Continuăm prezentarea istoriei mașinilor de vending prin expunerea uneia dintre celei mai importante părți, și anume: istoria aparatelor de bulk vending. În această ediție: Istoria Vendingului Vrac (Bulk Vending) –...

Istoria Vendingului (VI)

Continuăm prezentarea istoriei mașinilor de vending prin expunerea uneia dintre celei mai importante părți, și anume: istoria aparatelor de bulk vending.
În această ediție: Istoria Vendingului Vrac (Bulk Vending) – partea I

Vendingul Vrac este vânzarea de produse nesortate, bomboane, gumă de mestecat, jucării şi noutăţi (în capsule) selectate la întâmplare și în general, prin aparate de vending acționate non-electric. Vendingul Vrac este un segment separat al industriei de vending cu linii complete de vending — adică, industria de vending cu cafea, gustări şi apă— şi implică diferite produse şi strategii. În acest moment, Vendingul Vrac reprezintă în lume în jur de 1% din totalul industriei de vending.

Istorie
Vendingul Vrac datează cel puțin de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Aparatele de vending au fost utilizate pe scară largă în Europa înainte ca acestea să devină populare în Statele Unite. La începutul anilor 1880, au fost introduse în Londra primele aparate de vending operate cu monede comerciale care erau aprovizionate cu cărţi poştale. În 1888, Thomas Adams Gum Co. a introdus în America aparatele de vending, prin aparatele de vending cu gumă Tutti Frutti ce erau plasate pe platformele de metrou din orașul New York. În 1897, Pulver Manufacturing Company le adaugă aparatelor de gumă imagini animate. În 1907 a fost introdusă bila rotundă de gumă îmbrăcată în bomboană, un produs prezent neîncetat, în modernele aparate de vending. În 1909, Emerson A. Bolen a format Northwestern Novelty Company, care comercializa Yankee, o acadea ca un bănuţ pe un bețișor, ce se vindea prin aparatele de vending; Compania lui Bolen este acum unul dintre cei mai proeminenți producători de aparate de vending vrac. În 1913, Ford Mason a închiriat 102 aparate şi le-a plasat în diverse magazine şi în magazinele comunităților din vestul statului New York. În cele din urmă acesta ar fi fondat Ford Gum & Machine Company, un imperiu de peste 500.000 de aparate de vending. În 1948, și-a deschis ușile Oak Manufacturing. Acesta va deveni unul dintre cei mai mari producători de echipamente din industrie. În 1963, Josef Schwarzli a fondat Beaver Machine Corporation, proiectând şi fabricând propriile echipamente care sunt vândute astăzi în peste 100 de ţări diferite din întreaga lume. În 1949, Roger C. Folz a cumpărat primul său aparat de vending. Folz Vending a fost cel mai mare operator de echipamente de vending vrac din Statele Unite, care în perioada sa de vârf, deţinea şi opera la nivel naţional peste 150.000 de aparate.
În 1950, Departamentul Trezoreriei Statelor Unite a încercat să impună accizele jocurilor de noroc furnizorilor de vending vrac pe motiv că nu există nici o modalitate de a şti sigur care bilă de gumă sau ce alt produs ar distribui aparatul. Atunci, pentru scurt timp, producătorii au instalat vizoare în aparatele de vending vrac, care afişau elementul următor ce urma să fie distribuit. Vendorii din S.U.A. au organizat Asociația Națională a Vendorilor Vrac (NBVA), care a făcut lobby cu succes împotriva impozitelor, argumentând că elementele distribuite au valoare aproximativă sau echivalentă. Din acel moment NBVA a făcut lobby în numele furnizorilor de vending vrac pentru o varietate de probleme; de exemplu, aceasta a aderat la Coaliţia Monedei care a militat pentru eliminarea bancnotei de un dolar în favoarea monedei de un dolar SUA.

Perspectiva consumatorului
Operarea echipamentului de vending vrac este de obicei, destul de simplă pentru consumator, implică introducerea monedei sau monedelor corespunzătoare în aparat şi răsucirea unui buton sau tragerea unei manete. Dacă numărul de bomboane dintr-un aparat este scăzut şi acestea par inegal distribuite, clientul poate să scuture sau să lovească aparatul pentru a aduce nişte bomboane în roada de bomboane, care este situată în partea de jos a aparatului, pe centrul canistrei. Totuși, în funcţie de proiectul maşinii, – care de obicei include sistemul prin care o roată face o rotație de o treime la fiecare vânzare – poate fi deja prea târziu pentru ca un client să se poată asigura că următoarea distribuire va aduce fructe. Un semn distinctiv al vendingului vrac este că elementele sunt distribuite la întâmplare, deci este imposibil, de cele mai multe ori, să alegi ce va proveni din aparat la viitoarea utilizare. Un copil care încearcă să obţină un set complet de fotografii cu vedeta preferată, de exemplu, poate ajunge în posesia mai multor duplicate; prin urmare, s-au introdus “trading cards” și produse tematice similare, în ideea că duplicatele vor fi schimbate între consumatori.

