Expoziția Vending Expo, adresată industriei de vending din România, a ajuns anul acesta la cea de-a treia ediție și s-a desfășurat în perioada 15-17 mai, în cadrul Complexului Romexpo.  Vizitatorii...

Vending Inside a luat pulsul industriei de vending la Vending Expo România 2013

Expoziția Vending Expo, adresată industriei de vending din România, a ajuns anul acesta la cea de-a treia ediție și s-a desfășurat în perioada 15-17 mai, în cadrul Complexului Romexpo.  Vizitatorii au avut ocazia să vină în contact cu diverse companii, produse și servicii pentru piața de vending.

Importatori și distribuitori de automate de vending, furnizori de componente pentru aparate, produse de refill, dar și alte servicii specifice sectorului de vending, au fost principalele atracții timp de trei zile. Revista Vending Inside a fost prezentă la eveniment și vă oferă un material interesant cu percepții ale reprezentanților firmelor prezente la expoziție.

Adrian Neagu, marketing manager – Alcor Holding

”O expoziție reflectă piața, e o oglindă pentru piața în care activezi. Din păcate, în 2013, lucrurile sunt cam dificile pe piața de vending din România, iar dimensiunile acestei expoziții au fost direct proporționale cu piața. Cu toate acestea, calitatea nu s-a pierdut, întrucât am observat că vizitatorii care se opreau la stand erau interesați, și putem spune că targetul a fost atins. Observăm totuși că față de anii trecuți lipsesc nume destul de importante din expoziție, acesta fiind un semn rău, chiar dacă ei reprezintă oarecum concurența. Ei aveau un rol important în a atrage cât mai mulți vizitatori, iar pentru un asemenea eveniment e important să fie bine reprezentat de jucătorii importanți de pe piață. În momentul în care aceștia lipsesc, apar niște semne de întrebare. Cred că lucrurile se vor îndrepta pe piața de vending, însă acest lucru necesită un efort substanțial, în principal din partea noastră, a celor care acționăm pe această piață. Cred că primul pas ar fi să renunțăm la meteahna de a folosi practici ilicite.”

Livia Popescu, general manager – Rolim Sat Vending

”Cu toate că nu mă așteptam la acest lucru, numărul de vizitatori a fost mai mare decât la precedenta sau la prima ediție. De asemenea, aceștia au prezentat un potențial de business mult mai ridicat. Prima impresie a fost dezamăgitoare din cauza numărului mic de expozanți, însă vizitatorii au fost mulți, ceea ce pe noi ne mulțumește. Cred că Romexpo este o alegere profesionistă pentru astfel de expoziții, iar perioada a fost una potrivită, întrucât am văzut vizitatori din Transilvania (Cluj, Arad, Aiud) și multe alte locuri, ceea ce m-a surprins într-un mod plăcut. Sper că expoziția va renaște, având în vedere că expoziția se organizează acum o dată la doi ani și nu mai corespunde cu cea de la Milano. Sper că rezultatele vor reprezenta un impuls pentru cei care nu au participat încă, atât din partea expozanților, cât și a vizitatorilor.”

Stoyko Petkov, managing director – Enco Vending Ltd.

”Mă aflu pentru prima dată la Romexpo, dar și la această expoziție. Colegii mi-au spus că anul trecut au fost mai mulți vizitatori, însă anul acesta am văzut oameni dedicați afacerii, cu toate că nu au fost numeroși. Sper că evenimentul va avea rezultate fericite pentru noi. Un alt fapt care mă face să fiu încrezător în această privintă este acela că noi am luat expoziția în serios și ne-am pregătit într-un mod profesionist participarea. Cred că produsele noastre sunt unele dintre cele mai bune din cadrul expoziției, întrucât arată ireproșabil, ceea ce sper să influențeze impresia vizitatorilor. Au fost oameni cunoscători ai industriei de vending și care știu ce își doresc, foarte specializați. Încă nu am decis cu partenerul nostru, Rolim, dacă vom participa din nou, dar previziunile mele sunt pozitive. Piața din România este promițătoare, pentru că oferă posibilitatea de dezvoltare, iar operatorii de vending nu sunt concentrați doar pe competiția prețurilor, ci și pe calitate, ceea ce aduce un beneficiu pieței.”

