Veniturile pieței de vending japoneze au crescut cu 1.4% anul trecut Vă prezentăm o analiză pe anul trecut a pieței de vending din Japonia care a reușit să învingă criza...

Industria de Vending din Japonia a dat semne de revitalizare în 2012

Veniturile pieței de vending japoneze au crescut cu 1.4% anul trecut

Vă prezentăm o analiză pe anul trecut a pieței de vending din Japonia care a reușit să învingă criza economică. Japonezii ne-au demonstrat, dacă mai era nevoie, că fac față oricăror provocări și reușesc să depășească momentele economice dificile. Noi ce facem?

Potrivit raportului anual emis de Asociaţia Japoneză a Producătorilor de Aparate de Vending (JVMA), industria de vending din Japonia a cunoscut o creştere a veniturilor cu 1,4% în anul 2012.

Totalul veniturilor din bunuri şi servicii comercializate prin vending a crescut la 5.375 trilioane de ¥ sau 52,5 miliarde de dolari la cursul de schimb valutar de astăzi. Această cifră include nu numai vânzările de mâncare şi băutură din vending, în valoare de 2.314 trilioane ¥ (22,6 miliarde de dolari), ci și transporturile şi biletele de masă, timbrele, diverse alte bunuri precum aparate de ras şi produse textile, produsele sanitare, ziarele şi revistele, jucăriile şi cărţile, sau aparatele de închiriat bunuri. JVMA spune că veniturile includ și piața schimbătoarelor de monedă şi bancnote, deși acestea nu sunt centre de profit independent. În 2011, veniturile totale din vânzări ale industriei au însumat 5.302 trilioane ¥ (51,8 miliarde dolari).

În ultimii ani, echipamentele de vending cu băuturi au reprezentat cea mai mare parte din vânzările de produse de vending. În 2012, un număr de 2.179.000 de aparate de băuturi răcoritoare au generat 1,902 trilioane ¥ (18,6 miliarde dolari), în creștere față de cele 1.895 trilioane yeni vândute prin intermediul a 2.146.600 de aparate de băuturi răcoritoare cu un an în urmă. Laptele a bifat și el o creștere, înregistrând în 2012 vânzări de 146 miliarde ¥ (1,4 miliarde dolari) prin intermediul a 167.300 de aparate, în comparaţie cu veniturile aduse în 2011 prin intermediul a 163.900 de aparate, respectiv 144,6 miliarde ¥. Totuși vendingul de cafea a cunoscut o pantă descendentă, scăzând în ultimul an la 157 miliarde ¥ (1,5 miliarde dolari) cu 182.500 de aparate față de cele 159,7 miliarde ¥ vândute de 184.800 de aparate în 2011. Berea şi sake-ul au scăzut de la 55.6 miliarde ¥ în 2011, la 50.6 miliarde ¥ (495 milioane dolari) în 2012.

Piața vendingului de alimente continuă să reprezinte o parte mică, dar stabilă în cadrul pieței japoneze de vending. Raportul JVMA spune că numărul de aparate din locaţie a rămas neschimbat în perioada 2011-2012, cu 74.100 de aparate, în timp ce volumul de vânzări a scăzut de la 58,087 miliarde ¥ în 2011 la ¥ 57,8 miliarde (565 milioane dolari) anul trecut.

Vendingul cu tutun, care în ultima perioadă a cunoscut un trend descendent în Japonia, dar şi în restul lumii, a continuat să coboare în 2012. Numărul de aparate amplasate în locații au scăzut de la 327.500 în 2011 la 304.000 în 2012,  generând vânzări totale de 486,4 miliarde ¥ (4,8 miliarde dolari), sau altfel spus, 82,5% din volumul de vânzări de 589,5 miliarde ¥ din 2011.

Aparatele de vending cu ziare și reviste rămân constante în perioada 2011-2012, cu un număr de 7.000 de aparate ce au adus 7 miliarde ¥ (68 milioane dolari) în ambii ani. Vendingul cu timbre a scăzut brusc – aparent poşta nu supravieţuiește nici în Japonia mai bine decât o face la noi – în timp ce produsele de igienă, jucăriile şi cărţile s-au vândut mai bine anul trecut. Vânzările de bilete de transport și călătorie au scăzut la aparatele de vending, dar au produs mai multe venituri, în timp ce aparatele cu bilete de masă au continuat să prolifereze şi să genereze vânzări mai mari. Aceste bilete de masă nu au nici un analog precis în Statele Unite; ele sunt bilete preplătite vândute în avans clienților prin intermediul aparatelor de vending din restaurante şi apoi prezentate pentru folosire.

