Care a fost primul contact cu industria vendingului și care au fost etapele carierei dumneavoastră de până acum? Am intrat în industria de vending în 2002, iar în 2004 m-am...

Ovidiu Tunaru, Country Business Manager Néstle Professional: „Piața de vending din România se află în plin proces de maturizare”

Care a fost primul contact cu industria vendingului și care au fost etapele carierei dumneavoastră de până acum?
Am intrat în industria de vending în 2002, iar în 2004 m-am alăturat echipei Nestle România în cadrul diviziei Out of Home. De-a lungul celor 8 ani am ocupat mai multe poziții în cadrul organizației: am început ca Area Coordinator, iar în prezent sunt Country Business Manager al diviziei Nestlé Professional în România.

Care sunt principalele produse și servicii ale lui Nestlé Professional?

Nestlé Professional se adresează canalului Out Of Home prin soluțiile sale de băuturi calde marca NESCAFÉ Alegria și NESCAFÉ Milano. Astfel, prin intermediul partenerilor noștri oferim soluții integrate atât pentru segmentul mainstrem cât și pentru segmentul premium: automat de băuturi calde, ingrediente pentru prepararea unui mix variat de băuturi calde (de la cafea neagră până la ciocolată, cappuccino și ceai), asistență pentru rezolvarea oricărei probleme de natură tehnică și training de latté art pentru soluția NESCAFÉ Milano. Anul acesta am extins serviciul de call center, astfel clienții și consumatorii ne pot contacta 24h/7z, prin intermediul liniei telefonice apelabilă gratuit.

Cum ați descrie clientul Nestlé Professional? Ce credeți că apreciază cel mai mult clienții dumneavoastră la produsele Nestlé Professional?

Calitatea soluțiilor și serviciilor oferite de Nestle Professional prin intermediul partenerilor săi reprezintă principalul avantaj competitiv. De asemenea,consumatorii noștri au încredere în brandul NESCAFÉ, un brand global și în același timp cel mai puternic brand de cafea din lume. Consumatorul român pune foarte mare accent pe calitatea produsului. Prin implementarea standardelor de calitate Nestlé Professional, ne propunem să oferim produse de cea mai bună calitate tuturor categoriilor de consumatori pentru toate momentele de consum. Pentru noi, calitatea nu este negociabilă.
Suntem prezenți cu soluțiile noastre în majoritatea centrelor comerciale și instituționale, adresându-ne astfel unui segment eterogen de clienți și consumatori. Oferim consumatorilor noștri posibilitatea de a savura o cafea, un ceai sau un cappuccino la serviciu, pe stradă, la cumpărături, în centrele comerciale, dar și la evenimente culturale sau sportive. Acoperim practic o multitudine de momente de consum.

Câte aparate operează Nesté Professional prin intermediul partenerilor săi? Cam ce cotă de piață estimați că dețineți? Dacă aveți și alte date privind rezultatele companiei dumneavoastră, sunt bine venite.

În prezent nu există date oficiale cu privire la dimensiunea industriei de vending sau a modului cum este aceasta segmentată. Conform estimărilor interne, suntem lideri pe acest segment de piață luând în calcul numărul de automate de băuturi plasate în piață și volumul de băuturi realizate prin intermediul lor.

Cum ați caracteriza piața românească de vending: în creștere – în stagnare – în cădere? Argumentați.

Piața de vending din România se află în plin proces de maturizare, lucru valabil pentru fiecare subsegment al acesteia: vending de băuturi calde, vending de băuturi reci, snack vending sau vending de cartele telefonice. În ceea ce privește segmentul de băuturi calde, acesta se află într-o continuă creștere în ceea ce privește atât dimensiunea cât și complexitatea. Acest trend avantajează în primul rând consumatorul care, așa cum spuneam, pune foarte mare accent pe calitate. Astfel, are posibilitatea de a alege ceea ce i se potrivește, având la dispoziție o ofertă mare. Jucătorii din această piață sunt astfel stimulați să vină cu produse și servicii variate și de calitate superioară.
În această competiție ne-am angrenat și noi, Nestle Professional, astfel că acordăm maximă importanță proceselor de inovare și renovare de produse pentru a putea răspunde nevoilor în schimbare ale consumatorului. În ceea ce privește preocuparea noastră de a oferii produse și servicii de calitate, menționez faptul că am implementat un proces de audit al automatelor NESCAFÉ Alegria care se desfășoară atât prin intermediul echipei de calitate dar și al unui partener extern. Scopul nostru este de a asigura aceeași băutură de calitate indiferent de momentul și locul în care se consumă.

Pe piața românească de vending cine dictează: producătorul sau consumatorul?

Maturizarea pieței de vending din România atrage după sine o poziționare mult mai clară a acestui raport producător – consumator. Consumatorul are posibilitatea de a alege din categorie sau din afara acesteia. Această realitate determină jucătorii de pe piața de vending să-și adapteze oferta la cerințele consumatorului.

Cum este, în opinia dumneavoastră, consumatorul final român? Știe ce vrea, știe ce bea? Este educat?

Consumatorul român este atent la produsele pe care le cumpără și dorește să primească cât mai multe informații despre acestea. Prin canalele de comunicare obișnuite sau cele specifice pieței de vending, oferim consumatorilor noștri informații care să-i ajute cât mai mult în decizia de cumpărare.

Credeți că e nevoie de un cadru legislativ mai aplicat, mai clar și mai bine adaptat nevoilor și cerințelor pieței sau e suficient ceea ce există în prezent?

În România piața de vending nu este reglementată în mod specific. În acest sens, primul pas a fost făcut de către reprezentanții industriei prin înființarea Patronatului Român al Industriei de Vending (PRIV), patronat din care Nestle Professional face parte, fiind unul dintre membrii fondatori, în care s-a luat în discuție crearea unor ghiduri de bună practică în această industrie. Mai mult, la începutul anului 2012 PRIV a devenit membru cu drepturi depline al Asociației Europene de Vending (EVA), începând astfel o colaborare cu organizațiile similare europene.

Care sunt avantajele Nestlé Professional în piața de vending? Prin ce vă deosebiți de concurență?

Pentru noi cel mai important este să răspundem cerințelor consumatorului, să-i oferim mereu produse noi și de calitate. De asemenea, parteneriatul pe care îl avem cu operatorii noștri reprezintă un element foarte important. Acest aspect se transpune și la nivelul calității produselor și serviciilor pe care le oferim clienților și consumatorilor, factor esențial în realizarea unei colaborări fructuoase și de lungă durată.

Care sunt principalele problemele – pericole din piață la ora actuală? Dar principalele oportunități?

Piața din România oferă multe oportunități de creștere și dezvoltare, este o piață foarte atractivă pentru acest segment. Considerăm că acestea sunt strâns legate de nivelul de inovare pe care fiecare jucător îl poate dezvolta. Nestlé Professional este singurul jucător din industria de cafea care deține un centru de cercetare și dezvoltare pentru soluții de băuturi calde și reci la Orbe, în Elveția. Ascultăm cerințele consumatorilor și dezvoltăm aici produse care răspund cerințelor lor în funcție de specificul fiecărei piețe. Venim cu produse create pentru piețe specifice, cu cerințe specifice. De aceea consider că avem toate resursele necesare valorificării oportunităților care apar în piață și avem capacitate de adaptare la cerințele consumatorilor care sunt din ce în ce mai sofisticate.