European Vending Association este instituția care ne-a impresionat mereu prin forța ei de a face lobby la nivelul UE, dar și prin înțelegerea și utilizarea comunicării ca instrument profund de...

ERWIN WETZEL, director general European Vending Association: „Legislația din Bruxelles impactează toate statele membre ale Uniunii Europene ceea ce, desigur, include și România. Prin urmare activitatea EVA este, de asemenea, de o importanță vitală pentru companiile românești de vending”

European Vending Association este instituția care ne-a impresionat mereu prin forța ei de a face lobby la nivelul UE, dar și prin înțelegerea și utilizarea comunicării ca instrument profund de protejare a intereselor membrilor săi. Revista noastră i-a oferit lui Erwin Wetzel, directorul general al European Vending Association, oportunitatea de a vă prezenta rolul lobby-ului în apărarea și promovarea cu succes a ceea ce este important pentru industria de vending la nivel european.

EVA a reușit de multe ori să comunice la nivel instituțional cu structura UE pentru a proteja interesele industriei de vending europene. De ce este atât de important lobby-ul în activitatea dumneavoastră?

Fără aportul adus de EVA ca voce a vendingului european la Bruxelles, instituțiile europene ar putea aproba o legislație necorespunzătoare sau chiar dăunătoare pentru industria de vending și serviciile de cafea pentru birouri (OCS) – pur și simplu pentru că instituțiile nu pot realiza pe deplin sau deține cunoștințele necesare pentru a înțelege modul în care modificările lor ar putea afecta companiile de vending. Prin urmare, este de datoria EVA să informeze Comisia Europeană cu privire la o imagine realistă a industriei de astăzi, precum și să încerce să se asigure de cel mai bun rezultat posibil pentru sectorul nostru.

Am putea folosi exemplul Regulamentului  UE pentru Gaze Fluorurate 2014, care interzice gazele ca agent frigorific cel mai frecvent utilizate în aparatele de vending de refrigerare. EVA a susținut și a făcut lobby că vendingul nu are multe gaze alternative realiste de utilizare și ar trebui să li se ofere timp suplimentar înainte de a se impune schimbarea acestora. În cele din urmă, vending-ul trebuie acum să treacă la gazele naturale frigorifice până în 2022, și nu așa cum s-a sugerat inițial, până în 2018. Acești ani suplimentari pot conta pentru producătorii de automate de vending, și pur și simplu nu ar fi fost posibilă obținerea lor, fără a avea o voce din industrie la Bruxelles.

Cum poate ajuta lobby-ul la îndeplinirea obiectivelor EVA?

EVA organizează în mod regulat o varietate de Comitete pe o serie de zone tematice – de exemplu, Comitetul Tehnic, Comitetul de Plată Electronică, Comitetul de Igienă, pentru a numi doar câteva dintre acestea. Aici se discută despre noile evoluții atât din Uniunea Europeană cât și de la guvernele naționale, iar vocea comună a industriei este aleasă. Prin urmare, EVA își încurajează toți membrii  să se implice activ în Comitetul(ele) relevante – aici este locul unde pot ajuta cu adevărat la stabilirea direcției viitoare a vendingului și a serviciilor de cafea.

Deoarece EVA este de obicei implicată dintr-un stadiu foarte timpuriu al procesului legislativ, este important ca noi să vorbim cât mai tare posibil; sprijinul membrilor prin furnizarea oricăror informații tehnice este, prin urmare, esențial în acest proces.

Pentru a înțelege mai bine această activitate în România, definiți, vă rog, termenul “a face lobby”? Puteți să ne spuneți care sunt pașii de urmat pentru a face lobby? Și dacă puteți oferiți câteva exemple din experiența dumneavoastră de până acum.

Având în vedere că procesele legislative europene sunt adesea complexe și variate (în funcție de tipul de lege ce urmează a fi adoptată), EVA trebuie să folosească o serie de metode pentru a își face vocea auzită. Simplificând, EVA trebuie să aibă relații și strategii de abordare a 1) Comisiei Europene, 2) Parlamentului European și 3) Consiliului European (guvernele naționale). Când lucrăm cu Consiliul European, asociațiile naționale de vending pot să ne ajute ocazional. “A face lobby” înseamnă, de fapt, a le explica factorilor de decizie-cheie din procesul legislativ, modul în care funcționează industria noastră și pentru ca apoi să pledezi în numele acesteia. Foarte des cuvântul “lobby” este folosit ca sinonim pentru cuvântul “influențare”, dar eu aș vorbi mai degrabă despre un schimb reciproc de cunoștințe. Administraţia UE în mod clar nu poate cunoaște fiecare detaliu din industria noastră și din acest motiv, EVA vrea ca noile reglementări să fie stabilite în funcție de nevoile și / sau constrângerile impuse de sectorul de vending.

