Rolim Sat Vending este o companie axată mereu pe calitate și inovație, iar dorința managerului general, Livia Popescu, a fost mereu de a afla ce nevoi are clientul și cum...

ROLIM – CALITATE ȘI INOVAȚIE ÎN VENDING

Rolim Sat Vending este o companie axată mereu pe calitate și inovație, iar dorința managerului general, Livia Popescu, a fost mereu de a afla ce nevoi are clientul și cum poate să le satisfacă în condiții de excelență. Cu ocazia acestui interviu veți afla ce promoții vă pregătește Rolim pentru finalul acestui an, care sunt noutățile cu care vine compania pe piața românească după târgul de vending din Germania – Eu’Vend Coffeena și cum pot produsele bio de la Satro să îmbunătățească experiența de vending de la noi.

Care sunt ultimele noutăți pe care le promovează Rolim Sat Vending în această perioadă?

În primul rând aș menționa două produse noi pe care le-am lansat vara asta ca pe o alternativă la ciocolata caldă care nu prea se consumă vara: 3 în 1 (clasic) și Mocca Irish Coffee. Aceasta din urmă este o combinație foarte interesantă de Irish Coffee, are un gust deosebit și merge foarte bine în perioada de vară, când mulți clienți au înlocuit ciocolata caldă cu acest produs oferit de noi ca să dea un suflu nou vânzărilor. Ca urmare a lui Eu’Vend Coffeena de la Koln, avem pregătite pentru viitorul apropiat două produse noi de la Satro: Latte Scremato Bio (organic) și două tipuri de ciocolată: Fair Trade și Rain Forest (și acestea sunt bio, realizate controlat și cu avizele din Germania obținute ca fiind produse bio). Pe de altă parte, pentru cafeaua Baristo suntem pregătiți în următoarea perioadă să facem ceva promoții pentru Crăciun, respectiv vom avea niște pahare speciale cu desen de sezon și probabil că vom face o promoție ca la un bax de cafea să dăm un sul de pahare gratis cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Deci ne gândim la mai multe posibilități de promovare și promoții în acea perioadă de sfârșit de an.

Vorbeați de Irish Coffee și de 3 în 1. Cum se vând ele? Oferiți-ne câteva detalii despre aceste produse?

Sunt la fel ca și celelalte produse, în pungi de 1 kg și baxul are 10 pungi, deci 10 kg. E cantitatea standard pentru a umple un tanc din cadrul unui automat de vending.

Așadar, avantajul acestui gen de produs este că merge tot timpul anului și pe de altă parte vine și cu un alt tip de gust, unul să-i zicem inovator…

Da, este adevărat. Aceste produse vin cu un gust mai special. Au apărut multe inovații în produse ca să mai schimbe puțin gusturile consumatorilor, să se vină cu ceva nou, să nu ne plafonăm…

Apropo de zona aceasta de inovație pe care Rolim și Satro au dus-o spre zona de educare a consumatorului în România, credeți că industria de vending trebuie dusă din ce în ce mai mult către zona de calitate?

În general, tendința este pentru calitate și poate și faptul că presiunea pe preț este din ce în ce mai mare, ca să poți ridica cumva prețul trebuie să vii cu un plus de calitate. Materiile prime s-au scumpit în ultimii ani în întreaga lume, cursul nostru de schimb este ba sus, ba jos, iar tendința este cu precădere de creștere a sa, așa că presiunea pe preț a operatorului final este foarte mare. Iar ca să mărești prețul la pahar fără un plus de calitate nu prea se poate. Clientul final nu poate să accepte așa ceva. Așa cum paharele de carton au prins ușor-ușor și acum se vând din ce în ce mai bine, și chiar și noi aducem pahare de carton de la o firmă din Turcia, așa, încet-încet, s-a educat gustul clientului final cu laptele acesta 100% la cafea, nu înălbitori, lapte pur și simplu. Am clienți care au trecut brusc de la creamer-ul care era înălbitor și nu avea pic de lapte, la lapte 100%. Au depășit etapele intermediare. Clientul final e mulțumit.

Deci, piața românească de vending este pregătită pentru calitate dacă îi dai stimulente, devine receptivă…

Sunt încă mulți operatori care încă le este frică să adopte o astfel de strategie axată pe calitate, sunt mulți care încă pun presiune pe preț și zic “mai stau așa”, și atunci presiunea se mută și pe calitate, pentru că orice s-ar spune nu poți să dai un preț mic la o calitate bună, pentru că nu se poate. Calitatea are un anumit preț. Nu numai la produsele de vending, ci peste tot.

Apropo de produsele bio pe care le aduce în atenția consumatorului compania Satro, ce detalii ne puteți furniza cu privire la aceste produse?

Sunt niște noutăți. Ciocolata Fair Trade a mai fost prezentată și la Târgul de la Milano și să spunem că nu e o noutate absolută, dar Latte Scremato este chiar acum adus pe piață, cu ocazia Târgului de la Koln și mi se pare o idee interesantă pentru aceia care vor calitate și vor să aibe multă grijă de sănătatea lor.

Ne apropiem cu pași repezi de sfârșitul anului. Cum a fost anul 2013 pentru Rolim?

Nu pot să mă plâng că am avut un an rău. Cifra de afaceri a crescut cam între 10% și 20%. Sigur, noi avem un target de la Satro ca în fiecare an să creștem și până acum ni l-am respectat. Nu pot să mă plâng că a fost un an dificil. Mai complexe au fost problemele de cash-flow, adică a trebuit să gestionăm bine diferența între termenele la încasare la clienți și ce avem de plătit noi mai departe către furnizorii noștri, și de aici unele blocaje pe care însă le-am depășit. TVA-ul și celelalte taxe și impozite pe care firma trebuie să le achite la zi au pus o presiune în plus asupra cash-flowului. Dar una peste alta nu pot să zic că am avut un an rău.

E o discuție în ultima perioadă pe piața românească de vending între Ministerul de Finanțe care caută surse suplimentare de finanțare și industria de vending. Ce părere aveți despre încercarea aceasta de a combate din ce în ce mai mult piața neagră și concurența neloială din piață printr-o fiscalizare mai directă a pieței de vending?

Ca idee, toată lumea trebuie să-și plătească dările către Stat. Ideea cu fiscalizarea nu e rea, dar e foarte important cum se face, cum se aplică, pentru că experiența ne-a învățat că la noi legile nu sunt foarte clare și de multe ori nu sunt studiate bine, se fac greșeli și ulterior este foarte greu să le mai repari. De exemplu, eu știu că în Bulgaria este implementat un sistem de fiscalizare pe vending, pe care noi nu putem să-l folosim pentru că Administrația Financiară din România nu are partea de soft necesară și din ce am înțeles nici nu vor să investească în așa ceva…În acest moment bulgarii sunt în proces cu statul lor pentru a scoate acest sistem pentru că, în primul rând, presupune niște costuri destul de mari (150 de euro costă dispozitivul pe care trebuie să-l instalezi pe care fiecare automat), iar la un parc de, să zicem, 2000 de automate instalarea acestui sistem devine o investiție mare, plus abonamentul de GSM care și acela înseamnă niște bani și atunci sunt niște costuri pe care trebuie să le suporte doar operatorul, iar statul nostru nu vrea să-și asume nici măcar partea lui de instalare a softului. Deci sunt niște probleme care trebuie depășite în ce privește fiscalizarea vendingului. Măcar să cuantificăm numărul automatelor de la fiecare operator, să fie înregistrate, să existe un timbru pe fiecare automat sau altceva ca să știm câte automate avem pe piață. Acesta ar fi primul pas. După aceea să trecem și la alte etape.