Povestea firmei Indprodcom este ceea ce se numește „o poveste de succes”. Această companie cu o istorie de 20 de ani este un exemplu reușit de business de familie în...

Ovidiu Morar, director general Indprodcom: ”Suntem constanți și investim mult în oameni”

Povestea firmei Indprodcom este ceea ce se numește „o poveste de succes”. Această companie cu o istorie de 20 de ani este un exemplu reușit de business de familie în industria noastră de vending. Succesul lui Indprodcom este cu atât mai lăudabil cu cât firma activează într-o zonă a țării în care cererea pentru acest tip de serviciu nu este egală cu cea din alte părți ale României.

Vă rog să ne faceți o scurtă introspecție în istoria companiei Indprodcom. Cum a început totul și unde ați ajuns? Aici vă rog să adăugați și mai multe date despre compania dumneavoastră: număr de angajați, număr de automate pe care le operați, puncte de lucru, clienți și alte lucruri pe care le considerați importante despre firmă.

Este un moment foarte potrivit pentru o privire în urmă, la istoria firmei noastre pentru că în acest an am aniversat 20 de ani de activitate în comerțul modern și 10 ani de experiență în vending. Compania Indprodcom este o afacere de familie înființată de părinții mei în august 1992 și a fost unul dintre pionierii activității de distribuție de produse alimentare în județul Hunedoara.
În februarie 2002 am înființat divizia de vending care a crescut de la an la an, astfel că astăzi suntem una dintre cele mai mari firme de vending cu acoperire regională (deservim cca. 2000 de automate vending în 10 județe din vestul țării).
Dezvoltarea constantă a firmei noastre, inclusiv în anii de criză, se bazează în principal pe trei piloni. Unul este „familia” Indprodcom formată din peste 80 de angajați capabili și dedicați, marea majoritate cu vechime mai mare de 4-5 ani în firma noastră. Al doilea pilon îl constituie parteneriatul cu Strauss, legătură ce s-a consolidat permanent în cei 10 ani de colaborare. În al treilea rând la baza dezvoltării a stat investirea permanentă în echipamente și în perfecționarea angajaților.

În ce constă oferta de produse ale companiei dumneavoastră? Care sunt principalele produse, etc.? Vă rog să detaliați.

Oferta companiei noastre este destul de amplă având în vedere că operăm aparate cu cafea boabe, cu cafea instant, cu capsule, dar și aparate de suc și food.
Totuși, se distinge ca principală piață, cea a băuturilor calde pe bază de cafea boabe. Ingredientele pe care le folosim aici sunt în proporție de peste 95% furnizate de către Strauss. Produsele Doncafe sunt fabricate în România și sunt special create pentru divizia vending. Cafeaua naturală boabe a fost perfecționată continuu în cei 10 ani de colaborare pentru realizarea unui blend de Robusta și Arabica special și necesar obținerii unui gust autentic de cafea espresso.

Care sunt atuurile cu care se prezintă firma Indprodcom pe piața de vending? Prin ce vă deosebiți de concurență?

Este foarte greu să definim un diferențiator față de concurență pentru că activăm pe o piață extrem de dinamică și flexibilă, iar un diferențiator adus azi de o companie este foarte rapid implementat și de către ceilalți și astfel, din fericire, consumatorul are de câștigat.
Dacă este totuși ceva care să ne diferențieze eu cred că este vorba despre constanța produselor și a serviciilor.

Cum ați descrie piața românească de vending: în creștere – în stagnare – în cădere? Argumentați.

Piața românească de vending este într-o creștere moderată. Nu cred că se mai laudă nimeni cu creșteri de 50% pe an, dar sunt destule firme care investesc în continuare în echipamente și care se dezvoltă. Din fericire în industria noastră nu am remarcat vreun faliment sau vreo insolvență notabilă, ceea ce în vremurile de azi este o performanță. Pe de altă parte remarc faptul că o dată cu maturizarea pieței apar preocupări tot mai dese pentru îmbunătățirea serviciilor și creșterea satisfacției clienților.

