Revista Vending Inside vă oferă un amplu interviu cu Catherine Piana, director general EVA din 1997, în care veți afla cum este organizată Asociația Europeană de Vending, care îi sunt...

Catherine Piana, director general European Vending Association (EVA): “VĂ PUTEȚI BAZA PE NOI”

Revista Vending Inside vă oferă un amplu interviu cu Catherine Piana, director general EVA din 1997, în care veți afla cum este organizată Asociația Europeană de Vending, care îi sunt principalele domenii de expertiză, care sunt obiectivele și direcțiile de acțiune ale EVA, cum va sprijinii EVA eforturile locale ale Patronatului Român al Industriei de Vending (PRIV) și mesajul acesteia către industria românească de vending.

Vă rog să ne prezentați în câteva cuvinte Asociația Europeană de Vending (EVA): câți membrii dețineți în momentul de față, cum este organizată EVA, care sunt principalele domenii de expertiză ale acesteia?

Asociația Europeană de Vending este o organizație europeană care reprezintă tot ceea ce înseamnă vending în Europa. Aceasta înseamnă că grupăm împreună operatorii de vending, producătorii de echipamente pentru vending, incluzând sistemele de plată, precum și furnizorii de mâncare sau băutură, producătorii de pahare și toate tipurile de societăți sau organizații care împărtășesc interese comune în relația cu industria vendingului. Din punct de vedere al reprezentării geografice, includem țările din UE, precum și Elveția, Norvegia, Rusia și Turcia. EVA a instituit un birou permanent la Bruxelles în anul 1994, dar membrii EVA dețineau deja o Federație de Asociații care organiza întâlniri regulate din 1976.
Domeniul de expertiză este destul de larg, datorită varietății de activități pe care noi le reprezentăm. Acesta include legislația alimentelor și igienei, a sistemelor de plată, (monede și bancnote) legislația privind echipamentul (Declarația CE), legislația de mediu cu privire la echipament și ambalare, legislația energiei electrice, plății fără numerar, etc. Per ansamblu, monitorizăm aproximativ 30 de directive și reglementări europene.

Care sunt principalele obiective și direcții de acțiune ale EVA?

Scopul nostru este să promovăm, protejăm și să susținem dezvoltarea industriei de vending în Europa. Aceasta înseamnă că principalele noastre acțiuni privesc monitorizarea legislației la nivelul UE. Dacă o lege propusă poate avea un efect negativ asupra vendingului, EVA va contacta persoanele relevante, cu putere de decizie de la Bruxelles și va prezenta o petiție pentru a obține o legislație mai “business-friendly”. Aceasta implică o bună cunoaștere atât a tehnicilor de lobby cât și a expertizelor de vending, care ne sunt asigurate de membrii EVA prin intermediul comitetelor EVA.
De asemenea, ne revine și misiunea de a “educa” legislatorii în relația cu vendingul, adică să adunăm date și cifre despre această industrie pentru ca legiuitorii să înțeleagă cât mai bine structura acesteia, rolul complet și funcția pe care o îndeplinește. Adesea legislatorii au o imagine insuficientă și fragmentată asupra vendingului, spre exemplu ideea cum că, aceasta ar fi o industrie care comercializează numai băuturi acidulate și snacksuri grase. Misiunea noastră este să explicăm că aparatele de vending vând în principal băuturi calde la locurile de muncă și nu alimente nesănătoase adolescenților – după cum industria de vending este percepută adesea în Bruxelles.
Asociația Europeană de Vending înseamnă și creșterea profilului în vending prin creșterea inteligenței propriei pieți. Pentru a înțelege mai bine eventualele amenințări și oportunități, am efectuat un vast și profund studiu de piață în 2009 și 2010, iar în prezent construim pe baza cunoștințelor proprii.
În cele din urmă, EVA a dezvoltat și deține o serie de standarde pentru vending, dintre care, unele sunt în curs de a deveni standarde oficiale ale Uniunii Europene. EVA cooperează cu Asociația de Vending din SUA (NAMA), pentru a se asigura că standardele privind automatele se transmit la nivel global.
Pentru a avea succes în acțiunile sale, EVA trebuie să fie reprezentată cât mai bine cu putință și prin urmare suntem în mod constant într-o misiune de recrutare pentru a face asociația mai puternică, influentă și credibilă, atât vis-à-vis de industrie cât și în relația cu instituțiile UE.
De-a lungul anilor, EVA a construit o rețea foarte puternică, a confirmat propria legitimitate în Bruxelles și este consultată în mod regulat cu privire la toate domeniile relevante.