Johan G. Veraar, senior sales manager SATRO Gmbh

”Din punctul meu de vedere, expoziția a fost una reușită, fapt datorat numărului și calității vizitatorilor. Pe de altă parte, se pune întrebarea dacă acest târg ar trebui să se țină anual în România, sau dacă nu ar fi oportun să se țină și în Bulgaria. Cred că expoziția ar trebui organizată o dată la doi ani, pentru că în prezent se organizează multe expoziții de acest gen, iar interesul operatorilor va scădea. Cred că România este o piață bună pentru vending, iar operatorilor le-ar prinde bine o perioadă mai mare între expoziții pentru a veni cu noutăți. Am fost prezenți în multe țări și pot spune că organizarea a fost perfectă în România, nu a lipsit nimic, ceea ce nu se întâmplă des în alte țări, unde apar de obicei multe probleme chiar în ultimul moment. Calitatea a fost bună, cooperarea ireproșabilă, așadar nu a fost nimic de reproșat, așa cum se întâmplă de exemplu în Italia, unde mereu apar surprize.”

Ionuț Ștefan, director executiv – Coffee Solutions

”A fost un târg foarte reușit, iar vizitatorii nu au lipsit, cu toate că unii erau interesați, iar alții doar la plimbare. Sperăm să încheiem câteva contracte cu ocazia acestui târg și că vor mai fi și altele pe viitor, cu mult mai mulți expozanți. Noi nu am întâmpinat probleme, am observat doar că au fost mulți vizitatori neinteresați. Cred că expoziția are un viitor bun în România, iar noi, firmele de vending, vom avea foarte mult de câștigat în urma lor. Sunt foarte mulți întreprinzători mici, cărora furnizorii nu le vor da produse și se văd nevoiți să apeleze la noi. De aceea, acest târg ne ajută să câștigăm vizibilitate, pentru ca întreprinzătorii să știe de unde pot cumpăra.”

Victor Marin, director general – Danemar Trading și Vice-președinte PRIV

”Am sperat inițial să fie un târg cu mai mulți participanți, întrucât după ce am văzut planurile organizatorilor, Expo 24, credeam că vor fi cel puțin 30 de firme din industria românească de vending. Am înțeles că au fost câțiva jucători importanți care au renunțat în ultimul moment. În ceea ce privește vizitatorii, am fost mulțumiți, întrucât am întâlnit clienți noi și oameni interesați și entuziasmați de industria de vending. E păcat însă că nu s-a organizat conferința de vending, anunțată de către organizatori prin Anton Vlad. Cred că era o ocazie bună pentru cei noi pe piață de a învăța mai multe lucruri despre această industrie. Expoziția reflectă nivelul pieței de vending din acest moment, care este la un nivel scăzut. Pe viitor, cred că e necesară o colaborare între organizatorii de expoziții europene, care trebuie determinați să aducă firme mari în România. În prezent, cea mai mare expoziție are loc în Italia – Vend Italia, iar tot acolo sunt și cei mai mari producători de echipamente, ingrediente, sisteme de plată. Dacă acei producători nu au o piață în țările din est, e în detrimentul lor, de aceea cred că ar trebui să expună pe piețe ca a noastră. Aici sunt doar producători locali, nu este niciun expozant internațional. Cred că ar fi bine să vină de exemplu Rhea Vendors, Echten, care să expună direct prin producători. Cred că aceste expoziții ar trebui echilibrate la nivel european, pentru că cea de la Milano este foarte puternică, iar la București și Sofia evenimentul e foarte șters.”

Tatiana Brabete, business development & PR – L.R.E. Impianti

”Târgul a fost benefic în ceea ce privește contactele de business, întrucât s-au făcut suficiente. Expoziția nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor din punct de vedere al promovării sale, și asta s-a reflectat în numărul vizitatorilor. Cred că era necesară mai multă publicitate, având în vedere că anul trecut s-a amânat. În principiu, a fost bine, cu toate că avem ușoare reticențe. Organizatorii însă au fost foarte amabili, și în curând vom da și noi un feedback referitor la organizare.”

