de Bogdan Fechită Aparatele de vending fac parte din viața noastră de mulți ani. Ne-am obișnuit cu ele, le găsim în fiecare stație de metrou, pe holul instituțiilor sau a...

Tendințele în vending în 2015 și în anii următori

de Bogdan Fechită

Aparatele de vending fac parte din viața noastră de mulți ani. Ne-am obișnuit cu ele, le găsim în fiecare stație de metrou, pe holul instituțiilor sau a companiilor private. Cu toate acestea, piața de vending nu e niciodată stabilă, ci se află într-o continuă dezvoltare. Am încercat să descoperim care sunt tendințele industriei atât pentru acest an, cât și pentru anii următori.

Alan Munson, co-fondator al lui Parlevel Systems, unul din numele importante ale industriei de vending, afirmă că schimbările care vor avea loc nu sunt multe, dar vor avea un impact mare asupra industriei. Printre aceste schimbări se numără: plata prin mobil, micro-piețele și telemetria.

Plata prin mobil

Plățile prin mobil reprezintă o zonă pe care operatorii încep să o exploateze tot mai mult, în special după apariția Apple Pay. Payrange și Byndl sunt primii operatori de vending care oferă soluții de plată prin mobil. Această metodă le oferă cumpărătorilor o mai mare flexibilitate în privința plății produselor. Însă, fiind o tehnologie nouă, este important ca clienții să înțeleagă cum se folosește.

În prezent, locul cel mai bun de a amplasa aparate de vending cu plata prin mobil sunt locurile frecventate de tineri, cum ar fi campusurile universitare.

Micro-piețele

Micro-piețele sunt un segment de vending în care operatorii pot începe să concureze cu magazinele clasice.

Efectul acestei concurențe e benefic clienților, pentru că în acest mod prețurile vor scădea. Concret, micro-marketurile presupun amplasarea mai multor aparate de vending într-un singur loc care oferă produse diferite, dar asemănătoare celor ce se găsesc în magazinele mici, de cartier. De la băuturi răcoritoare, dulciuri sau alimente de bază. Se estimează ca asta ar duce la o creștere cu 30-35% a vânzărilor, însă asta presupune un bun management axat pe mixul de produse și pe performanță.

Telemetria

Telemetria este un trend care merge mână în mână cu soluțiile de management din vending și a cunoscut o creștere spectaculoasă pe parcursul anului 2014.

Este de așteptat ca în perioada următoare tot mai mulți operatori să își conecteze aparatele de vending prin acest sistem, mai ales că costurile de implementare pe partea de hardware și rețele sunt în scădere.

Unul din beneficiile introducerii acestui sistem se reflectă în pre-asamblare, șoferii care transportă marfa către aparate vor ști încotro să meargă încă din depozit și vor putea alege cu prioritate aparatele care vând mai bine și rămân astfel fără produse. Prin telemetrie, odată ce aparatele sunt conectate, ele oferă informații utile pentru management. De asemenea, telemetria furnizează informații în timp real despre starea vânzărilor și a aparatelor, identificând eventualele defecțiuni.

Nevoile clienților primează

Părerile mai multor experți din vending în privința tendințelor din anul 2015 au fost studiate și de Wamda.com. Sursa citată a ajuns la concluzia că tendințele în vending vor evolua având la bază nevoile, preferințele și cerințele clienților.

Una dintre preferințele vizibile din ultima perioadă este cea pentru mâncărurile sănătoase. Aparatele de vending se pot transforma într-o replică a numeroaselor fastfood-uri sau shaormerii care se găsesc din plin în toate orașele aglomerate. Există tot mai mulți clienți care încearcă să evite să mănânce nesănătos și apelează la soluțiile de hrană mai sănătoasă pe care le pot oferi aparatele de vending: salate, sandwich-uri, sucuri naturale sau chiar mâncare gătită.

Fără plată cash

O altă tendință în industrie e renunțarea la plata cash. Timp de mulți ani, vânzările s-au făcut prin intermediul monedelor sau a bancnotelor, însă în ultima perioadă au apărut noi tendințe: plata cu cardul sau prin mobil. S-a constat și faptul că majoritatea oamenilor nu preferă să plătească cash, deoarece nu au mereu sumele potrivite la ei.

Ca în orice industrie, tehnologiile avansate au un impact pozitiv și în industria de vending. Clienții nu mai preferă aparatele de tip vechi, ci mașinile inovatoare, cu tehnologii noi, cum ar fi cele de tip touch-screen sau conectate la wireless. Acest trend necesită investiții inițiale mai mari, însă ele sunt destinate pentru a atrage ochiul consumatorului care va declanșa astfel vânzări mai mari și va îmbunătăți experiența de consum. Nu în ultimul rând, adaptarea la noile tehnologii și upgradarea aparatelor de vending reprezintă o modalitate de a rămâne competitivi în concurența cu marile companii.

Specialiștii recomandă și studiul piețelor străine de vending, în special a celor profitabile, pentru a rămâne mereu la curent cu tendințele și bunele modalități de management ale industriei. Este una din regulile reușitei în afaceri, de a te menține la curent cu modificările și tot ce apare nou în domeniul tău.