Fiind ediția de decembrie a revistei noastre credem că este momentul pentru a trage linie și a vedea ce părere au oamenii de vending despre anul ce stă să se...

Industria de Vending din România la momentul bilanțului

Fiind ediția de decembrie a revistei noastre credem că este momentul pentru a trage linie și a vedea ce părere au oamenii de vending despre anul ce stă să se termine, și care sunt așteptările pentru anul 2014.

Dorim să le mulțumim celor care au dat curs invitației noastre de a ne răspunde la câteva întrebări, feedback ce a stat la baza realizării acestui articol: Răzvan Coșa (Strauss), Adrian Neagu (Alcor), Victor Marin (PRIV) și Ciprian Iacob (Selecta Vending).

Cum a fost anul 2013 pentru afacerea dumneavoastră?

„A fost un an greu, plin de provocări și foarte solicitant, dar rezultatele înregistrate de Strauss România în canalul vending în anul 2013 se situează la nivelul planului stabilit, înregistrând o performanță superioară anului anterior; acest lucru se datorează eforturilor comune ale Strauss România și ale Operatorilor săi, traduse prin investiții în echipamente, o execuție mai bună în piață și un control mai bun al operațiilor” afirmă domnul Răzvan Coșa.

Adrian Neagu, consideră că „Putem spune că a fost un an bun ținând cont de condițiile economice actuale.” Președintele Patronatului Român al Industriei de Vending, Victor Marin, opinează că „Aș putea spune că anul 2013 a fost unul dinamic și cu siguranță mai bun ca anii precedenți deoarece au fost realizate primele contacte oficiale cu instituțiile publice centrale pe care am reușit să le convingem, cred eu, de importanța patronatului nostru și a sectorului de vending.

2013 a fost și un an mai bun deoarece ne-am consolidat administrativ și din punct de vedere al imaginii, atrăgând membri noi și participând la diverse activități de profil interne și internaționale.” În schimb, Ciprian Iacob nu este așa de mulțumit de anul ce tocmai se încheie: ”Am înregistrat o scădere ușoară față de 2012, deci nu suntem mulțumiți.”

Care au fost cele mai mari reușite/împliniri?

Domnul Coșa ne dezvăluie că „Am câștigat contracte importante în acest an și am reușit totodată să menținem portofoliul de clienți. Ne-am asumat încă de la început rolul de a educa consumatorul din segmentul vending în ceea ce privește calitatea produselor din cafea și pe bază de cafea; consider că anul acesta am reușit cu ajutorul operatorilor noștri să ridicăm standardul de calitate și nivelul de satisfacție în acest segment, consumatorii regăsind în brand-ul Doncafe o garanție a calității; mai mult, pot spune că Strauss România a demonstrat în acest an preocuparea pentru dezvoltarea afacerii vending în România prin intermediul inovației; la acest capitol vreau să amintesc proiectul Doncafe Hotspot, prin care consumatorul produselor Doncafe poate beneficia de WI-FI gratuit la aparatul de vending; pentru următoarea perioadă, o serie de alte proiecte de inovație vor fi lansate cu scopul de aduce afacerea și experiența consumatorilor în segmentul vending la un nivel superior.”

În timp ce domnul Neagu consideră că „Optimizarea activității și consolidarea relațiilor cu partenerii noștri” este principala reușită a lui Alcor din acest an.

Domnul Marin, în calitatea domniei sale de cel mai înalt reprezentant al PRIV spune căProbabil că cele mai mari reușite provin din relația cu administrația publică centrală, în sensul că prin implicarea patronatului am reușit să stopăm, sperăm ca definitiv sau cel puțin pe termen lung, unele inițiative normative care ar fi putut prejudicia grav industria de vending. În acest sens putem aminti pozițiile oficiale luate de patronat dar și negocierile avute cu Ministerul Finanțelor Publice pe tema fiscalizării automatelor, precum și pe cele cu Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor pe tema modificării ordinului nr.111/2008 privitor la procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală. De asemenea, consider ca fiind o mare reușită faptul că au aderat și în acest an noi membri la patronat, și nu puțini, interpretând acest lucru ca fiind un feedback social îmbucurător şi totodată, un indicator relevant al calității activității noastre.”

Domnul Iacob punctează că „o serie de clienți noi și parteneriatul cu o companie specializată în vending cu băuturi calde” reprezintă cea mai mare împlinire din acest an.

Care sunt cele mai mari nemulțumiri pe care le aveți legat de mediul de afaceri din industria vendingului?

Reprezentantul lui Strauss arată că „Reglementarea mediului de afaceri din industria vendingului permite existența unor operatori care evită taxarea, sau nu respectă criteriile elementare de igienă și conformitatea a produselor folosite; acest comportament are un impact negativ la nivelul întregii industrii de vending din România”.

