de Bogdan Fechită

Piața de vending e într-o continuă inovare, însă schimbările nu apar doar la aparate, ci și în produsele furnizate către cumpărători. În SUA, pe lângă „vendingul sănătos”, care a apărut ca și concept de ceva timp, se pare, că e în plină dezvoltare: franciza de healthy vending.

”Healthy vending” presupune furnizarea unor alimente sănătoase, iar scopul companiilor care dețin astfel de francize este de a lupta contra obezității. Prin urmare, iată că și sectorul de vending se poate implica în această problemă mondială și poate deveni chiar un actor principal ținând cont de rolul pe care îl are în furnizarea alimentelor.

O problemă mondială

Un raport Reuters arată că, în prezent, peste o treime din americani sunt obezi, iar asta duce la peste 190 miliarde de dolari pe an în cheltuieli medicale asociate obezității. În tot acest peisaj dramatic, o companie de vending a început să distribuie automate hi-tech care au în stoc doar opțiuni de alimente sănătoase, cu un conținut scăzut de zahăr, produse ecologice și articole fără gluten.

Este vorba despre H.U.M.A.N. Healthy Vending, una din cele mai promițătoare companii din domeniu în America. Proiectul lor e unul de anvergură: au distribuit peste 1,500 automate cu un design special conceput, în 40 de state din SUA. Rezultatele au fost chiar încurajatoare: compania și-a dublat veniturile sale în acel an și a generat aproape 12 milioane de dolari. Semn că dacă există o ofertă consistentă, va exista și un consum.

Atunci când alege alimentele, H.U.M.A.N. încearcă să reducă la minimum aditivii artificiali și se concentrează, în schimb, pe fibre, protenie, glucide complexe și numărul de vitamine. ”Am înțeles să trebuie să avem produse care provoacă cât mai puțin rău, cum ar fi prăjiturile organice. Viziunea noastră este de a face alimentele sănătoase să devină mai convenabile decât junk-food-ul”, afirmă oficialii companiei.

Un sector în dezvoltare

H.U.M.A.N. Vending nu e singura companie preocupată de problema obezității. Alte firme care au propus soluții în această privință sunt Healthy You, Healthier 4U Vending, Fresh Healthy Vending, Sprout și multe altele. Toate aceste companii nu doar că se implică activ prin distribuția unor aparate cu alimente sănătoase ci oferă și sprijin altor potențiali investitori care doresc să pornească o afacere similiară. Astfel, cei care doresc să se implice în această problemă pot primi garanții mai extinse pentru automate, sugestii pentru amplasarea lor în diferite locații, software de contabilitate, dar și accesul la cele mai recente și mai bune automate.

Cerere mare

Peste ocean, cererea pentru acest sector este foarte mare. Operatorii care mizează pe produse sănătoase primesc facilități de la guvern și își amplasează automatele în special în școli. Există chiar și un program ”FitPick” care ajută investitorii să găsească cele mai adecvate produse pentru sănătatea consumatorilor. Se caudă, mai ales, produsele cu gust bun, dar care îndeplinesc cerințele de nutriție.

Investiția în produsele sănătoase nu înseamnă, automat, renunțarea la cele tradiționale. Există operatori care se axează pe ambele sectoare cu succes. Firma Grow e un exemplu. Ea deține mai multe automate în California de Sud, iar specificul lor e divers. Predominant este un operator de vending cu produse sănătoase, dar a adăugat treptat în ofertă lor și câteva produse tradiționale sau locale.

Iar pentru ei această decizie s-a dovedit profitabilă. Angajații companiei caută mereu noi produse în magazine, în alimentare sau la diferiți comercianți și încearcă să obțină cele mai bune prețuri pentru a putea să le adauge în portofoliul de produse al vendomatelor sale. Produsele din aparatele sale au un preț mediu de 1,50$.

Healthy Vending și în România?

Momentan, în țara noastră, nu există încă o franciză sau un operator care să dețină o rețea de automate cu alimente exclusiv sănătoase. O parte din operatorii români au înțeles necesitatea implicării în problema sănătății și au inclus salate sau fructe în oferta care se găsește la automate, însă nu e suficient.

Exemplele pozitive din SUA și nu numai pot reprezenta un model pentru noi. În România, problema obezității este mai redusă decât în America, însă explozia fast-food-urilor e îngrijorătoare. Cei care vor avea curajul să mizeze pe vendingul sănătos pot descoperi o afacere de succes, însă pentru asta e nevoie de o amplasare bună a automatelor.

Numărul persoanelor care caută alimente sănătoase e în creștere, iar asta ar putea crea o cerere pentru healthy vending. E evident că există o cerere tot mai mică a produselor cu mult zahăr sau grăsimi din produsele actuale de vending livrate românilor, așa că cerința pieței, la care se adaugă comunitățile de vegetarieni și vegani, ar putea crea un nou trend.

Faptul că francizele de vending sănătos capătă notorietate și anvergură pe plan mondial ne demonstrează că tendința firmelor de vending de a crea mega-umbrele și rețele uriașe de operatori care să îmbrățișeze aceleași valori ale „healthy vendingului” este în creștere, și are din ce în ce mai mulți adepți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*