În România, asociația națională de vending PRIV este mai responsabilă pentru activitatea de lobby la guvernul român și pentru orice probleme specifice legate de vendingul românesc. Cu toate acestea, o parte importantă din EVA este despre schimbul de informații. Acesta este motivul pentru care toate asociațiile naționale se întâlnesc pentru a împărtăși evoluțiile din fiecare țară, iar legislația poate fi ușor copiată de la o piață la alta – este vital ca industria să fie pregătită la nivel European.

Un astfel de exemplu curent este “fiscalizarea” tendință pe care o vedem în piețe diferite, cum ar fi Ungaria, și în curând, probabil, Germania, în care aparatele de vending trebuie să fie conectate pentru a se conforma cu noile legislații naționale în scopul de audit. Deoarece aceasta este legislația în primul rând națională, EVA lucrează aici pentru a sprijini asociațiile naționale în propriile lor eforturi de lobby – de exemplu, Comitetul a actualizat recent Specificațiile Transferului de Date EVA (DTS) în scopul de a satisface autoritățile fiscale naționale pentru ca aparatele de vending să nu necesite conectare.

În opinia dumneavoastră, care sunt cei mai importanți pași pentru un lobby de succes?

Pentru mine, există mai multe ingrediente importante pentru ca EVA să poată face lobby:

  • O cunoaștere aprofundată a zonelor tematice;
  • O înțelegere clară a procedurilor legislative;
  • A fi capabil să explici proceduri tehnice complexe într-un mod rapid și foarte ușor de înțeles.

Pentru primul, EVA este asistată de experții tehnici din comunitățile noastre, care ajută la furnizarea conținutului și a datelor detaliate necesare pe care, de multe ori, Comisia Europeană le caută atunci când scriu legislația.

În ceea ce privește al doilea ingredient, EVA are privilegiul de a avea o bogăție de cunoștințe despre adesea complexele proceduri de luare de decizii din cadrul Uniunii Europene. Atât eu, cât și colegul meu, David Irvine, avem experiență academică în domeniul afacerilor europene, precum și o gamă largă de experiență și contacte la Bruxelles, în scopul de a ne putea poziționa cel mai bine posibil pentru a reprezenta în mod adecvat industria.

În ceea ce privește rezultatele, poate fi dificil să definești un rezultat “de succes”; într-adevăr depinde de circumstanțe. Uneori, un rezultat de succes al unui lobby ar putea fi faptul că vendingul este exclus din partea specială a legislației europene. Cu alte ocazii, un rezultat de succes al unui lobby este atunci când vendingul este încă afectat de legislație, dar primește cerințe mai favorabile decât se planificase anterior într-un prim proiect.

Cu siguranță, argumentele aduse trebuie să fie puternice și convingătoare, dar și să ai o relație deschisă și sinceră cu persoana care scrie legislația este, de asemenea, de ajutor.

Când este cel mai bun moment pentru a influența legislația europeană?

Este mai ușor să influențezi legislația atunci când aceasta este în primele etape de propunere. Comisia Europeană – care propune întotdeauna legislația – se consultă deseori cu EVA încă de la început. Aceasta este o oportunitate perfectă pentru EVA de a face cunoscute nevoile vending-ului. Atunci când o versiune finală a legislației trece prin etapele sale de aprobare, este cu siguranță mult mai dificil de influențat – în special pentru că Vending-ul și OCS-ul reprezintă o industrie relativ mică. După un anumit punct, procedurile nu mai sunt la fel de transparente sau accesibile, și de aceea EVA investește mai mult timp și resurse la începutul procesului. Este important să ne amintim că după ce legislația Uniunii Europene este aprobată este extrem de improbabil să i se poată aduce sau să i se aducă modificări semnificative.

Cum se poate transpune idea de lobby la realitățile pieței românești de vending?

Legislația din Bruxelles impactează toate statele membre ale Uniunii Europene ceea ce, desigur, include și România. Prin urmare activitatea EVA este, de asemenea, de o importanță vitală pentru companiile românești de vending.

În ceea ce privește tehnicile de lobby, instituțiile europene au proceduri destul de diferite față de cele mai multe guverne naționale. Cu toate acestea, cerințele de bază pentru lobby sunt aceleași:

  • Monitorizarea atentă a planurilor și anunțurilor guvernamentale: Este mult mai ușor să influențezi o decizie înainte de a fi transformată în lege, decât să încerci să o schimbi după aceea.
  • Contacte bune: Aceasta include contacte cu politicienii locali și guvernele regionale. De exemplu, guvernele regionale pot lua uneori decizia de a interzice aparatele de vending din spitale sau școli, și este important să li se evidențieze adevărata față a vending-ului, și faptul că pot fi furnizate opțiuni mai variate.
  • Distribuiți informațiile! PRIV face deja o treabă bună în EVA, permițând accesul la toate problemele și evoluțiile de pe piața românească, și, în mod similar să învețe din experiențele altor colegi europeni. Aș încuraja cu tărie companiile românești să se asigure că rămân informate cu privire la evoluțiile cruciale care le pot influența compania, alăturându-se fie lui PRIV sau asociației EVA.