„Concurența neloială, regresul industriei de vending datorat, printre altele, și faptului că încă sunt destui operatori care preferă să achiziționeaze echipamente second-hand” trage un vechi semnal de alarmă domnul Neagu, iar reprezentantul Selecta Vending îl completează subliniind și dânsul că cel mai mare neajuns al mediului de afaceri de la noi din industrie ca fiind aceeași „concurență neloială”.

Președintele PRIV concluzionează: „Marile nemulțumiri ale industriei de vending, după părerea mea, nu pot fi distincte de marile probleme care afectează întreaga economie a României, sau cu alte cuvinte nu cred că industria de vending are motive deosebite sau particulare de nemulțumire, care să pună în dificultate dezvoltarea acestei ramuri. Aceasta nu mă oprește să afirm că și industria noastră resimte cu acuitate efectele birocrației excesive cu care se confruntă mediul de afaceri din România, disconfortul creat de instabilitatea legislativă, referindu-ne aici și la introducerea de noi obligații fiscale și lipsa unei bune infrastructuri.”

Ce așteptări aveți de la 2014 privitor la industria de vending din țara noastră?

Ciprian Iacob nu are nici o așteptare referitoare la „o soluție care să vină din exterior”.

Pe când Adrian Neagu așteaptă ca anul ce vine să aducă „Schimbarea mentalității păguboase a unor jucători din piață”.

Victor Marin își dorește ca „alături de membrii noștri, industria de vending să se dezvolte în România, dar privind retroactiv la situația economică prin care a trecut țara noastră, încorsetată de criza mondială, aș fi mulțumit să se oprească declinul economic și piața să se mențină măcar la nivelul actual.”

Răzvan Coșa se așteaptă în 2014 la „Orientarea către calitate în produse și servicii; consider că noi, jucătorii din această industrie avem un rol important în dezvoltarea pieței, prin promovarea produselor de calitate, folosind ingrediente controlate”.

Ce lucruri/acțiuni ar trebui să se întreprindă (concret) și de către cine, pentru ca piața noastră de vending să capete un trend crescător?

„Relaxarea condițiilor de finanțare de către instituțiile financiare, încurajarea operatorilor pentru a investi în echipamente și tehnologii de ultimă generație. Nu în ultimul rând, credem că organele de control ar trebui să-și facă datoria cu responsabilitate pentru a se diminua economia subterană” ar fi acțiunile concrete pe care și le dorește reprezentantul Alcor, Adrian Neagu.

Domnul Coșa este mai pragmatic și crede că „Eliminarea accizei la cafea, relaxarea fiscală, în general, ar crește premisa dezvoltării pieței target a industriei de vending. Totodată consider că noi, jucătorii din această industrie jucăm un rol important în dezvoltarea pieței, prin promovarea produselor de calitate produse din ingrediente controlate.”

Pe de altă parte Domnul Marin ne oferă mai multe detalii despre ce acțiuni ar trebui întreprinse pe viitor: „O parte din măsurile necesare pentru creșterea industriei de vending le-am amintit anterior, și anume: scăderea birocrației administrative, ameliorarea activității de elaborare și adoptare a actelor normative și alinierea la acquis-ul comunitar și realizarea de investitii majore în infrastructură. După cum se poate observa aceste măsuri sunt în aria de competență a executivului și a legislativului, de aceea nu putem nominaliza o persoană anume, competența fiind împărțită. Preîntâmpinând o nouă întrebare a dumneavoastră vă răspund că da, și agenților economici care activează în acest sector le revin sarcini în acest scop, și anume: diversificarea și îmbunătățirea produselor și serviciilor oferite, subliniind aici rolul respectării normelor de igienă în activitate, realizarea de investiții în industrie, în sensul reînoirii parcului de automate, utilizarea de tehnologii inovative și aplicarea de noi politici de marketing axate pe nevoia clientului.”

„Nu știu.” conchide domnul Ciprian Iacob de la Selecta Vending.

Iată avem în acest material prezentate 4 păreri foarte interesante de la oameni importanți din industria de vending de la noi din țară. Vi le-am expus exact așa cum le-am recepționat, din dorința de a avea acuratețe în exprimarea opiniilor domniilor lor, fără intervenția redacției noastre. Chiar dacă articolul are un iz ușor laconic, am considerat că părerile expuse de cei pe care i-am intervievat pentru realizarea acestui advertorial sunt mai importante decât niște aprecieri sau comentarii subiective ale noastre.

În felul acesta putem să vedem direct din prima linie a „frontului” cu ce se confruntă piața noastră de vending. Poate cu unele păreri vă identificați și dumneavoastră, poate cu unele mai puțin, dar important este că la problemele existente avem soluții, iar tuturor ne pasă de ceea ce se întâmplă acum și pe viitor cu industria noastră de vending.