice și mai eficiente. Proiectul a fost prezentat pentru prima dată la Venditalia 2015. În cadrul acestui eveniment, proiectul a avut un stand propriu de prezentare pentru a fi adus la cunoștință întregii industrii de vending.

De ce este acest proiect important pentru industria de vending? Noul regulament F-Gas adoptat de Uniunea Europeană va interzice folosirea a două din cele mai frecvent utilizate gaze de refrigerare în mașinile automate – HFC R404a și HFC R134a începând cu 2020, respectiv 2022. Prin urmare, industria de vending va trebui să facă tranziția la gaze naturale în sistemele de refrigerare, cum ar fi CO2. Sistemele de răcire mici pe bază de CO2 sunt deja disponibile, însă ele sunt complexe și scumpe. Obiectivul general al proiectului ”Expand” este de a furniza o metodă eficientă și ieftină pentru a face această schimbare necesară.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*