Românii trebuie să fie conştienţi de faptul că 80% din legislația lor privind dreptul intern este doar o punere în aplicare a reglementărilor europene. Acest interviu cu Președintele lui European...

Arnaud van Amerongen, președinte EVA: ”Pe viitor vom vedea o tendinţă puternică de dezvoltare a serviciului de cafea pentru birou sau a serviciilor care oferă cafea premium”

Românii trebuie să fie conştienţi de faptul că 80% din legislația lor privind dreptul intern este doar o punere în aplicare a reglementărilor europene.

Acest interviu cu Președintele lui European Vending Association poate fi caracterizat ca fiind unul „istoric”, și asta datorită faptului că dl. Arnaud van Amerongen nu va mai candida pentru un nou mandat de președinte pe 28 noiembrie, când este programată Adunarea Generală Anuală EVA. Așadar, aveți ocazia să citiți un material în care se decantează o mulțime de idei și de opinii pe care președintele EVA le exprimă în revista noastră cu ocazia încheierii în mai puțin de o lună a celui de-al șaselea mandat al său în fruntea forului european de vending.

Spuneți-ne câteva lucruri despre dumneavoastră şi experiența dumneavoastră în industria de  vending.

Am început să activez în industria de vending în 1991, ca producător de aparate de vending table top în Olanda. În 1998 am achiziționat 50% din capitalul social al Aequator AG, Swiss Made Coffee Machines, din Arbon, Elveţia. M-am alăturat Consiliului de Administraţie al Asociaţiei Olandeze de Vending în anii ‘90 (VIDA) şi am devenit preşedintele Asociaţiei Europene a Producătorilor de Aparate de Vending (EVMMA) în 2003. Ca atare am intrat în Comitetul Executiv al Asociației Europene de Vending (EVA), devenind președintele acesteia în anul 2007. Astăzi sunt încă Preşedintele EVA. Am vândut companiile olandeze în 2008, şi de atunci, mi-am concentrat complet cariera profesională pe creşterea companiei Aequator AG. Din 2008 și până în prezent, am reușit să dublăm aproape dimensiunea companiei.

Care sunt principalele sarcini care vă revin în Asociaţia Europeană de Vending, în calitate de Președinte al acesteia?

Președintele este ales de către omologii săi din cadrul Comitetului Executiv (CE) la fiecare doi ani şi în timpul mandatului său, el se asigură că sunt luate toate măsurile pentru a proteja şi a promova industria de vending. Preşedinte înseamnă, de asemenea, să fii și cartea de vizită a asociației și să garantezi industriei o imagine bună. Acest lucru poate fi realizat prin activități de relaţii publice şi evenimente care cresc vizibilitatea jucătorilor noştri din piaţă. Împreună cu colegii mei din Comitetul Executiv, care sunt experţi excelenți, căutăm, de asemenea, să dăm direcția prin implementarea de strategii care ar trebui să îi ajute pe membrii noştri să respecte nevoile societății de astăzi şi să își crească afacerile. În prezent mă aflu în cel de-al 6-lea an de președinție în cadrul EVA, iar la următoarea Adunare Generală anuală care va avea loc la Bruxelles pe 28 noiembrie, nu voi mai candida la preşedinţie pentru un nou mandat. A venit timpul pentru o nouă conducere, proaspătă. Eu rămân disponibil, totuși pentru un loc în Comitetul Executiv.

Care este relaţia dintre EVA şi instituţiile europene?

Asemenea celor aproximativ 1.000 de alte asociaţii comerciale, faptul că avem un birou de afaceri publice la Bruxelles este extraordinar, pentru că acesta este locul unde se iau deciziile legale importante. Românii trebuie să fie conştienţi de faptul că 80% din legislația lor privind dreptul intern este doar o punere în aplicare a reglementărilor europene. România este puternic implicată în luarea deciziilor UE în Bruxelles, şi anume prin membrii săi din Parlamentul European şi drepturile sale de vot în calitate de stat membru în cadrul Consiliului Uniunii Europene. În ambele instituţii, România are posibilitatea de a modela legislaţia care va fi implementată în ţara sa.

Deoarece deciziile sunt luate la nivelul UE, EVA trebuie să monitorizeze toate procedurile legislative şi să determine care dintre aceste sunt susceptibile de a avea un efect dăunător asupra vendingului. În cazul în care o modificare legislativă propusă are un impact asupra afacerii noastre, biroul EVA contactează factorii de decizie relevanți din Bruxelles şi face expuneri pentru a obţine o legislaţie de afaceri mai prietenoasă. Aceasta implică faptul că personalul nostru să aibă o bună cunoaştere atât a tehnicilor de lobby cât şi a expertizelor de vending, care sunt aduse de către membrii EVA prin intermediul comitetelor EVA.

