Urmărirea Preferințelor Consumatorilor aduce Vânzări Prin Aparatele de Vending Operatorii de vending care rămân informați despre tendinţele ce modelează schimbările rapide din piaţa băuturilor, se poziţionează astfel spre succes în...

Tendințe Globale pe Piața Băuturilor în 2013

Urmărirea Preferințelor Consumatorilor aduce Vânzări Prin Aparatele de Vending

Operatorii de vending care rămân informați despre tendinţele ce modelează schimbările rapide din piaţa băuturilor, se poziţionează astfel spre succes în cel mai mare segment al afacerilor lor. Analiștii au rapoarte globale ample, detaliate şi informații despre categoriile de băuturi şi despre forţele care afectează această piaţă. Experţii din vending au discutat recent aplicabilitatea informaţiilor legate de tendinţa privind capacitatea industriei de a-și capta cota de afaceri.
“Au fost cele mai bune și cele mai rele vremuri pentru piața de băuturi,” au declarat unii specialiști in vending. “Aceasta a depășit multe probleme, inclusiv volatilitatea în lanţul de aprovizionare cu costuri mai mari de intrare pentru materiile prime.” Față de luna aprilie, preţurile la zahăr crescuseră cu 150% din 2008, preţurile la porumb cu 85% şi preţurile cafelei crescuseră cu 42% din iunie 2010.
Costurile de ambalare şi distribuţie, de asemenea, au atins linia orizontului, datorită creșterii preţului petrolului cu 150% din ianuarie 2009 şi aluminiul costă cu 25% mai mult față de ianuarie 2010. “Stabilirea preţurilor la sucuri, a creat de asemenea, unde de șoc în industria băuturilor pe parcursul anului trecut,” spun experţii. “Şi vom continua să vedem volatilitate în costurile de intrare pe termen scurt.”
Una dintre cele mai mari tendinţe generale în piaţa globală de băuturi este aceea că tradiţionalele băuturi răcoritoare carbogazoase comerciale sunt preferate de consumatori în fața alternativei băuturilor “mai naturale” adică mai sănătoase, în ciuda preocupărilor în creştere privind obezitatea. Mişcarea de sănătate alimentează creşterea vânzării de ceaiuri gata preparate şi ape, şi pe măsură ce consumatorii caută mai mult produsele cu beneficiile funcţionale, campanile de băuturi răspund prin creşterea utilizării de fortificaţii cum ar fi vitaminele, minerale, cofeina și antioxidanți. Liderii globali pe piața băuturilor, vin de asemenea, în întâmpinarea noilor cerinţe ale consumatorilor prin introducerea de băuturi cu nivel mic și mijlociu de calorii.
O altă tendinţă de remarcat este creșterea înregistrată în timpul recesiunii de băuturile de marcă, datorată preţurilor mai mici ale acestora şi confortului sporit al consumatorului acestei categorii. “Se plasează presiune pe prețuri privind reducerea, deoarece magazinele mici şi lanţurile naţionale de super-market câştigă cotă de piaţă, şi marii comercianţii cu amănuntul descoperă posibilitățile oferite de mărcile tradiționale de băuturi”, spun analiștii.
Impactul de creştere, atât al consumatorilor asiatici cât şi al prezenței companiilor asiatice de băuturi este foarte important. Există două sensuri de cerere deoarece consumatorii asiatici sunt în căutare de noi produse, iar companiile din Asia intră pe pieţele occidentale”. Jucătorii din Asia, cum ar fi Suntory şi Tata, caută să achiziţioneze branduri occidentale recunoscute pentru a le aduce înapoi pe pieţele lor de acasă, şi, de asemenea, sunt în căutare de platforme pentru a intra pe pieţele vestice.
Specialiștii în piața de băuturi, au subliniat de asemenea, că limitele dintre categoriile de băuturi se estompează, pe măsură ce multe produse noi depășesc liniile dintre carbonați, sucuri, băuturi lactate şi chiar şi alcoolice. De asemenea, și paşii din lanţul de aprovizionare devin incerți, pe măsură ce liderii globali ai pieței de băuturi caută să își sporească eficienţa prin achiziţionarea propriilor sticle. O altă tendinţă care influenţează alegerea consumatorilor, este confortul crescut oferit de vânzările prin intermediul aparatelor de vending. Analiștii mai spun că vânzările “non-magazin” au fost în creştere, ca procent din comerţul total cu amănuntul, valoarea sa fiind de 5% în 2003, prognoza pentru 2013 fiind de 7%, în mare parte datorată de creşterea comerţului cu amănuntul pe internet.
În sensul decelerării, experţii au spus că vendingul prin contrast a limitat numai potenţialul de a beneficia de evoluţii în alte canale de comerţul cu amănuntul, şi vânzările acestui canal sunt, de asemenea, stoarse de concurenţa provenită de la alte forme de confort de a vinde cu amănuntul şi de la pieţe de desfacere a serviciilor alimentare. Experţii spun că rezultatul concurenţei sporite a dus la o scădere a cotei de vânzări totale cu amănuntul prin vending sub 1% în 2008, iar prognoza spune că acestă tendinţă va continua.