Ce credeți că apreciază cel mai mult clienții la firma dumneavoastră?

Cred că atuul nostru în relația cu clienții este constanța produselor, serviciilor și chiar a prețurilor. Ne mândrim cu faptul că avem peste 100 de clienți cu care colaborăm încă de acum 10 ani neîntrerupt și asta ne spune nouă că suntem profesioniști în ceea ce facem.

Cât de importantă este părerea consumatorului pe piața noastră de vending? Sau producătorii și importatorii au toată puterea?

În acest moment, consumatorul are un cuvânt greu de spus în industria noastră și așa este normal. El poate să aleagă, de multe ori în același spațiu de consum, să achiziționeze același produs de la patru-cinci firme diferite. Asta ne stimulează pe noi ca firme de vending să urmărim factorii care influențează decizia lui de consum și să acționăm. Asfel s-a trecut de la aparate second hand la aparate noi, de la jetoniere simple la cititoare de bancnote, la jetoniere cu rest sau chiar la chei magnetice și carduri.
Marii producători și importatori au rolul lor în dezvoltarea vendingului, dar faptul că este o piață puternic concurențială nu le dă posibilitatea de a abuza de forța lor financiară și orice exces de-al lor este imediat reglat de către piață.

Cum este consumatorul final din zona în care operează firma dumneavoastră? Știe ce vrea, știe ce bea? Este educat? Este altfel decât în restul țării?

Noi activăm în Banat, Crișana, Ardeal și Oltenia ca zone geografice, dar din punct de vedere al consumatorului final nu sesizăm la momentul actual diferențe mari în comportamentul de consum. În urmă cu câțiva ani am sesizat o rămânere în urmă a anumitor zone (Oltenia), dar după anii de „boom” diferențele s-au estompat.
În ceea ce privește „educația” consumatorului sunt rezervat. Cred că mulți consumatori confundă propriile percepții senzoriale dintr-un anumit moment, dintr-un anumit loc, cu calitatea efectivă a produselor.

Credeți că ar trebui introduse niște standarde de operare în vending pe care să le respecte toată lumea implicată în piața de vending de la noi sau măcar cei care sunt în Patronatul Industriei de Vending din România?

În mod categoric, da. Sunt aparate în piață care nu au nici elemente de minimă identificare (firmă, adresă, telefon) și asta nu este normal. În conducerea PRIV am discutat în mod repetat despre introducerea acestor standarde, măcar la nivelul membrilor patronatului și sper că în 2013 se va definitiva o formă a acestei standardizări.

Care sunt principalele problemele – pericole, din piață, la ora actuală? Dar principalele oportunități?

Principala problemă cu care ne confruntăm în această perioadă este recesiunea adâncă în care se află economia. Nu există lună fără clienți care fac reduceri de personal, care intră în insolvență, care închid, care relocă producția în alte țări și asta ne erodează în permanență veniturile.
Altă problemă gravă este devalorizarea leului în raport cu euro. Toate ratele echipamentelor pe care noi le achiziționăm sunt calculate în euro în timp ce selecțiile se încasează în lei. Practic, am achiziționat aparate la un curs de 3,1-3,6 lei/euro și le plătim la un curs cu până la 45% mai mare și asta are un impact semnificativ asupra profitabilității, în condițiile în care prețul selecțiilor vândute nu a crescut cu mai mult de 10-15%.
Ca și oportunități ale pieței cred că în perioda următoare se pot face achiziții și fuziuni de firme care vor putea da naștere unor entități mai mari și mai puternice într-o piața din ce în ce mai grea.
În pofida tuturor greutăților privim cu optimism spre anul 2013 și sperăm să ne aducă nouă, angajaților noștri, clienților, furnizorilor și de ce nu și concurenților o viață mai bună!