În data de 20 august a avut loc în locația Imperial Ballroom din capitală Adunarea Generală a Patronatului Român al Industriei de Vending (PRIV) cauzată, pe de o parte de...

Fiscalitatea în Vending – o problemă ce trebuie rezolvată

În data de 20 august a avut loc în locația Imperial Ballroom din capitală Adunarea Generală a Patronatului Român al Industriei de Vending (PRIV) cauzată, pe de o parte de alegerea unui nou președinte, după ce fostul ocupant al acestei poziții, dl. Pavel Liszka a demisionat acum câteva luni, iar pe de altă parte, nevoia de a reacționa prompt la intențiile tot mai clare ale Ministerului Finanțelor de a trece într-un fel sau altul la fiscalizarea industriei de vending din țara noastră.

La începutul ședinței, prin vocea dlui Victor Marin, s-a anunțat că PRIV are un număr de 8 noi membrii, ceea ce se este de foarte bun augur pentru întărirea organizației în vederea încercărilor ce o așteaptă în viitorul apropiat.

Alegerile în PRIV au fost scurte și s-au încheiat cu următoarele rezultate: dl. Victor Marin (Danemar Trading) a fost ales din nou Președinte cu unanimitate de voturi, dl. Ovidiu Tunaru (Nestle Professional) a fost ales Vice-președinte, iar dl. Pavel Liszka (Dallmayr) – secretar general. Restul echipei de conducere a rămas neschimbată.

Odată înfăptuită întregirea echipei ce administrează destinele patronatului, s-a trecut la punctul 2, și cel mai important, de pe ordinea de zi.

Astfel, Victor Marin a adus la cunoștința Adunării faptul că în data de 23 iulie patronatul a fost invitat să participe la o întâlnire cu Ministerul Finanțelor Publice, ședința ce a avut drept scop analizarea posibilității de modificare a OG nr.28/1999 privind obligativitatea operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Ministerul Finanțelor Publice a fost reprezentat de dl. Marius Claudiu Atomei- Șef serviciu în cadrul Direcției de Politici și Legislație în Domeniile Vamal și Nefiscal care a informat pe reprezentanții PRIV că există intenția imediată a ministerului de a fiscaliza automatele de vending, neavând însă stabilită clar modalitatea în care se va face acest lucru. Prin urmare au fost interesați să discute și să colaboreze cu PRIV în vederea găsirii unei soluții care să răspundă dorinței organului fiscal de a controla vânzările din automate (fie casa de marcat, fie un contor sigilat și neresetabil).

Având în vedere că până la data de 1 septembrie 2013 PRIV trebuie să transmită o propunere concretă privind soluția de “fiscalizare” care să răspundă atât cerințelor organizației patronale cât și ale fiscului, precum și importanța unei astfel de decizii, s-au luat în discuții propuneri, care au fost ulterior dezbătute în vederea luării celei mai bune decizii ce urmează a fi comunicată Ministerului Finanțelor.

Înainte de toate s-au adus în discuție 2 exemple din cadrul UE de proiecte de fiscalizare a vendingului. Astfel, un sistem pilot de fiscalizare ce există implementat în țările Uniunii Europene este doar în Bulgaria.

Însă în această țară toate casele de marcat fiscale din țară sunt conectate online de fiscul lor și toate tranzacțiile se comunică la serverul organului fiscal din Bulgaria în timp real. Un astfel de sistem online nu există implementat în România, deci soluția nu poate fi implementată în țara noastră, într-un mod similar.

Apoi, un alt exemplu este Autoritatea Fiscală din Germania care are în planurile sale de viitor  perspectiva fiscalizării afacerilor de vending (această informație există de la companiile mari de vending cu sediul în Germania), dar în acest moment așteaptă rezultatele “proiectului pilot” din Bulgaria (de care s-a amintit mai devreme) și intenționează să ia o decizie doar după ce vor putea trage concluzii după rezultatele oferite de proiectul pilot din Bulgaria.