Din perspectiva vendorului

Avantaje și dezavantaje ale vendingului vrac
Vendingul Vrac este o afacere interactivă care pentru a avea succes necesită cercetare şi planificare, precum şi abilitatea de a vinde şi de a investi timp. Multe dintre aceleași considerații care se aplică la alte întreprinderi mici, cum ar fi contabilitatea, impozitarea veniturilor, asigurarea de răspundere şi aşa mai departe, se aplică și în cazul vendingului vrac. Pe de altă parte, unele aspecte, cum ar fi costurile fixe şi banii necesari pentru început, sunt destul de diferite de cele mai multe demaraje de afaceri.

Avantajele vendingului vrac
Marjele brute în afacerile cu bomboane vrac pot fi destul de mari – bilele de gumă, de exemplu, pot fi cumpărate vrac, spre exemplu în SUA, pentru 2 cenţi bucata şi vândute pentru 25 de cenţi. În plus, aparatele sunt de obicei ieftine comparativ cu cele de apă sau gustări. Atât aparatele cât și produsele sunt relativ portabile, iar aparatele sunt mai uşor de aprovizionat decât în alte tipuri de vending. O mulţime de modele de aparate sunt conduse numai de gravitație și energia mecanică furnizată de acționarea mânerului, astfel încât acestea pot fi instalate şi utilizate în zonele fără sursă de energie electrică. În multe state, vendorii de vrac sunt scutiți de impozitul pe vânzări. Vendingul Vrac poate fi o alegere practică pentru un individ care lucrează la un loc de muncă cu normă întreagă, deoarece multe locaţii care găzduiesc aparate de vending vrac, cum ar fi comercianţii cu amănuntul şi restaurantele, sunt deschise la sfârşit de săptămână și seara.

Dezavantajele vendingului vrac
Iniţial, costul asigurării pentru o operațiune de început nu este realizată de nici o companie de asigurări sau poate fi interzis prin lege în anumite state. Prin urmare, mulţi operatori începători nu fac asigurări de răspundere civilă pentru aparatele lor.
Afacerea este sensibilă la inflaţie, deoarece costurile produselor sunt mai mari decât prețurile pe care clienţii sunt dispuşi să le plătească. Multe mecanisme de vending cu bomboane vrac nu sunt echipate pentru a efectua creşteri de preţuri, spre deosebire de aparatele electronice. De obicei locaţiile nu văd necesitatea deținerii unui aparat de bomboane vrac. În plus, deoarece locațiile ştiu că aparatele sunt uşor de mutat, nu este un lucru neobişnuit pentru vendorii vrac să fie dați afară dintr-o locaţie.
Vendorii, raportează în general, că aproximativ 1-4% dintre aparatele lor dispar anual, o problemă agravată de faptul că aparatele sunt de obicei situate aproape de intrarea în magazine, în cazul în care acestea sunt uşor de furat. Locaţiile din interiorul întreprinderilor pot fi în pericol, dacă afacerea respectivă intră în stare de faliment sau este evacuată din spațiul închiriat. Se cunosc cazuri în care aparatele au fost confiscate sau lichidate de creditorii afacerii gazdă, înainte ca proprietarul de drept să aibe şansa de a le recupera.
Aparatele de vending vrac sunt sensibile la fraudă. Spre deosebire de alte aparate de vending, cele mai multe aparate de vending vrac nu citesc “semnătura metalică” a monedelor și, orice jeton lipsit de valoare, de aceeași dimensiune cu o monedă (de exemplu, din nichel, din lemn sau o șaibă) poate, în majoritatea cazurilor, să acționeze un aparat de vending vrac la fel ca şi o monedă.

Aparatele
Considerații Generale
Vânzătorii au o mare varietate de maşini din care pot alege. Alegerea unui aparat este importantă, deoarece acesta poate afecta vânzările, timpul petrecut la întreținerea aparatului, disponibilitatea acestuia de a fi plasat în diverse locaţii, şi o varietate de alți factori pot afecta profiturile globale. La fel ca în cazul unui autoturism, odată ce un aparat de vending este pus în funcțiune, valoarea acestuia de revânzare scade dramatic. Acest lucru este valabil mai ales pentru aparatele care au fost supra-evaluate de la început.
Culoarea ideală a aparatului poate depinde de clientelă. În locaţii cu amănuntul frecventate de copii, cele mai potrivite sunt culorile care atrag atenția cum ar fi roşu sau galben.
Restaurantele chinezești, de exemplu, favoarizează în general culoarea roşu. În birouri, unde clienţii sunt adulţi, un albastru mai modest, gri, argintiu sau negru pot fi culori mai bune. În cazul în care o locație are o coordonare de culori, este bine ca aparatul să păstreze coordonarea respectivă.
Cea mai mare parte a standurilor vin în două culori, negru şi crom. Cromul are tendinţa de a rugini atunci când este expus la umiditate, datorită umidității implicată de spălarea etajelor, etc. Standurile negre sunt expuse la aceleaşi probleme, dar pot fi recondiționate cu spray de vopsea negru lucios, mai ieftin decât standurile crom, care pot fi doar recromate.
Autocolantele adezive pot fi luate de pe aparate prin aplicarea unor lichide mai uşoare şi apoi prin ștergere cu detergent de vase. Pentru a afla ce produse de curățare funcţionează cel mai bine pentru un anumit aparat, ar fi bine să păstrați un aparat în casă și să încercați pe el diferite produse. Există produse care pot elimina zgârieturi de pe canistre, spre exemplu.

