Horia-Miron Constantinescu, Președinte Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului: Industria de Vending trebuie să-și respecte consumatorii!

Horia-Miron Constantinescu, Președinte Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului: Industria de Vending trebuie să-și respecte consumatorii!

Vom închide societăți comerciale cu totul, dacă industria de vending nu-și va respecta consumatorii

Știm cu toții că industria de vending din România este de o perioadă de timp sub “lupa” mai multor autorități ale Statului Român, inclusiv ANPC. În dorința noastră de a avea un domeniu curat, reglementat, bine legiferat, și pentru a oferi cititorilor noștri informații corecte și de la sursă, revista Vending Inside vă pune la dispoziție un interviu cu domnul Horia-Miron Constantinescu, Președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, care trebuie neapărat citit de toți aceia care sunt interesați ca industria de vending din țara noastră să ajungă una respectată și care să dorească să-și respecte consumatorii cu adevărat.

În această primăvară ANPC a efectuat o serie de controale la operatorii de vending din țara noastră, vă rugăm să ne spuneți care au fost motivele care au dus la demararea acestor controale?

Controalele efectiv au început încă din vara lui 2017 când pe faleza constănțeană am întâlnit un operator al unei companii de vending, acesta înlocuia ingredientele cu clasicul bidon de apă. S-a constatat că automatul era plin de nisip cu un bidon în care apa se înverzise iar ingredientele păreau afectate de căldura excesivă. A avut loc o întâlnire cu operatorii economici care aveau activitate în județul Constanța, le-a fost pus în vedere că sursa de apă trebuie să fie garantată ca sigură pentru consumator, să nu fie depozitată în alte condiții decât cele inscripționate pe bidon sau ca aparatul să fie legat la o sursă de apă potabilă, filtrată sau de la rețea pentru a ne asigura că aceasta este permanent proaspătă.

Tot atunci le-a fost pus în vedere operatorilor că este necesară respectarea condițiilor de depozitare în interiorul aparatului a ingredientelor componente a băuturii finale. Pe majoritatea ambalajelor scria a se depozita la loc uscat și răcoros, în schimb în interiorul aparatului condițiile erau de umiditate datorită evaporării apei din bidon și căldură excesivă.

Acestea au fost motivele care au generat acțiunile din 2017-2018 și iată că și în 2019 punem în vedere ferm că aparatele nu pot fi operate în outdor pentru că nu se pot respecta condițiile de depozitare a ingredientelor și cu siguranță nu pot avea ca sursă de apă un bidon depozitat în alte condiții decât cele proprii consumului uman.

Putem spune că aceste controale vin ca și o dorință de reglementare a industriei de vending, ideea de a standardiza și a duce la un anumit nivel această industrie?

Trebuie înțeles că pentru industria de vending, pentru anumite segmente – aici fac referire la prepararea băuturilor, nu la comercializarea produselor gata ambalate – prepararea băuturilor înseamnă că ar trebui respectate condițiile minimale impuse de colegii de la Direcția Sanitar Veterinară în vederea autorizării unui bar. De ce spunem acest lucru? Am și semnalat, fac o paranteză, colegilor de la Sanitar Veterinară că ar trebui autorizate aceste puncte de vânzare. Faptul că cel care prepară băutura este un om sau un automat, nu face nici o diferență, ar trebui să ne asigurăm că putem pune la dispoziția consumatorului numai produse sigure. Ori dacă avem o anumită exigență față de barman și locul în care acesta își desfășoară activitatea, de ce dacă este o cutie metalică în care barmanul este automat nu mai trebuie respectate aceleași condiții. Colegii noștrii au pus în transparență Ordinul 111 cu această modificare, cu toate că în opinia noastră există această sintagmă a operațiunii de a vinde automat, credem noi că ar trebui supuse autorizării și stabilite condiții clare:

– sursa de apă, așa cum cerem și barmanului.

– pahare de unică folosință, dar să vină dintr-o sursă protejată care să nu fie expusă prafului și altor factori externi la fel ca și în baruri.

Cred că lucrurile trebuie uniformizate pentru a asigura consumatorului produse la fel de bune și de sigure în automate ca și în baruri.

Vă rugăm să ne spuneți care sunt problemele găsite de inspectorii ANPC în urma controalelor efectuate la operatorii de vending?

Lipsa unor condiții de preparare responsabile sau care să respecte consumatorul, lipsacruntă de curățenie și igienizare a aparatelor, condițiile de depozitare a bidoanelor de apă – cel puțin discutabile. De înțeles că un bidon sigilat odată deschis, el stă expus prafului și în alte condiții decât a imaginat producătorul. Majoritatea bidoanelor de apă sunt imaginate pentru a sta cu gura în jos în distribuitoare de apă, limitând accesul prafului și făcând aproape imposibilă contaminarea acestora prin expunere excesivă la praf și de ce nu, insecte. Condițiile de depozitare ale ingredientelor și a apei sunt din păcate altele decat cele imaginate de producător; așa cum spuneam, umezeală ridicată și căldura excesivă în perioada verii și temperaturi sub zero grade iarna. Faptul că anumiți operatori introduc o aerotermă în aparate nu face decât ca situația să fie mai jenantă, iarna frigul din mediul înconjurător al aparatului în contact cu o sursă micuță de căldură nu fac decât ca umezeala și umiditatea din interiorul aparatului, prin condens, să fie mult mai mare decât înainte.

Care au fost măsurile adoptate de ANPC împotriva operatorilor de vending din țara noastră în urma controalelor din ultima perioadă? Dacă ne puteți spune câte amenzi au fost date și în ce valoare.