Marian Lică, director general – Lumea Cafelei SRL

”A fost puțin sub așteptări, au fost puțini expozanți, cu toate că și noi suntem prezenți pentru prima oară ca expozanți, însă am participat la ambele expoziții. Potențial de business există, clienți sunt, deci pot spune că merită să închiriezi un stand de 12 metri și să plătești pentru el. E un plus pentru imagine, dar și pentru business. Cred că tendința pe piața de vending este o ușoară dispariție a multor operatori mici, iar legislația se va înăspri. Pentru noi, distribuitorii, este un lucru bun, pentru că poziția de distribuitori oficiali se va întări. Vendingul ca industrie cred că se va dezvolta. Cred că expoziția are un viitor, însă trebuie luate măsuri pentru a aduce mai mulți reprezentanți, eventual oferirea unor facilități. Îi așteptăm și pe cei mari din industrie să vină, care anul acesta n-au considerat oportun.”

Bogdan Moldovan, director – Smartex

”Nu mă așteptam să vină atâția expozanți, din punctul ăsta de vedere târgul a fost peste așteptările mele personale. În plus, am realizat noi contacte pe piață cu persoane și firme cu care nu am mai lucrat, chiar dintre furnizorii care au fost prezenți. Pentru viitor cred că ar fi necesară o promovare mai bună, întrucât participarea la un târg de profil e întotdeauna benefică.”

Stanko Stanoev, manager – Verdico Bulgaria Ltd.

”Ne așteptam la mai mulți vizitatori în cadrul acestei expoziții, dar poate criza își spune cuvântul și asta explică numărul mic al celor prezenți. Pentru edițiile viitoare, cred că dacă s-ar atrage mai mulți expozanți, ar crește și numărul vizitatorilor. Noi suntem noi pe piață, suntem prezenți pentru contacte și ne așteptăm la mai mult pe viitor.”

Anton Vlad, director general Expo 24 România, organizatorul lui Vending Expo România ne-a declarat: “Din primul feedback primit de la expozanți dar și din propriile constatări, putem spune că expoziția se află pe un trend ascendent, la ediția din acest an având un număr de 25 de standuri, acesta fiind cel mai mare număr de expozanți înregistrat până în prezent. De asemenea, calitatea vizitatorilor este în creștere, iar interesul manifestat nu doar de specialiștii din România cât și de cei din afara țării ne duce la concluzia că expoziția tinde să devină un eveniment regional al industriei de vending, ținând cont că în țările vecine, evenimentele de acest gen nu există sau sunt mai mici atât din punctul de vedere al expozanților, cât și al suprafeței de expunere. Până la următoarea ediție, din 2015, dorim consolidarea la nivel regional a Vending Expo România, prin participarea la evenimentele majore din Europa precum VendItalia și Vending Paris.”

Vending Expo din acest an a fost un eveniment important pentru industrie deoarece a avut loc, s-a întâmplat (știți că anul trecut a fost amânat) și asta ne-a oferit tuturor o bornă comparativă cu expozițiile trecute și ne-a permis să cuantificăm, cât de cât, nivelul industriei de vending de la noi din țară. Au fost destui oameni interesați de acest eveniment care au venit din București, dar și din restul țării, numărul de vizitatori ni s-a părut la un nivel acceptabil cu posibilități de mai bine, iar în ce privește expozanții cred că operatorii mari ar fi dat, poate, un semnal mai pozitiv, dar faptul că nu au venit îl putem considera deja un mesaj pe care ni l-au trimis. Lucrurile se mișcă în vendingul românesc, dar se mișcă greu. Oamenii se plâng încă de criza economică și de lipsa banilor, a investițiilor sau a clienților, dar acestea nu sunt probleme care să se rezolve singure, de la sine, ci e nevoie de implicare, iar la acest capitol, cu mici excepții, lucrurile scârțâie.