Tipuri de Aparate
Cea mai bună alegere a tipului de aparat depinde în mare măsură de locaţie. Un aparat înşelător, cum ar fi unul care are lumini intermitente și o spirală de bile de gumă, este mai potrivit pentru mall şi alte locaţii cu mulţi clienţi noi, care nu sunt familiarizați cu aparatul (şi astfel nu au devenit deranjați de acesta). Pentru cele mai multe locaţii, este suficient un simplu stand cu un singur cap sau cap dublu. În unele locaţii cu trafic mare cel mai potrivit este un aparat cu patru selecţii, dar acesta poate duce la perimarea unui produs în cazul unei locaţii cu vanzări mai puţine.

Aparate cu capete separate
Aparatele cu capete separate sunt cele mai frecvent întâlnite. Băcăniile, magazinele, mall-urile şi spălătoriile pot avea aparate cu o jumătate de duzină sau mai multe capete separate. Cele mai multe dintre ele au o arie mare de prezentare și permit ca produsul să fie văzut din toate unghiurile şi prin urmare sunt mai atrăgătoare decât aparatele triple. Bilele de gumă şi jucăriile se vând bine la aceste aparate. Oak pare să se specializeze în maşini cu capete separate, deși Northwestern, de asemenea, vinde redutabile aparate cu capete separate.
Beaver Machine Corporation vinde aparate cu capete separate care durează ani şi ani. Cei mai experimentați vendori recomandă cumpărarea noilor aparate cu cap unic și dublu, deoarece acestea de obicei costă numai 50–75 $ pe cap.

Aparate triple
Aparatele cu triplă-selecţie au avut ceva succes în birourile din SUA, unde clienţii ţintă sunt adulţi. Un avantaj al aparatelor cu triplă-selecţie față de standurile cu capete separate este acela că, acestea se aprovizionează mai rapid, deoarece o singură cheie deschide tot aparatul. În plus, cele mai multe aparate cu triplă selecţie au o tavă de revărsare, care ajută la prevenirea enervării proprietarilor de magazin care trebuie să măture bomboanele care s-au vărsat. Un dezavantaj este acela că zona de prezentare este mai mică decât în cazul unui glob sau a unui cap de panou, iar clienţii nu pot vedea toate produsele din toate unghiurile. În plus, nu sunt întotdeauna necesare trei variante de bomboane, şi acest lucru poate duce la deteriorare, în cazul în care un produs se deplasează încet.

Piese
Cele mai multe aparate cu bomboane vrac au roţi de bomboane reglabile, lucru care permite proprietarului să controleze cât de multe produse sunt distribuite la fiecare utilizare. Unele aparate au și roți de bile de gumă.
• Roată pentru marfă: sunt disponibile multe tipuri diferite de roţi. De exemplu, o roată de bomboane cu tavă profundă, vinde mai multe bomboane decât o roată de bomboane superficială. Roţile de bomboane pot fi ajustate, de asemenea, și pentru a distribui cantități diferite de produse. Roţile de capsulă şi roţile de bile de gumă sunt utilizate pentru a vinde capsule şi respectiv, bile de gumă. În cazul bilelor de gumă, se poate folosi o roată de două-pentru-unul pentru a se oferii clienţilor, mai multe produse pentru banii lor.
• Agitator sau făcăleț: se poate instala un agitator pentru a împiedica distribuirea inegală de bomboane. În absența unui agitator, pe măsură ce au loc mai multe utilizări, va apare tendința de distribuire inegală a produsului, presupunând că acesta se drenează prin centrul unei forme de pâlnie. Când centrul canistrei devine gol, produsul nu va mai cădea în roată şi maşina va accepta bani fără să distribuie vreun produs. Acest lucru poate duce la supărarea clienţilor, dacă din față canistra pare plină. În special în cazul locaţiilor destinate pauzelor, unde afacerile depind de clienţi repetitivi, dacă se împrăștie zvonul că aparatul mănâncă banii oamenilor, acest lucru ar putea duce la o scădere drastică în vânzări sau operatorul poate fi dat afară din locaţie.
• Încuietoare: aproape întotdeauna aparatele de calitate vor veni cu încuietori de calitate. Până acum sistemul Vendesign 4în1 Carousel este unic, în măsura în care acesta are două casete separate pentru încuierea cutiilor de monede.
• Mecanism de Monede: mecanismele metalice de monede rezistă mai mult decât cele de plastic şi pot îndura mai multe abuzuri fără a se deteriora.
• Mecanismul de înapoiere: un mecanism de înapoiere permite în cazul jetoanelor, monedelor străine, erorilor de citire a unei monede, melcilor, şi aşa mai departe, ca acestea să cadă în caseta de numerar, și astfel să nu rămână blocate în aparat, ducând la scăderea vânzărilor. Mecanismul de înapoiere a fost inventat de Oak Manufacturing Co. (Va urma)