Taxa pe băuturi răcoritoare – o amenințare la adresa industriei de vending?

Taxa pe băuturi răcoritoare – o amenințare la adresa industriei de vending?

de Roxana Pavel

De curând orașul american Philadelphia a anunțat impunerea unei taxe de 1 cent si jumătate pe uncia* de băutură răcoritoare. Știm, este departe de noi…Cum ne-ar putea afecta? Exact ca și până acum, prin trend. Este o acțiune periculoasă pentru industria de vending de peste Ocean? La nivelul la care este impusă încă nu, mai are până ajunge la nivel național. Ce se va întâmpla în Europa în această chestiune?

Această taxă a apărut ca o soluţie la consumul foarte ridicat de zahăr, dorindu-se ca prin impunerea unei taxe adiţionale acestui tip de băuturi să se reducă considerabil producţia, importul şi în final cumpărarea acestora. În mod firesc, această propunere legislativă a atras multe critici, în special din partea producătorilor de băuturi răcoritoare, care denunţau neechitatea acestei taxe.

În acest periplu al încercării stimulării societăţii de a renunţa la consumul de zahăr într-o manieră cât mai extinsă, Philadelphia a fost primul mare oraş din Statele Unite ale Americii care a adoptat această prevedere. Cu o taxare de 1,5 cenţi pe uncie, de la 3 cenţi cât a fost prevăzut iniţial, s-a prevăzut ca şi băuturile ce conţin îndulcitori artificiali – precum băuturile dietetice – să facă obiectul acestei taxe. Întreabarea firească venită din rândul societăţii a fost – o taxare suplimentară a acestor băuturi va duce neapărat la un consum mai redus al acestora? Deşi există o serie de studii realizate pe eşantioane mai mult sau mai puţin concludente care indică faptul că o astfel de taxă este foarte probabil să aibă ca efect şi reducerea consumului acestora, cele mai grăitoare pentru elucidarea acestei chestiuni sunt câteva exemple din Mexic şi Berkeley. Astfel, în acele zone, prin adoptarea acestei legi s-a înregistrat într-adevăr o scădere a numărului de băuturi răcoritoare achiziţionate în special în rândul păturii sociale mai sărace predispuse totodată unor boli precum diabetul.

Vocile împotriva suprataxării

Asociaţia Americană a Băuturilor Răcoritoare a adoptat o strategie ce se opune vizibil acestei măsuri, demarând diverse acţiuni de protest împotriva acesteia, precum şi formarea unei coaliţii ce se ocupă cu prezentarea punctului lor de vedere. În această direcţie, un număr considerabil de proprietari de magazine au declarat faptul că această taxă le va afecta afacerile în mod considerabil. Se preconizează, de asemenea, şi o substanţială pierdere a locurilor de muncă ca urmare a adoptării acestei măsuri.Dacă mulţi comercianţi susţin faptul că această taxă este nedreaptă întrucât « izolează » băuturile răcoritoare de celelalte pe piaţa de consum. Asociaţia Americană a Băuturilor Răcoritoare punctează şi faptul că această măsură nici măcar nu este legală. Poate unul dintre cele mai populare argumente împotriva acestei taxe a fost adus de către fostul guvernator al Pennsylvaniei – Rendell – care a punctat faptul că deşi consumul de băuturi cu zahăr constituie o problemă, şi consumul de cheesburgeri şi gogoşi este, provocând statul la a răspunde de ce nu se instituie astfel de taxe şi asupra acestor categorii de alimente.

Efectele asupra industriei de vending

Un alt element important din punct de vedere economic este modul cum poate fi afectată industria de vending. O implementare a unei astfel de măsuri poate duce, de pildă, la reducerea incidenţei băuturilor răcoritoare în aparatele de vending, optându-se în schimb pentru înlocuirea acestora cu alte tipuri de băuturi. În spitalele de pe teritoriul Angliei există deja planul de a cere o sumă mai mare de bani pe băuturile răcoritoare din aceste automate pentru a se descuraja consumul acestora. Operatorii de vendomate din Regatul Unit au început o reprofilare în acest sens, incluzând mai multe băuturi fără zahăr, declarând că scopul este de a se ajunge la  un procent de 15% în ceea ce priveşte opţiunile de băuturi sănătoase, fără zahăr.

Poate ajunge și în România această suprataxă asupra băuturilor răcoritoare?

În ceea ce priveşte ţara noastră, trendul acestei taxe pe zahăr nu este exclus a deveni o iniţiativă legislativă pe care să ajungem să o implementăm. Exemplele din ţări precum Regatul Unit ne ajută să realizăm că în eventualitatea adoptării unei astfel de taxe, industria de vending nu trebuie neapărat să fie afectată – există posibilitatea includerii unei selecţii mai diverse de băuturi fără zahăr în automatele de vending astfel încât să se promoveze o cultură a alimentaţiei sănătoase inclusiv de către această industrie. Surplusul de fonduri pe care o astfel de taxă îl poate aduce la bugetul național poate fi direcționat către introducerea unei educații alimentare pe teritoriul României.

Beneficiile aduse de existența acestei taxe

Un punct de vedere contrar argumentelor aduse de către tabăra contra taxării, conform cărora această taxă este regresivă şi incorectă este adus de către exemplul ţărilor europene nordice care se bazează tocmai pe TVA, ce este în sine o taxă regresivă. Diferenţa este dată de modul în care aleg să folosească această taxă ţări precum Danemarca conferind o protecţie socială mult mai puternică cu ajutorul acesteia.  Regatul Unit ce a adoptat această taxă încă din 2014, deține o perspectivă pro taxă majoritară la nivelul societății. Inclusiv operatorii de vending din Regatul Unit au venit în întâmpinarea acestei măsuri, declarând faptul că este o iniţiativă lăudabilă şi că vor încerca la rândul lor să ajute pe cât posibil. Există de asemenea dovezi în sensul scăderii consumului de băuturi cu zahăr în țările în care această măsură a fost deja adoptată. Fără îndoială, existența unei astfel de taxe reprezintă un plus și la nivel bugetar, fondurile realizate astfel putând fi folosite în diverse scopuri.Totodată, aspectul mai subtil al implementării aceste taxe este dat de faptul că țintește și spre educarea populației în sensul reducerii consumului de zahăr.

Deşi argumentele atât pro taxare cât şi contra sunt extreme de vehemente, câteva elemente sunt de necontestat: consumul de zahăr din băuturile răcoritoare favorizează într-adevăr apariţia bolilor specifice, precum diabetul; impunerea unei astfel de taxe doar asupra băuturilor răcoritoare este injustă, aplicarea acestei măsuri tuturor categoriilor alimentare fiind mult mai echitabilă. Evoluţia în timp a acestei taxe, precum şi efectele după implementarea ei vor spune mai multe despre utilitatea, eficienţa şi corectitudinea acesteia.

Notă

*1 uncie = cca. 30 ml de băutură

Vending Inside

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*