de Victor Marin Fondatorul firmei, Rudolf Wurlitzer, s-a născut în Saxonia în 1829 și la vârsta de 24 ani a emigrat în America. Familia sa își construise o bună reputație...

Wurlitzer, povestea unei legende

de Victor Marin

Fondatorul firmei, Rudolf Wurlitzer, s-a născut în Saxonia în 1829 și la vârsta de 24 ani a emigrat în America. Familia sa își construise o bună reputație încă din secolul XVII fabricând  instrumente muzicale, în special piane și pianine.

Rudolf, proaspăt emigrant în America, a vândut la început instrumentele muzicale pe care le importa de la familia sa din Germania și le vindea pe piața americană.

În 1856 a fondat propria sa firma, “The Rudolf Wurlitzer Company” și câțiva ani mai târziu a început să construiască propriile sale modele.

Așa au apărut: în 1880 primul pian Wurlitzer construit în America, în 1896 primul pian electric cu fisă, denumit “TONOPHONE”, iar în 1900 – Mighty Wurlitzer – orga pentru cinematografe sau teatre. Să nu uităm că eram în Era Filmului Mut, afacerea lui Rudolf fiind înfloritoare.

De aici și până la primul Jukebox nu a mai fost decât un singur pas.

În anul 1933 Wurlitzer “lovește” piața cu primul tonomat cu discuri denumit “The Debutante” sau “P10”. Acesta avea 10 discuri din vinil pe 78 de turații, funcționa cu monedă și puteau fi selecționate titluri de pe cele 10 discuri.

“The Debutante” și modelele ce au urmat au devenit în scurt timp familiare barurilor și restaurantelor vremii. Datorită designului de excepție, dar și a calității sunetului au fost vândute în perioada 1933-1940 peste 150.000 de exemplare, perioada rămânând în istoria firmei sub numele de “The Golden Years” (Anii de Aur). Toate aceste tonomate au devenit astăzi obiecte de colecție, prețul unui aparat poate să ajungă la 50.000 de Euro, în funcție de starea în care a fost conservat.

A urmat apoi războiul și firma a fost nevoită să-și înceteze producția. La rugămintea guvernului american au început să fabrice componente pentru radarele militare.

Totuși, un colectiv de ingineri pasionați și un talentat designer au continuat să lucreze și în perioada războiului. Rezultatul acelor ani de muncă a fost răsplătit pe măsură: în 1946 au lansat modelul Wurlitzer 1015, care a devenit în scurt timp “Cel mai apreciat tonomat al tuturor timpurilor”. Numai în primele 18 luni de la lansare au fost vândute 56.000 exemplare, 1015 fiind declarat și “Cel mai vândut tonomat al secolului 20”. Perioada grea a războiului cu lipsuri și restricții i-a determinat pe constructori să adapteze și să utilizeze componente de tehnică militară. Spre exemplu, motorul care angrenează platanul cu discuri este un motoraș de ștergător de parbriz de la un camion militar, iar becul de la sistemul optic este, de asemenea, un bec de camion.

Grație unui proiect de excepție, dar și a componentelor folosite, 1015 s-a dovedit un model extrem de fiabil, marea majoritate a tonomatelor fabricate atunci fiind și astăzi în stare de funcționare.

Wurlitzer 1015 a fost reeditat în 1986 (odată cu apariția CD-ului) sub denumirea de One More Time. Designul exterior este identic cu cel al modelului 1015, la interior fiind folosită ultima tehnologie: CD player profesional în clasa Hi-Fi, microprocesor pentru controlul funcțiilor și al programării, telecomandă cu infraroșu, amplificator cu control automat al volumului, etc.

Partea mecanică a rămas în mare parte aceeași datorită fiabilității sale (se folosesc încă motorașele de parbriz și becurile de camion!).

Wurlitzer One More Time este fără doar și poate un obiect de colecție apreciat în întreaga lume și care captează privirea și auzul oriunde ar fi amplasat!

Până în anii ‘50 Wurlitzer vânduse tonomatele sale numai în America de Nord. Primul tonomat adus în Europa a fost după Cel De-al Doilea Război Mondial și fiindcă aducea cu el imaginea stilului de viață american, cererea a crescut foarte rapid.

Wurlitzer a decis să construiască o fabrică în Europa. Desigur că familia și-ar fi dorit ca locația pentru noua fabrică să fie în localitatea Wurlitz, dar aceasta aparținea acum Germaniei de Est așa că s-au stability la Hullhorst, în estul Westfaliei (în apropiere de Hanovra), în 1960 fiind fondată firma Deutsche Wurlitzer.

Conceptul inițial, de a fabrica produse americane în Germania, a fost schimbat curând, deoarece inginerii nemți au început să proiecteze și să dezvolte noi produse cum ar fi: automatele de țigări sau de snacks-uri. Acestea au fost doar o punte între Jukebox-uri și Automatele de vânzare cu fisă.

Wurlitzer, în fața pieței, a dezvoltat și implementat o serie întreagă de concepte care i-au asigurat în final poziția de lider mondial în domeniul automatelor.

Gama de produse s-a extins și continuă să se extindă, Wurlitzer și inginerii săi aplicând întreaga lor creativitate pentru a dezvolta noi mașini de vânzare automată.

În iulie 2006 firma Wurlitzer a trecut în proprietatea gigantului american Gibson Guitar Corporation. Sub patronatul firmei americane au apărut noi modele și reeditări de tonomate cum ar fi Classic 2000 și Peackok.

Wurlitzer a încercat să facă față erei digitale prin lansarea modelului One More Time I-Pod Special Edition – un jukeboxe care pemitea conectarea la un I-Pod Apple.

Din păcate producția de tonomate a fost oprită în Iulie 2013, când firma a anunțat producția ultimului Jukebox Wurlitzer fabricat în Germania.

Deutsche Wurlitzer continuă să producă în Germania automate high-end de snaks-uri și băuturi.

Gibson Guitar Corp. este în continuare deținătorul brand-ului Wurlitzer și va continua producția în America.

Link-uri utile http://www.gibson.com/Products/Wurlitzer/Jukeboxes/

http://wurlitzer.de/en/verkaufsautomaten/