“Produsele de igienă” vândute la aparatele din vending au înregistrat o scădere în 2012, numărul de aparate amplasate fiind în scădere de la 45.000 la 40.000, iar volumul de vânzări de 15 miliarde ¥ în 2011 şi 13,8 miliarde ¥ (135 milioane de dolari) anul trecut. Așa-zisele „pușculițe” (locuri unde sunt păstrate monezile) şi facilităţile similare, prin contrast, merg în sus, numărul unităţilor din locaţie fiind în creştere la 1.175.000 anul trecut de la 1.170.000 în 2011 şi obţinând  în 2012, vânzări de 141 miliarde ¥ (1,4 miliarde dolari) de la cele 127 de milioane de ¥ din 2011. Şi numărul schimbătoarelor de monede şi validatoarelor de bancnote din vending s-a diminuat, de la 61.200 în 2011 la 59.000 anul trecut.

Toate naţiunile avansate industrial, cu industrii de vending matur, au resimțit scăderile din domeniul vendingului înregistrate în timpul crizei financiare internaţionale de acum cinci ani. Furnizarea de băuturi răcoritoare la locurile de muncă reprezintă o parte substanţială a vendingului în Japonia, deci o scădere în gradul de ocupare a forţei de muncă va afecta întotdeauna volumul de vânzări din vending în țara Soarelui Răsare. Modificările de gust ale consumatorului şi tendinţele internaţionale de supraveghere guvernamentală, de asemenea, atârnă greu în structura vânzarilor din vending. Industria din Japonia, ca și omoloagele sale din Statele Unite şi Uniunea Europeană, se adaptează la aceste schimbări, iar recuperarea va urma.

Tip Aparat de Vending (AV) Categorie de Produse în Aparatul de Vending JAPONIA 2012 VENDING Procent față de anul trecut Cotă
Aparate în locație (1) Venituri Număr Cantitate Număr Cantitate
¥1,000 (2) (%) (%) (%) (%)
AV cu Băuturi Băuturi Răcoritoare 2,179,000 1,902,267,000 101.5 100.4 42.8 35.4
Lapte 167,300 146,052,900 102.1 101.0 3.3 2.7
Cafea la pahar 182,500 156,950,000 98.8 98.3 3.6 2.9
Bere,Sake 33,700 50,550,000 95.7 90.9 0.7 0.9
Total AV Băuturi 2,562,500 2,255,819,900 101.3 100.0 50.3 42.0
Total AV Alimente 74,100 57,798,000 100.0 99.5 1.5 1.1
AV Tutun 304,000 486,400,000 92.8 82.5 6.0 9.0
AV cu Tichete Bilete de Călătorie 16,200 1,717,200,000 95.3 104.4 0.3 31.9
Tichete de Masă 25,900 271,950,000 107.9 107.9 0.5 5.1
Total AV Tichete 42,100 1,989,150,000 102.7 104.8 0.8 37.0
Alte AV Timbre Poștale etc. 30 42,000 75.0 75.0 0.0 0.0
Aparate de ras, șervețele etc. 96,000 30,720,000 98.0 95.0 1.9 0.6
Reviste, ziare 7,000 7,000,000 100.0 100.0 0.1 0.1
Produse de igienă 40,000 13,800,000 88.9 88.9 0.8 0.3
Jucării, cărți ect. 715,000 393,250,000 100.7 123.1 13.9 7.3
Total AV cu alte produse 858,030 444,812,000 99.8 118.8 16.7 8.3
Total Aparate de Vending 3,840,730 5,233,979,900 100.2 101.1 75.3 97.4
Aparate de Vending cu Servicii Validatoare de monede & bancnote 59,000 - 96.4 1.2
Aparate de Închirieri de Bunuri 18,000 - 90.0 0.4
„Pușculițe” și altele 1,175,000 141,000,000 100.4 110.7 23.1 2.6
Total Aparate de Vending cu Servicii 1,252,000 141,000,000 100.1 110.7 24.7 2.6
Total Final 5,092,730 5,374,979,900 100.2 101.4 100.0 100.0