Din discuțiile inițiale de la Adunarea Generală s-au desprins două idei principale:

-          Statul este hotărât să facă acest pas către fiscalizarea vendingului și o va face oricum, dar este bine ca PRIV să ofere soluții alternative și să participe activ la discuțiile cu Ministerul de Finanțe prin oferirea de soluții care să protejeze interesele membrilor săi și ale industriei în general;

-          Se estimează că cei vizați de aceste măsuri de fiscalizare sunt tot firmele mari și medii, și care lucrează în zona „albă” a fiscalității, iar firmele mici și care lucrează preponderent la negru tot nu vor avea de suferit de pe urma viitoarelor decizii; lucru care nu ar fi benefic.

-          PRIV trebuie să fie proactiv în relația sa cu Ministerul de Finanțe și să negocieze cu aceștia măsuri care să nu afecteze tot pe cei care își desfășoară legal activitatea, prin impunerea de achiziții de dispozitive de urmărire a tranzacțiilor care ar trebui instalate pe tot parcul de automate, lucru ce ar genera cheltuieli uriașe cu instalarea și mentenanța acestora.

S-a trecut la emiterea de propuneri concrete ce ar urma să fie dezbătute în ședință și din care să se aleagă cea mai bună soluție de comunicat mai departe către autoritățile statului.

Astfel s-au vehiculat următoarele propuneri:

-          O plăcuță de înmatriculare a automatului care să aibă un număr de identificare a aparatului cu o serie care poate fi dată de Ministerul Finanțelor, astfel încât să fie ușor de găsit orice mașină de vending.

-          Declararea parcului de mașini de vending de către fiecare dintre membrii pentru a fi racordați la o bază de date comună ANSVA – Ministerul Finanțelor.

-          Să se facă o legislație specifică domeniului vending, să se angajeze juriști, avocați specializați pe lobby (însă s-a subliniat că Statul dorește un răspuns din scurt și că nu e timp pentru a desfășura o astfel de activitate atât de laborioasă în acest moment).

-          Instalarea unei rovigniete pe automat – astfel că se va ști că cine nu are așa ceva nu este fiscalizat și confiscarea automatului de către organele de control în cazul în care se dovedește că nu este în regulă acel aparat.

-          Impozitul forfetar aplicat la un număr de aparate.

-          Utilizarea contoarelor neresetabile.

Un punct de vedere demn de reținut a fost cel al domnului Ciprian Iacob, reprezentant al firmei Select Vending Systems care a dorit să sublinieze că Statul dorește să fiscalizeze tranzacția din vending și că ar putea fi folosite foarte bine contoarele existente, acestea trebuind doar să fie uniformizate la un numitor comun de către toți operatorii.

O curiozitate aflată în Codul Fiscal și expusă de juristul Patronatului, dl. Marius Marin, spune că oricine achiziționează să zicem o ceașcă de cafea de la automatul de vending poate primii la cerere, conform legislației în vigoare, o factură fiscală; dar nu există obligația (încă) oferirii bonului fiscal.

Hotărârile PRIV au fost următoarele:

-          Opunerea la propunerea Ministerului Finanțelor Publice de a introduce casele de marcat la automatele de vânzare;

-          Propunerea privind introducerea obligativității utilizării unei plăcuțe de identificare, ce va fi aplicată de către operatori pe automatele de vânzare, la vedere

-          Propunerea privind aplicarea pe automat a unei vigniete emise de către Ministerul Finanțelor Publice și menținerea legislației actuale

Patronatul Român al Industriei de Vending (PRIV) va emite o poziție oficială până pe 30 august cu privire la intenția Ministerului Finanțelor de a fiscaliza tranzacțiile din vending.

Cu siguranță, fiscalizarea în vending nu este o chestiune lesne de rezolvat, dar toate părțile implicate (Patronat, Operatori și Stat) trebuie să găsească soluții viabile și ușor de implementat pentru binele comun: combaterea până la eliminare a evaziunii fiscale și a concurenței neloiale în piața de vending.