Prin urmare, aș dori să subliniez că, a avea relaţii apropiate cu instituţiile Uniunii Europene ne ajută în misiunea noastră de promovare, protejare şi de sprijinire a dezvoltării industriei de vending din Europa.

Care sunt principalele priorități ale European Vending Association în perioada următoare?

În prezent lucrăm la o nouă strategie EVA pentru anii viitori, vizând sprijinirea industriei de vending în perioada de tranziţie:

  • de la o rată de creştere scăzută care afectează toate segmentele industriei de vending;
  • la o industrie mult mai dinamică, cu o amprentă mai largă, care acoperă auto-servirea cu cafea, produse alimentare, băuturi şi industria POU (Point of Use – Punct de Utilizare), care va beneficia de pe urma avântului cafelei și schimbarea dramatică a consumului domestic şi “on the go”, şi anume prin cafeaua de specialitate și premium;
  • la o industrie care este deja extrem de tehnologică şi ar putea deveni pentru consumatori canalul favorit de auto-servire pentru vânzările cu amănuntul cel mai inovator 24 ore din 24 și 7 zile din 7.

Am primit deja unele păreri, dar membrii noştri pot contribui până la mijlocul lunii noiembrie la această strategie prin schimbul de comentarii, propuneri şi preocupări. O parte din această strategie va fi, de asemenea, despre consolidarea relaţiei dintre EVA şi Asociaţiile Naţionale. Această strategie va fi adoptată la Adunarea Generală anuală de pe 28 noiembrie.

Care sunt tendinţele actuale în vending pentru 2014 şi nu numai?

Piaţa de operare din Europa Vestică şi de Sud-Est este destul de saturată. Vom vedea că operatorii încă vor câștiga un venit bun din aparatele lor de băuturi calde şi le vor oferi clienţilor lor alimente, gustări şi băuturi reci ca servicii suplimentare, cu profit limitat. Profitul este generat din ce în ce mai mult de băuturile calde. Vom vedea, de asemenea, o tendinţă puternică de dezvoltare a serviciul de cafea pentru birou, sau a serviciilor care oferă cafea premium. În primul rând aparatele Bean2Cup, vor avea costuri mai ridicate pentru pahare, dar vor creşte și calitatea. Aceste concepte oferă o puternică “coffee experience” lucrătorilor din birouri, şi consumatorii sunt dispuşi să plătească pentru asta din ce în ce mai mult. Aceste concepte, de asemenea, le permit operatorilor să beneficieze în urma creşterii pe care o vor avea conceptele de cafea de calitate premium la pachet.

De asemenea, am învăţat de la cercetarea nostră de piaţă, că creșterea şi ușurarea opţiunilor de plată duce la creşterea vânzărilor în comparație cu aparatul de vending obișnuit. Industria plăților lansează destul de multe sisteme și soluţii de plată noi pentru a spori acest efect.

Cât de multe lucruri știți despre industria de vending din România? Care sunt aceste lucruri?

Datorită membrului nostru român, PRIV, am învăţat deja multe despre industria românească de vending, care este încă o piaţă relativ mică, dar cu foarte mult potenţial de creştere. Cota de piață a primilor 5 operatori din ţară este foarte mare în comparaţie cu alte ţări europene. Ştiu că preşedintele Victor Marin are grijă întotdeauna să informeze EVA cu privire la legislaţia naţională şi la preocupările de pe piaţa de aici. Acest lucru este foarte apreciat şi suntem bucuroşi să ajutăm ori de câte ori putem.

Patronatul Industriei de Vending din România (PRIV) este un membru tânăr al EVA. Cum credeți că trebuie EVA să susțină acţiunile PRIV în România?

Suntem foarte mândri că PRIV s-au alăturat asociației EVA, deoarece, a avea cea mai largă gamă de membri în cadrul EVA ajută la câştigarea credibilității și la a fi văzut ca o industrie puternică de către instituţiile UE. Înfiinţarea unei asociaţii de vending în România este un lucru pe care nu putem decât să îl sprijinim în totalitate.

