Piața Românească de Vending realizează venituri de 284 de milioane de euro anual, iar aproximativ 50% din automatele din România se află la locul de muncă

Asociația Europeană de Vending a dat publicității de curând Raportul său privind Piața Europeană de Vending unde în analiza celor 22 de țări se află și România.

Datorită relațiilor extrem de bune pe care le avem cu forul european de vending suntem în măsură să vă oferim în premieră informații extrem de interesante și de utile despre piața de vending din România.

Câteva cifre importante despre Piața Românească de Vending

-Veniturile pieței românești de vending au fost de 1.349.000.000 RON în 2018 (cca 284 milioane de euro), în creștere cu 9,8% față de 2017, în principal în urma creșterilor abrupte de preț.

– Cota românească din totalul pieței de vending din Europa este de aproximativ 2% (98.600 de automate), ceea ce face ca România să fie a 12-a după numărul de mașini din cele 22 de țări acoperite de acest raport de piață, cea mai mare fiind Italia cu aproape 800.000 de aparate.

– Gradul de penetrare a aparatelor de vending în România este în primele 15 din Europa: un automat pentru aproximativ 200 de persoane, comparativ cu media europeană de 190 de persoane per automat. Cel mai înalt nivel de penetrare a vendingului în Europa raportat la mărimea populației este în Olanda, cu 60 de persoane pentru fiecare aparat de vending aflat pe piață.
– În România, automatele vând 2,60 milioane de produse alimentare și băuturi în fiecare zi.
– Băuturile calde reprezintă 91% din totalul pieței din punct de vedere al numărului de vânzări, iar băuturile reci 4%, gustările 3% și produsele alimentare 2%.

– Aproximativ 50% din automatele din România se află la locul de muncă, semnificativ sub media europeană de 80%.

Dinamica pieței de vending din România

Piața de vending din România continuă să crească constant și s-a maturizat semnificativ din 2010. Există o schimbare semnificativă de la tabletop-uri la automate independente pentru băuturi calde, ceea ce reflectă capacitatea din ce în ce mai mare a pieței de a susține investiții în aparate de vending mai mari și mai scumpe. Acest lucru înseamnă că noile vendomate reprezintă acum peste jumătate din toate destinațiile de plasare a automatelor, iar aparatele de vending second hand importate dispar treptat.


Premiumizarea pieței de vending de la noi poate fi văzută și în alte subdomenii: creșterea ponderei paharelor de hârtie față de cele de plastic, paharele din carton reprezentând acum aproximativ 70% din numărul total de pahare, iar multe dintre acestea sunt și pahare mai mari.

Se observă o creștere a automatelor Combi (băuturi calde + snack food) care se răcesc până la 5˚C și începutul cafelei-to-go cu prețuri premium.

Structura pieței de vending din România

Băuturile calde domină piața, iar influența furnizorilor-cheie a diverselor mărci de cafea este semnificativă. Posesorii mărcilor colaborează cu grupuri de operatori parteneri pentru a ajuta la penetrarea mărcilor lor.

Tendința de consolidare a pieței a continuat și în 2018: Eurcomtur a fost achiziționată de Dair, Selecta Vending și alți alți operatori mai mici au fost achiziționați de Vending Zone, iar Dr Vending a fost achiziționată de compania furnizoare de apă Cumpăna.

Legislația în industria de vending din România


În 2019 reglementările privind protecția consumatorilor au fost reinterpretate în ceea ce privește vendingul outdoor, care afectează aparatele amplasate în aer liber și, de asemenea, vendomatele de băuturi calde conectate la rețeaua de apă. PRIV lucrează cu autoritățile pentru a clarifica situația.
Reglementările privind fiscalizarea urmează să intre în vigoare în ianuarie 2020. Așa cum s-a întâmplat deja în câteva alte țări, acest lucru va necesita ca automatele să fie echipate cu „cutii negre” care vor trimite date în mod regulat autorităților fiscale române.


Acesta este al treilea an al raportului de țară pentru România. Anul acesta EVA a crescut dimensiunea eșantionului și a descoperit o neînțelegere: nu toți respondenții au inclus TVA în prețurile lor în anii precedenți. Drept urmare, prețurile și veniturile pentru băuturi reci, gustări și produse alimentare au fost revizuite în sus față de raportul din 2017. Tendințele anterioare au fost aplicate la datele din 2018.

Orice persoană interesată să achiziționeze sau să obțină raportul de țară al României sau al altor țări poate vizita site-ul EVA pentru mai multe informații: http://www.vending-europe.eu și îi poate contacta în mod direct pe reprezentanții EVA pentru a intra în posesia întregului pachet de informații.

Revista noastră mulțumește și pe această cale Asociației Europene de Vending pentru amabilitatea și deschiderea lor privind buna informare a publicului și a pieței cu privire la activitățile generale, dar și specifice ale celei mai mari asociații de vending din lume.

One thought on “Raportul de piață EVA! Piața de Vending din România în 2018 (prima parte)”

  1. Buna ziua,
    Imi fac lucrarea de licenta pe tema investițiilor în zona vending și m-ar ajuta enorm să intru in posesia întregului pachet de informații din acest raport de piață.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*