-Oana Mihalache Aparatele de vending cu produse gratuite nu sunt neapărat o noutate. Au mai apărut, până acum, ca parte a unor campanii, sub forma unor donații sau pentru promovarea...

Vendingul și filantropia: aparate cu produse gratuite

-Oana Mihalache

Aparatele de vending cu produse gratuite nu sunt neapărat o noutate. Au mai apărut, până acum, ca parte a unor campanii, sub forma unor donații sau pentru promovarea unor produse noi. Dacă pentru unii, ideea unor produse gratuite de la aparatele de vending se leagă de folosirea unei aplicații pentru ”păcălirea” sistemului de siguranță a aparatului sau de spargerea unui cod, în unele zone astfel de aparate sunt deja o obișnuință.

Diversitatea în industria de vending a atins deja cote inimaginabile. Oamenii pot cumpăra aproape orice de la aceste aparate, ele fiind disponibile în locuri precum aeroporturi, stațiile mijloacelor de transport, companii, școli, chiar și pe străzi mai puțin aglomerate. Aparatele cu produse gratuite nu sunt, încă, la fel de des întâlnite.

Ei bine, în Detroit au apărut mai multe aparate de vending cu cărți gratuite. Chiar dacă orașul american ar fi descris de unii ca orașul care duce lipsă nu doar de cărți, ci și de autobuze care nu mai circulă, de vise, de oameni în unele locuri, aceste aparate de vending vin să suplinească – într-o mică măsură – lipsurile orașului. Compania aeriană americană JetBlue a inițiat un program numit ”Soar with Reading” (trad. Avânt prin Citit), prin care 100.000 de cărți vor fi disponibile gratuit la aparatele de vending amplasate în puncte strategice din Detroit. Acest program nu a fost inițiat întâmplător: potrivit unui studiu comandat de aceeași companie, în unele locuri din Detroit este disponibilă o carte la 42 de copii. Pentru a asigura diversitatea lecturilor pentru copii, cărtile disponibile la aparatele de vending vor fi schimbate odată la două săptămâni. Evenimentul de lansare al acestor aparate a avut loc pe 28 iunie.

Un alt exemplu de ”filantropie” prin intermediul aparatelor de vending vine din Chicago, unde au fost aplasate două aparate cu termostate gratuite. Mai exact, compania Nest derulează o campanie care conține atât elemente online, cât și outdoor, respectiv aparatele de vending cu produse gratuite. Nest a anunțat că va da mai multe indicii cu privire la amplasarea aparatelor de vending prin intermediul contului de Twitter. Strategie de marketing? Cu siguranță, însă industria de vending mai face, cu această ocazie, un pas în direcția campaniilor integrate de marketing ale companiilor, care folosesc tot mai des vendingul pentru a-și promova produsele. De altfel, avantajele acestei industrii nu au putut lăsa companiile indiferente, în mod evident: aparatele de vending le permite să ajungă mult mai ușor la publicul lor țintă.

Un operator de vending din UK a procedat în mod invers: a anunțat că va da câte un aparat de vending gratuit companiilor care cer acest lucru, atâta timp cât el va fi folosit destul de des încât să se justifice acest lucru. Este vorba despre compania Uvenco, care – în mod evident – își rezervă dreptul de a selecta produsele pe care aparatul le va conține.

Gratuitățile prin intermediul aparatelor de vending nu sunt deloc făcute la întâmplare. În era smart marketing și advertising 3.0, orice plasare de produs, chiar și în locurile care par a nu fi magneți pentru clienți, pot deveni modalități de promovare inedite. Iar când vine vorba de inedit, orice cumpărător este convertit, în scurt timp, în client fidel. Atât al brandului care dă produsele gratuite, cât și, indirect, al companiei de vending care se alătură acestor campanii.