Experţii au estimat piaţa globală de vending la 64 miliarde dolari, şi au spus că băuturile reprezintă mai mult de jumătate din vânzările prin vending, respectiv 34 miliarde dolari, dominate fiind de băuturile ambalate. Băuturile “neambalate” – în primul rând băuturile calde – reprezintă numai 3,1 miliarde de dolari din vânzările totale de băuturi prin vending. (În 2011 băuturile reci vândute prin vending au generat 23,7 miliarde dolari, sau 56,2% din vânzări în 2010; băuturile calde din vending au generat 2,9 miliarde de dolari și băuturile reci din vending, la pahar, au reprezentat 243,4 milioane dolari).
Analiştii pieţei de băuturi spun că vânzările globale din vending sunt dominate de trei pieţe regionale: Asia-Pacific, America de Nord (statică) şi Europa de Vest (a scăzut uşor în ultimii ani). Influenţa acestor trei mari blocuri este în scădere, dar foarte încet, de la 96% din vanzarile globale în 2003 la un procentaj de 92% în 2013. În viitorul apropiat, creşterea va fi limitată, au prezis specialiștii, şi va fi condusă de pieţele regionale mai mici, nou apărute în special în Europa de Est şi America Latină.
“Lipsa de locații potrivite, denominările monedelor de valoare mică şi o concurenţă puternică din vânzarea “comodă” cu amănuntul şi vânzătorii informali, acționează sub formă de constrângeri,” au explicat experţii pieţelor globale. Un factor principal de încetinire a creşterii vendingului la nivel mondial este trecerea la urbanizarea globală. Analiştii au explicat că proporţia la nivel mondial a populaţiei care trăiește în oraşe este în creştere constantă şi în 2007, pentru prima dată, locuitorii urbani i-au depășit numeric pe cei din zonele rurale. Pe măsură ce urbanizarea crește, se pune presiune suplimentară pe vendingul rural pentru a găsi modalităţi de a deveni mai rentabil pentru a putea supravieţui.
“Vendingul rural ar putea deveni mai viabil economic, pe măsură ce telemetria va permite mai multă eficienţă operaţională,” spun experţii. “Acest lucru va oferii vendingului potenţialul de a compensa declinul înregistrat de punctele rurale de desfacere cu amănuntul, cum sunt oficiile poştale şi micile magazine independente.”
Potrivit analiștilor, în 2008 vendingul reprezenta 0,6% din cele 11 mii de miliarde de dolari ale pieței globale de vânzare cu amănuntul. “La nivel mondial piaţa de vending a experimentat o creştere masivă în prima parte a perioadei 2003-2008, dar declinul în cadrul categoriei produselor de tutun (secțiune importantă) a însemnat că, până în 2008, volumul de vânzări globale a revenit la nivelul din 2003,” au remarcat specialiștii.
Experţii au declarat că se aşteptată o continuare a scăderii vânzărilor globale din vending în 2013, deoarece încetinirea economică afectează impulsul de cumpărare în mai multe pieţe cheie, şi vendingul cu produse din tutun este afectat de intrarea in vigoare la nivel internațional a și mai multor interdicții privind fumatul.
Băuturile reci reprezintă cea mai mare categorie de produse din cadrul vendingului, şi importanţa sa este în creştere. Categoria a reprezentat 43% din vânzările globale din vending în 2003, şi, de atunci a crescut la aproape 50%; prognoza spune că această tendinţa va continua până când vânzările de băuturi reci vor reprezenta mai mult de jumătate de piaţă. Cu toate acestea, prognoza de creştere a vendingului cu băuturi ambalate reci va încetini pe parcursul lui 2013, reflectând creşterea scăzută în pieţele majore şi un declin în vânzările de băuturi carbogazoase.
Investigând oportunitățile vendingului global, experţii au observat că, în multe regiuni nou apărute cheltuielile pe cap de locuitor cu băuturile din vending, au domeniul de aplicare pentru creştere economică, în special în Europa de Est. “Creşterea rapidă a pieței latino-americane este, de asemenea, considerabil de subaprovizionată, în ceea ce priveşte vendingul cu băuturi ambalate,”, au adăugat experţii. “Cu toate acestea, din cauza poziţiei dominante a băuturilor ambalate pe piaţa japoneză, zona Asia Pacific experimentează un volum disproporţionat de vânzări la băuturile răcoritoare generate prin vending.”
În America de Nord se aşteptă ca în 2013 cheltuielile pe cap de locuitor pentru băuturile ambalate să ajungă la o medie de 525 dolari de persoană, pe an, potrivit experţilor. În vending, prognoza pentru cheltuielile pe cap de locuitor pe 2013 este de 26 sau 27 de dolari, fiind uşor în scădere din 2008.
” În America de Nord, cheltuielile pe băuturile ambalate din vending sunt o fracţie foarte scăzută din întreaga categorie,” au observat experţii. “Partea pozitivă este oportunitatea mare de creştere.”