Vending Inside vă oferă un interviu în exclusivitate cu omul ce răspunde de destinele vendingului la Strauss România, unul din principalii lideri de pe piața românească de vending. Veți afla...

Răzvan Coșa, AFH Director Strauss România: „Succesul operatorilor noștri este și succesul nostru”

Vending Inside vă oferă un interviu în exclusivitate cu omul ce răspunde de destinele vendingului la Strauss România, unul din principalii lideri de pe piața românească de vending. Veți afla care sunt principalele atuuri ale companiei, care este profilul clientului Strauss, care au fost realizările și care ar fi principalele probleme cu care se confruntă piața la ora actuală.

Care sunt principalele produse și servicii pe vending ale lui Strauss România?

Strauss România, prin divizia sa specializată pentru consumul de cafea Away from Home (AFH), oferă soluții de băuturi calde și reci pe bază de cafea, dar nelimitându-se la acestea, pentru momentele principale de consum din afara domiciliului. Punem la dispoziția operatorilor noștri pachetul complet: cafea (boabe, prăjită și măcinată sau instant), ingrediente complementare cafelei pentru prepararea băuturilor pe bază de ciocolată sau ceai, echipamente pentru prepararea cafelei espresso, piese de schimb, sisteme de plată, precum și servicii de training, consultanță, control operațional prin sistem telemetric, finanțare pentru achiziționarea echipamentelor.

Care este profilul clientului dumneavoastră pe zona de vending? Cui vă adresați?

Oferim soluția de consum prin intermediul aparatelor de vending acelor zone unde consumatorul are nevoie de o varietate de băuturi calde, ce pot fi preparate într-un timp scurt, la calitate constantă, fără ajutorul unui personal de servire – cum ar fi: locuri de muncă cu un număr ridicat de angajați, zone de trafic, instituții etc.

Câte aparate operează în acest moment Strauss prin intermediul partenerilor săi? Cam ce cotă de piață estimați că dețineți? Dacă aveți și alte date privind rezultatele companiei dumneavoastră, sunt bine venite.

În acest moment estimăm că acoperim, prin intermediul operatorilor noștri, aproximativ 12.000 de aparate de vending. Având în vedere răspândirea acestei soluții de cafea pe un segment variat de canale de vânzare, nu există date oficiale despre dimensiunea pieței sau segmentarea acesteia.

Strauss, Nestle și Dallmayr sunt principalii competitori de pe piața de vending. Considerați că mai este loc și pentru alții sau piața este deja adusă la un anumit nivel de saturație?

Piața de vending din România se află în acest moment într-un stadiu avansat de dezvoltare; cu toate acestea consider că există în continuare oportunități, generate pe de o parte de creșterea consumului de cafea și băuturi pe bază de cafea, iar pe de altă parte de orientarea consumatorilor către produse și servicii de calitate, direcție în care și noi am înțeles să acționăm.

Cum credeți că reușesc operatorii să păstreze în cele mai multe din cazuri un preț de 1 leu/pahar la băuturile calde (în special cafea), ținând cont că baza de clienți în ultimii 2 ani a tot scăzut?

În ultimii doi ani am asistat la o creștere agresivă a costului materiilor prime. Acest context internațional a avut un impact negativ asupra afacerilor jucătorilor din piața cafelei din România, având în vedere că principalele materii prime ce stau la baza acestora au suferit creșterile cele mai mari: cafeaua verde, zahărul și cacaoa. Atât producătorii, cât și operatorii din piața de vending se confruntă cu dificultăți în a menține prețurile de vânzare ale băuturilor calde la acest nivel. Pentru a veni în sprijinul operatorilor noștri, asigurându-le nivelul de competitivitate dorit, Strauss România a absorbit cea mai mare parte a acestor creșteri de preț, păstrând neschimbată calitatea produselor.

Este consumatorul final român unul pretențios pe zona de vending sau bea aproape orice, ieftin să fie?

Consumatorul român este din ce în ce mai expus atât la produse de calitate cât și la informații despre standardele la care ar trebui să se aștepte să fie servit. În acest context, el va alege dintre soluțiile de vending existente pe aceea care îi oferă o garanție a calității. Mai mult, marca de cafea este, fără îndoială, un factor cheie în decizia de consum.

Credeți că există o nevoie de educație a consumatorului final sau nu? Ar ajuta businessul un astfel de proces, poate îndelungat și anevoios?

După cum am punctat și mai devreme, consumatorul român este din ce în ce mai expus la informații. Educarea acestuia va avea, în mod cert, un impact pozitiv asupra dezvoltării business-ului, generând o creștere a varietății ofertei, dar în același timp și a exigențelor legate de calitate.
Suntem cu toții conștienți că este un proces de lungă durată, iar măsura succesului acestuia o dăm noi, producătorii și operatorii din acest segment.

Credeți că e nevoie de un cadru legislativ mai aplicat, mai clar și mai bine adaptat nevoilor și cerințelor pieței sau e suficient ceea ce există în prezent?

Nu aș putea spune că ne confruntăm cu o lipsă a cadrului legislativ ci, mai degrabă, cu o lipsă de cooperare din partea celor răspunzători de aplicarea acesteia; ne dorim o atitudine transparentă, cooperantă în exercițiul interpretării și aplicării legislației.

Care sunt atuurile Strauss în piața de vending? Prin ce vă diferențiați de concurență?

Strauss România este cel mai mare furnizor de soluții de vending pe bază de cafea boabe, pe piața românească. Noi venim, însă, cu soluții pentru toate tipurile de consum de cafea – cafea boabe, cafea prăjită și măcinată, instant, capsule – precum și produse complementare – băuturi instant pe bază de cacao, coffee creamer, etc. Considerăm că cel mai important atu al companiei este parteneriatul pe care îl construim cu operatorii noștri. Succesul lor este și succesul nostru, fapt demonstrat de colaborarea îndelungată pe care o avem cu cei mai mulți dintre ei.

Care sunt problemele cu care vă confruntați la ora actuală? Criza economică poate fi o oportunitate sau o „piatră de moară” pentru dumneavoastră?

Cu siguranță cea mai acută problemă o reprezintă costul materiilor prime, așa cum am menționat anterior. Neputând transfera toate creșterile de preț către consumatorii finali, profitabilitatea jucătorilor din acest segment are de suferit.
Pentru a contracara efectele negative ale crizei, companiile trebuie să dea dovadă de flexibilitate și să găsească soluțiile necesare pentru eficientizarea costurilor pe termen lung.