Care sunt principalele obiective ale EVA în anul 2012?

Asociația Europeană de Vending funcționează pe baza unui plan de afaceri conceput de Comitetul Executiv EVA sub conducerea Președintelui EVA, Arnaud van Amerongen. Viziunea pe care o avem pentru EVA în următorii ani este:
- Să fie în prim plan privind legislația UE prin anticiparea acesteia atunci când este posibil, sporind astfel capitalul de imagine al vendingului și al EVA
- Să fie un punct de referință pentru vending în Europa și dincolo de aceasta, prin centralizarea informațiilor, datelor, știrilor, etc, cu privire la vending
- Să fie o reflectare a industriei, un canal modern, accesibil comerțului cu amănuntul 24 de ore pe zi, 7 zile din 7
- Să fie vizibilă autorităților publice, altor industrii, presei și publicului larg
- Să mărească numărul de membrii și să aibă o viziune strategică privind dezvoltarea în acest scop.
Obiectivele noastre principale din acest an reflectă această viziune și, mai exact, ne vom concentra pe:
- Consolidarea cooperării dintre EVA și Asociațiile Naționale
- Lobbyul în domeniul legislației alimentare, de sănătate și wellness și cu privire la legislația mediului
- Promovarea imaginii vendingului
- Realizarea studiului de piață 2010-2011, care urmează să fie lansat în primăvara lui 2012, după VendItalia
- Creșterea vizibilității noastre în afara industriei
- Recrutarea și menținerea membrilor și înființarea de noi asociații de vending.

Cât de multe lucruri știți despre industria românească de vending? Care sunt aceste lucruri?

Trebuie să mărturisesc că în acest stadiu nu suntem foarte bine informați cu privire la vendingul din România. Tot ceea ce știm, am aflat de la Patronatul Român al Industriei de Vending (PRIV) care a devenit recent membru cu drepturi depline al EVA.

Cum credeți că trebuie să sprijine EVA acțiunile PRIV în România?

Suntem foarte mândri și onorați de faptul că PRIV s-a alăturat Asociației Europene de Vending. După cum am spus mai devreme, misiunea noastră este de a aduce împreună cea mai vastă gamă posibilă de membrii în EVA, și prin urmare, sprijinim pe deplin înființarea în România a unei Asociații de Vending. România nu numai că este membru al UE, dar am înțeles, de asemenea, că aici vendingul crește și devine din ce în ce mai profesionist.
Privind relația dintre Asociațiile Naționale și EVA, considerăm că acestea trebuie să se ajute și să se susțină reciproc. Lobbyul la nivelul UE nu poate avea succes fără un bun flux de informații, definirea de mesaje și priorități comune și sprijinul reciproc. Există sentimentul că deciziile luate la Bruxelles trebuie să rămână în Bruxelles. Dar nivelul național este mult mai important, mai ales de la implementarea Tratatului de la Lisabona. În schimb, măsurile luate la nivel național pot uneori “contamina” alte state membre sau chiar, la nivel european. Trebuie să acordăm atenție la ceea ce se întâmplă la nivel național și să anticipăm răspândirea măsurilor anti-vending, cum ar fi, spre exemplu, taxele pentru anumite alimente sau interdicția aparatelor de vending.

Industria de vending de la noi nu este la fel de dezvoltată ca în restul Europei. Credeți că este important pentru noi să avem un patronat român al industriei de vending în România? De ce?

