Pactul pentru Mediu al Uniunii Europene. Dincolo de declarațiile politice

Pactul pentru Mediu al Uniunii Europene. Dincolo de declarațiile politice

de Laurențiu Neacșu La sfârșitul anului trecut Comisia Europeană prezenta Pactul pentru Mediu, un document menit să traseze strategia ambițioasă a Uniunii în lupta cu schimbările climatice.

Acst document a fost primit cu satisfacție de reprezentanții industriiilor procesatoare de deșeuri de la nivel european deoarece scoate în evidență, pentru prima dată, necesitatea creării unei piețe unice a materiilor prime secundare. Mai mult, sunt atinse și alte aspecte foarte importante legate de implementarea economiei circulare cum ar fi: stimularea consumatorilor de a lua decizii de achiziție a produselor sustenabile sau proiectarea de produse și ambalaje prietenoase cu mediu, crșterea duratei de viață a produselor, etc.

Pactul pentru Mediu al Uniunii Europene

Cu toate acestea, documentul este unul general, politic, care suferă la capitolul ”când și cum se va face”. Asta probabil și pentru că, dincolo de declarațiile politice, realitatea economică este foarte diferită:

  • toate produsele „sustenabile” pe lanț sunt mai scumpe, pentru că materiile prime „sustenabile” sunt mai scumpe. Pentru ușurință, înlocuiți ”sustenabil” cu ”bio”, ”natural” etc.
  • produsele ”sustenabile” nu pot fi tranzacționate internațional, în marea lor majoritate, întrucât nu au viață lungă de raft, deci piața de desfacere este restricționată geografic.
  • populația este constant educată – de mult timp – să cumpere mai ieftin și mai mult. De aici și incidența obezității, sau alte urmări similare. O altă consecință, poate și mai gravă din punct de vedere al sustenabilității, ar fi că până și producătorii au scăzut calitatea și durata de viață a produsului, lucru evident de la automobile la jucării.
  • creșterea calității produselor coroborată cu limitarea geografică a pieței duce la limitarea diferențierii, astfel încât unul din principalii perdanți ai economiei circulare este industria publicității.

Piața de vending europeană (inclusiv cea din Romania) va fi afectată direct de aceste perspective, din mai multe considerente:

  1. principalul produs – cafeaua – este adus de la distanțe mari, având o amprentă de carbon ridicată. Tratamentele la care este supus produsul fac aproape imposibilă prepararea unei cafele ”sustenabile” la nivel industrial, respectiv transformarea cafelei dintr-un produs de lux într-unul de consum cotidian.
  2. ambalajele folosite sunt nesustenabile (pungi polietilenă, pahare polistiren, diverși recipienți din ambalaj compozit).

Totodată, politicile de buy-back impuse de respectarea trendului în privința dispozitivelor electrice și electronice vor avantaja doar marii jucători din piața automatelor de vânzare, care vor putea să aloce fondurile necesare pentru reparații, reutilizare și, de ce nu, echiparea conform noilor standarde din viitor.

La nivel general, abordarea până în prezent a factorilor decizionari privind economia circulară este una eminamente politică și nu una practică. Este foarte dificil ca după zeci de ani de economie de consum să oprești tăvălugul marketingului și al vânzărilor corporatiste de dragul unui concept abstract, cum este amprenta de carbon.

Și, ca o opinie personală, cred că economia circulară este imposibil de realizat de factorul politic ale cărui campanii politice sunt plătite tocmai de industria consumeristă din prezent. Încă nu am văzut demonstrații de protest împotriva schimbărilor climatice, ci doar niște tentative timide de reducere a risipei de hrană. Fiecare dintre noi a auzit de topirea permafrostului siberian, de defrișarea Amazoniei, de incendiile din peninsula Scandinavă sau din Australia. Probabil că despre asta discutăm chiar în timp ce mâncăm din farfuriile chinezești o porție generoasă de vită argentiniană asezonată cu sare din Himalaya și vin din Noua Zeelandă…. eventual cu o salată din legume proaspete din Turcia, că la noi este iarnă.

Vending Inside

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*