Adaptarea la schimbare – factori macroeconomici

Adaptarea la schimbare – factori macroeconomici


Anul 2019, deși la început, se dovedește unul destul de amenințător pentru industria de vending. Atât prin constrângeri legislative, cât și prin efecte în plan operațional.

Este vorba de implementarea directivelor comunitare mai vechi, de diverse idei care încep să rezoneze cu agenda politicienilor locali, de inițiative ale autorităților de control. O parte din acestea au o puternică opoziție la nivel european dar, bineînțeles, nu și în România. Pentru a face o scurtă retrospectivă, avem in vedere următoarele:

  • Ofensiva împotriva plasticului – materializată deocamdată prin creșterea țintelor de reciclare a plasticului și prin interzicerea pungilor sub o anumită grosime. Va urma interzicerea paielor, a bețișoarelor de amestecat în cafea și a veselei de unică folosință.
  • Instituirea de garanții pentru recipienții din sticlă de capacitate mică.
  • Recuperarea ambalajelor – cu obiective foarte ambițioase mai ales pentru producătorii care se adresează populației.
  • Limitarea accesului vehiculelor în centrul orașului.
  • Afișarea rețetarului.
  • Creșterea obiectivelor de reciclare.

Toate aceste modificări arată că industria de vending trebuie să se schimbe fundamental. Întreținerea unor aparate second-hand în zone aglomerate nu mai este modelul de business de natură să asigure sustenabilitatea. Densificarea populației în zonele urbane este un factor favorizant, dar constrângerile de mai sus pot deveni critice, adică pot închide business-ul.

În prezent, operatorii de vending fac față cu mare dificultate valului de modificări. De la reacții puerile (invocarea supralegiferării, includerea în rețetar a ambalajelor, etc.) și până la ignorarea prevederilor legale, sunt semne că este de așteptat o perioadă de contracție a acestui sector economic, în sensul micșorării numărului de operatori și recuperării unor segmente de piață de către cei mai puternici.

Care ar fi strategiile de abordat? Ce soluții se pot analiza?

Oricum ar fi, operatorii au nevoie de ajutor. De ajutor oferit prin tehnologie, prin know-how și o organizare superioară. Vremea aparatelor second-hand din piețe vestice amintite mai sus a cam trecut… Cam așa s-a întâmplat de altfel și în alte ramuri de comeț și servicii adresate populației – cum ar fi jocurile de noroc. Sigur că investiția în tehnologie este scumpă, iar în personal calificat aproape de neînchipuit…Cu toate astea va trebui, într-un fel sau altul, redefinit produsul, utilajul și operatorul.

Dacă până acum, redefinirea produsului era doar o problemă de marketing, iată că noile provocări privesc și aspecte tehnice: ambalare, folosirea aditivilor, trasabilitatea ingredientelor, ș.a. De altfel, în cazul ambalajelor, legislația specifică indică de la început că acestea trebuie proiectate în așa fel încât să asigure cumulativ mai multe cicluri de viață și o eventuală reciclare cât mai simplă. Din păcate aceste prevederi intră adesea în conflict cu constrângeri imediate ale operatorului: logistică, viață de raft, viteză de service, etc. Sunt diverse alternative moderne de a îmbunătăți soluțiile de ambalare: ambalaje biodegradabile, ambalaje comestibile, ambalaje reutilizabile. Fiecare are o arie restrânsă de aplicare, dar pot oferi rezultate surprinzătoare.

Dacă până în prezent vendingul înseamnă vânzare, de ce în viitor nu ar putea să însemne colectare? Există deja, de ani buni, tehnologii inspirate din viața pe vas, prin care se pot colecta diverse ambalaje sau prin care se pot composta alimente. Automate specializate pentru tocarea sticlei, pentru presarea aluminiului sau a pet-urilor nu mai sunt de mult o extravaganță. Acestea se adresează în special lanțurilor de HORECA unde se poate controla calitatea materiilor introduse în automate și relația cu administratorul spațiului. Automatele au un design atrăgător, pot rula reclame și se integrează ușor în spații restrânse, având dimensiuni similare unui automat de cafea stradal.

Avantajul unei integrări de genul acesta ar crește eficiența operării, cu generarea unor venituri suplimentare operatorului de vending, atât din marfa propriu-zisă, cât și din alte servicii asociate managementului deșeurilor proprii, sau al publicității. Astfel, operatorii de vending ar putea negocia dintr-o poziție mai privilegiată cu importatorii și producătorii de consumabile.

Operatorii de telecom împart stâlpii pentru asigurarea acoperirii. Au ajuns la concluzia că ar fi prea costisitor să facă fiecare câte un stâlp. Au mai ințeles și că pentru a ține clienții multumiți înseamnă să le oferi cât mai multe facilități în comunicare, nu să îi constrângi într-un teritoriu. Oare acest model de business nu poate fi folosit și în vending?

Poate că unele idei sunt bune, poate că altele sunt inoportune. Singurul lucru cert este că trebuie făcut ceva într-o zonă care funcționează de peste zece ani fără o evoluție calitativă.

Hexa Concept S.R.L. furnizeaza consultanță în vederea identificării, raportării și reciclării deșeurilor pentru importatori și producători de pe tot teritoriul României. Mai multe detalii pe www.6-concept.ro

de Laurentiu Neacșu

editare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*