Unul dintre motive este acela că, atunci când legislația este adoptată la Bruxelles, uneori, rămâne totuși un spațiu larg pentru manevre la nivel național, spațiu ce poate fi folosit, de asemenea, și pentru a dăuna vendingului. PRIV este singura asociație care înțelege vendingul în România și, în concluzie, acesta are un rol cheie în a ajuta Guvernul Român să pună în aplicație legislația UE în așa fel încât aceasta să nu dăuneze dezvoltării afacerilor cu vending. Un alt motiv este acela că unirea forțelor este pozitivă pentru afaceri. Știu că la început este dificilă identificarea zonei de cooperare. Competitorii stau la aceeași masă și trebuie să își învingă propriile bariere și să identifice acele zone unde vor beneficia reciproc. Aceasta este experiența minimă pe care toate Asociațiile de Vending din toată lumea, o pot împărtăși. Aceste asociații, au ajutat la evitarea legislației dăunătoare, în schimbul de cunoștințe comune și în avansarea dezvoltării și cunoașterii industriei, pentru beneficiul comun.

Ce credeți că ar trebui să facă Patronatul Român al Industriei de Vending (PRIV) pe termen scurt și mediu pentru a câștiga cât mai mult interesul membrilor săi și pentru a atrage noi membrii?

Organizarea unei asociații este o experiență destul de dificilă. Pentru a obține membrii noi trebuie demonstrată valoarea asociației, iar valoarea asociației este arătată numai prin numărul mare de membrii. Nu cunosc piața și mediul din România, în consecință nu cred că este sarcina mea să îi spun lui PRIV ceea ce trebuie să facă. Am făcut cunoștință cu Victor Marin, Președintele PRIV, și am toată încrederea în profesionalismul și dedicarea acestuia. Ceea ce le pot spune celor implicați în vending în România este să nu stea și să aștepte ca PRIV să își demonstreze valoarea, ci să ajute PRIV să clădească valoarea, în interesul comun al tuturor. Instituirea unei asociații este o aventură foarte interesantă și plină de satisfacții, chiar dacă implică multă muncă. Pe termen lung, întreaga industrie va beneficia.
Pe scurt, încurajăm cu tărie toți jucătorii să se alăture lui PRIV și să îl sprijine.

Care credeți că ar trebui să fie relația dintre PRIV și statul român?

Am puțină experiență cu privire la procesul decizional și cultura română. La nivel UE, relația dintre autorități și Asociațiile Europene Comerciale este foarte deschisă și transparentă. EVA este percepută ca centrul de expertiză în vending și, prin urmare, modul în care lucrăm este de colaborare. Noi contribuim cu expertiza noastră și căutăm un compromis. Lobbyul în UE nu presupune amenințări și cereri, ci este vorba despre negociere în scopul obținerii celei mai bune soluții pentru toate părțile interesate.
Primii pași pentru PRIV vor fi de a se consacra ca centrul oficial și legitim al vendingului în România, iar dacă EVA va putea cumva să ajute la stabilirea credibilității PRIV, atunci o va face cu plăcere!

Vă rog să transmiteți un mesaj membrilor PRIV și, în general, cititorilor noștri?

Vendingul este o afacere interesantă care livrează un serviciu de care ar trebui să fim cu toții mândri. Acesta are o funcție socială, iar clienții apreciază disponibilitatea acestuia 24 de ore pe zi și 7 zile din 7. Vendingul oferă locuri de muncă persoanelor calificate și mai puțin calificate, feminine și masculine. Este local și este o parte din rețeaua de mici întreprinderi, care formează 80% din totalitatea întreprinderilor din Europa. Pe scurt: fiți mândri de afacerea dumneavoastră de vending!
Membrilor PRIV aș dori să le spun următoarele: vă puteți baza pe EVA pentru a vă susține în eforturile pe care le depuneți pentru a întemeia o asociație puternică de vending în România. Sunteți bineveniți să vă alăturați comitetelor noastre, întâlnirilor și rețelei noastre sociale pe LinkedIn (Grupul de Vending).
Fiecărui cititor al dumneavoastră care este implicat în vending, aș dori să îi spun să se implice în PRIV, treceți la acțiune, să contribuiți la creșterea vendingului deoarece, vă ajută să vă dezvoltați propria afacere! Succesul este în mâinile tale!