Cum alegem un OTR de ambalaje în 2019?

Cum alegem un OTR de ambalaje în 2019?

de Laurențiu Neacșu
Organizația de Transfer de Responsabilitate (OTR) este o entitate juridică organizată în virtutea legii deșeurilor (Legea nr.211/2011 privind regimul deșeurilor), care are ca scop facilitarea finanțării activității de reciclare de către operatorii economici responsabili. OTR-uri sunt în mai multe domenii supuse obligațiilor de reciclare, dar în acest articol vom discuta despre alegerea unui OTR pentru transferul responsabilității de reciclare a deșeurilor de ambalaje.

Modificarea legislației specifice în 2018 și 2019 (Legea nr. 31/2019 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.74/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu) a blocat activitatea OTR-urilor care funcționau în 2018 și a forțat unele chiar să iasă din piață (de ex. Rompack Management S.A.). Altele, aflate în incertitudini și după 1 ianuarie 2019, au încercat să își amăgească clienții și furnizorii că lucrează încă “pe licența veche”. Un fals evident, în lipsa unor norme oficiale care să amâne aplicarea legii. Dincolo de frământările OTR-urilor, problema se agravează la generatori, care vor fi obligați să își bugeteze cheltuieli din ce în ce mai mari pe măsură ce timpul trece și obligațiile către Fondul de mediu se măresc. Cum se poate rezolva problema alegerii unui OTR de ambalaje în 2019?

Perspectiva este tristă. Deși, mai nou, OTR-urile nu au dreptul de a refuza nici un operator responsabil care dorește să le cedeze responsabilitatea, ele nu pot garanta îndeplinirea obiectivelor de reciclare. Tocmai volatilitatea ofertei de responsabilitate este cea care duce la lipsa de control a cantităților și a profitului. Deci generatorii riscă să plătescă un terț care să îi lase baltă și din cauza căruia să plătescă ulterior suplimentar la Fondul de mediu obligații principale, dar și accesorii, în funcție de momentul când vine controlul. S-a mai văzut, în 2016.

Ce ar fi de făcut? În primă instanță ar trebui verificat dacă OTR-ul pe care dorim să îl contractăm se află pe lista Ministerului Mediului și dacă licența acestuia a fost emisă pentru 2019. Apoi, poate că ar trebui văzut dacă OTR-ul respectiv acoperă zona de activitatea a generatorului. Legislația specifică faptul că un OTR trebuie să acopere teritorial anumite suprafețe, dar nu spune ce se întâmplă dacă la OTR vine un generator din afara zonei acoperite. Probabil că legislația terțiară care se lasă așteptată la momentul editării acestui articol va lămuri și această chestiune.

Cum se poate limita riscul de neatingere a țintei de reciclare? Prin monitorizarea strictă a activității OTR-ului. Periodic – după părerea noastră trimestrial – se poate verifica stadiul atingerii țintei globale și specifice pentru valorificare a deșeurilor de către OTR-ul în cauză. Astfel, în situația unor derapaje, generatorii vor ști la ce să se aștepte și vor putea lua măsurile pe care le cred de cuviință până la sfârșitul anului.

De asemenea, legea nu limitează generatorul. Acesta se poate folosi de mai multe OTR-uri pentru atingerea țintei de reciclare, distribuindu-și astfel riscurile și cantitățile.

Opțiuni ar fi. Oricum, strategia completă nu poate fi articulată și implementată fără ajutorul unui specialist. Detalii aparent nesemnificative pot duce la costuri neprevăzute.

În rest, numai de bine!

Hexa Concept S.R.L. furnizeaza consultanță în vederea identificării, raportării și reciclării deșeurilor pentru importatori și producători de pe tot teritoriul României. Mai multe detalii pe www.6-concept.ro

editare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*