Chiar dacă cea mai mare parte a legislaţiei se decide la Bruxelles, EVA şi PRIV trebuie să lucreze împreună, deoarece lobby-ul trebuie făcut în primul rând la nivelul UE şi apoi la nivel naţional; mai mult lobby la nivelul Uniunii Europene nu poate avea succes fără un flux bun de informaţii din ambele părţi (EVA şi PRIV), definirea mesajelor comune şi sprijinirea reciprocă. PRIV nu trebuie să ezite să comunice problemele sale biroului EVA și colegilor săi din alte state membre.

Aparatele de vending cu un consum scăzut de energie (sau care folosesc “energie verde”) şi creşterea furnizării de alimente sănătoase prin intermediul aparatelor de vending sunt două dintre cele mai importante obiective ale EVA în anii următori. De ce este important pentru industria de vending să atingă aceste obiective?

În ultimii ani, vendingul se luptă cu imaginea sa, în special în relație cu autorităţile şi consumatorii. Obezitatea a devenit o preocupare în multe ţări europene şi cum aparatele de vending sunt destul de vizibile, în locuri publice, autorităţile au făcut din ele un ţap ispăşitor. Trebuie să comunicăm mai mult faptul că aparatele de vending nu înseamnă doar batoane de ciocolată sau băuturi, ci că acest canal permite vânzarea oricărui produs. Mai întâi de toate, autoritățile trebuie să își educe populaţia cu privire la alimentaţia sănătoasă, astfel încât, oamenii să poată face alegerile corecte atunci când se duc la magazin sau la aparatul de vending. Aparatele de vending trebuie să concureze cu magazinele de noapte şi să devină capabile să vândă o gamă largă de produse care pot satisface aşteptările consumatorilor. Prin urmare, industria noastră trebuie să fie atentă la schimbările ce apar în societate şi să se adapteze la nevoile acesteia.

În ceea ce priveşte consumul scăzut de energie înregistrat de aparatele de vending, acesta este cu siguranţă un subiect fierbinte în acest moment, deoarece în curând Comisia Europeană va reglementa consumul de energie al acestora. Aspectele de mediu au devenit fundamentale şi clienţii sunt dornici să utilizeze “produsele verzi”, în parte și datorită marketingului.

Guvernul nostru dorește să stopeze “piaţa neagră” şi concurenţa neloială, prin introducerea unor măsuri fiscale în industria românească de vending, direct la aparatele de vending. Ce părere aveți despre acest lucru?

Ne-am exprimat preocuparea cu privire la această propunere şi am adresat o scrisoare către autorităţile române pentru a le face conştiente de faptul că, în timp ce problema a fost discutată în Polonia, Rusia şi Italia, autorităţile au decis să nu pună în aplicare o astfel de taxă, având în vedere costul ridicat pentru o industrie care este mult dominată de societățile mici şi foarte mici (în general afaceri de familie).

Prin păstrarea unor dovezi de date de la controlerul aparatului de vending, autoritățile fiscale pot verifica, de asemenea, ceea ce a fost declarat sau nu. Această soluție funcţionează foarte bine în alte ţări.

Ce ar trebui să facă Patronatul Industriei de Vending din România (PRIV) pentru a creşte piaţa de vending din ţara noastră?

Cred că unul dintre principalele obiective este acela de a asigura condiţiile legale optime, lucru care îi va permite afacerii să crească şi să evite concurenţa neloială. Cadrul clar şi regulile sunt necesare pentru o piață liberă.

În plus, este important ca imaginea și respectul de sine al industriei să crească. Acest lucru poate fi obținut prin realizarea faptului că a doua cea mai mare marfă din lume este cafeaua, aceasta se bea peste tot, folosindu-se concepte moderne, de înaltă calitate, pentru La Pachet (To Go), şi în Birouri (Offices), o nouă imagine poate fi construită, în timp ce se generează profituri bune. Ar fi bine dacă PRIV ar putea atrage mai mulţi membrii din aceste sectoare şi să își împărtăşească cunoştinţele în sectorul Out of Home Coffee, în general.

Vă rugăm să transmiteţi un mesaj membrilor PRIV şi cititorilor noştri, în general.

Felicităm  PRIV pentru munca bună depusă, şi ne bucurăm la gândul că pe viitor relaţia bună de lucru cu acesta va continua. Cu un puternic accent pe creşterea sectoarelor de Turism, Cafea la Pachet (Coffee To Go), Servicii de Cafea pentru Birouri (Office Coffee Service) şi, prin urmare, a potenţialului de creștere a vânzărilor de soluţii de vending pe aceste domenii, suntem siguri că cititorii dumneavoastră şi membrii PRIV pot avea un viitor bun pentru companiile lor. Noi, cei de la EVA, vom face tot posibilul pentru a îi sprijini.