Nu sunt un bun memorator al cifrelor, dar vă pot spune în special categoriile pentru care s-au aplicat sancțiuni. O sancțiune s-a aplicat pentru practici comerciale care pot pune în pericol sănătatea consumatorilor prin depozitarea și prepararea produselor în condiții neconforme. O altă sancțiune s-a aplicat pentru informarea consumatorului pe care noi am considerat-o practică comercială înșelătoare. Ca și un exemplu ar fi “cafe latte”, lăsând la o parte faptul că în țara noastră există obligativitatea folosirii limbii române la afișarea produselor, acest produs nu conținea lapte, nici măcar nu trecuse vaca pe lângă fabrica unde se preparase “albitorul” respectiv sau ingredientul care semăna cu laptele în urma amestecării cu cafeaua. Cafeaua nu este espresso, de cele mai multe ori aceasta provine din cafea solubilă și care la rândul ei are aromă de cafea, nici măcar ca ingredient cafeaua.

Încet, încet lucrurile ar trebui normalizate pentru că, de ce să nu recunoaștem, dumping-ul este principala modalitate de vânzare în România. Nu poți bea o cafea după părerea mea în România, care să respecte toate rigorile și exigențele unei cafele normale, făcută cu responsabilitate, la 1 RON. Laptele, fie și lapte praf provenit din lapte, are un alt cost, cafeaua pentru a proveni din cafea măcinată are alt cost, toate ingredientele alese cu responsabilitate și respect față de consumator cu siguranță așează cafeaua la un alt cost. Dar din dorința de a avea 180.000 de aparate pe piață (am înțeles eu) și de a smulge acel RON din buzunarul consumatorului, care poate nu are posibilitate financiară, și de fapt îi oferim un “smecleu” așa cum spune Domnul Director General, Paul Anghel, sau acest tip de “câzmâz”, așa cum îi spun eu, normal că putem vinde la 1 RON, dar dacă respectăm consumatorul vom avea mai puține aparate de vending cu ingrediente mai bune, cu apă dintr-o sursă potabilă, la o temperatură optimă, asigurându-ne că și numai pentru 2 RON oferim consumatorului un produs de calitate și respect.

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, măsurile pe care ar trebui să le ia operatorii din industria de vending pentru a nu mai exista problemele identificate de instituția pe care o conduceți în urma controalelor efectuate?

Să retragă aparatele de pe trotuar. Trebuie să înțelegem că dacă am convins cerul să nu mai plouă și vântul să nu mai bată, va fi greu să convingem câinele să nu mai urineze pe aparat. Va fi greu să facem toți factorii externi să înțeleagă că acel aparat trebuie păzit, și acum renunțând la ironie, nu mai bine introducem acel aparat într-o zonă în care să înlăturăm toți acești factori externi?

Să introducem aparatul într-o incintă în care toți factorii de care vorbeam să fie înlăturați, la temperaturi controlate, fără praf, insecte, câine, etc.

Credeți că este nevoie de introducerea unui cod de conduită/o standardizare în ceea ce privește operarea aparatelor de vending pe care să-l urmeze toți operatorii de vending din România?

Despre această poveste mi-a vorbit colegul și prietenul meu, Paul Anghel. Acest cod are vârsta unui copil de clasa a III-a, dânsul a stabilit cu reprezentanții industriei de vending că trebuie elaborat un astfel de cod de conduită, numai că reprezentanții industriei de vending au tras de timp. Se pare că a fost mai ușor să păcălim autoritățile într-o abordare extraordinar de românească în loc să stabilim împreună ce ar trebui respectat.

Cu siguranță după următoarele noastre acțiuni, când vom închide societăți comerciale cu totul pentru că au fost sancționate în trecut, vom trezi atenția celor din industria de resort pentru a băga în seamă această abordare pentru că ea nu reprezintă decât un respect față de consumator. Consumatorul, nu trebuie tratat doar ca o sursă de venituri, ci trebuie tratat ca pe un conațional care are și drepturi, nu numai obligația de a plăti!

Pot găsi agenții economici care își desfășoară activitatea în industria de vending un partener de dialog în ANPC în așa fel încât pe viitor să existe o colaborare mai strânsă?

A existat, fără discuții, și va exista în continuare dialog, dar acesta, pentru a nu fi unul surd, are la bază respectul reciproc. În momentul în care această Autoritate a tras niște semnale de alarmă, ele ar fi trebuit respectate și nu găsite subterfugii sau mutate aparatele dintr-un județ în altul în funcție de permisivitatea, din păcate, a unora dintre colegii noștri, permisivitate cu care vom lupta până vom avea o abordare unitară, atât în ceea ce privește industria de vending, cât și asupra oricăruia dintre operatorii economici care aleg să derapeze în relația cu consumatorul. Credem că lucrurile ar trebui să vină unul în întâmpinarea celuilalt, noi să ridicăm anumite probleme, să punem în vedere anumite norme și industria de vending, prin reprezentanții săi, să aleagă să le respecte înainte ca acest ipotetic armistițiu să înceteze, într-un război pe viață și pe moarte, pentru că noi vom scoate aceste aparate din mediul outdoor, nimeni neputând face dovada că acestea sunt protejate de atâția și atâția factori externi.

Vă rugăm să ne spuneți dacă acțiunea ANPC de verificare și control va continua și pe viitor, sau așteptați ca operatorii de vending să se conformeze noilor obligații și apoi să vă continuați acțiunea?

Din informațiile noastre, o parte dintre operatori au ales să găsească modalități de a ne verifica vigilența. În cel mai scurt timp vom arăta că rămânem o Autoritate vigilentă, din ce în ce mai vigilentă, numai că măsurile ce vor fi luate vor fi mult mai drastice și ANPC-ul nu va mai manifesta nici o înțelegere.

Vă rugăm să transmiteți un mesaj industriei de vending din țara noastră.

Respectați-vă consumatorii!

editare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*