-Oana Mihalache

Industria de vending este în continuă creștere, ideea de ”fast shopping” este departe de a fi atins apogeul, iar diversificarea continuă a produselor și a modalităților de vânzare arată că noutățile nu sunt deloc epuizate. Cam asta transmite, în mare, o primă lectură a raportului detaliat asupra industriei de vending din SUA din anul 2015. Sigur, cifrele relevă mult mai bine acest succes: industria de vending a ajuns în 2015 la suma de 20.0 miliarde de dolari, înregistrând o creștere de 4% față de anul precedent. De altfel, este cea mai mare valoare a acestei piețe din ultimii șase ani, respectiv de după stabilizarea care a urmat șocului din timpul Marii Recesiuni. Care este secretul acestei creșteri?

Potrivit raportului amintit, motorul din spatele creșterii impresionante pe care a înregistrat-o industria de vending americană au fost micropiețele, un concept pe cât de nou pe atât de atractiv pentru public. De altfel, acest concept se pliază perfect pe nevoile clientului modern: rapiditate, conglomerate de produse diverse și fresh, acces la cumpărături în locuri neaglomerate.

Acest concept a reușit să aducă, în 2015, puțin peste 10% din veniturile totale ale industriei de vending americane, depășind astfel automatele de cafea, care în 2014 erau pe primul loc în topul segmentelor generatoare de venituri în vending. În ceea ce privește categoriile de produse cu cele mai mari vânzări, topul a rămas constant în ultimii trei ani, respectiv 2013-2015: snack-uri și băuturi răcoritoare. De altfel, aceste tipuri de produse au constituit rațiunea de a exista a acestei industrii, care are la bază ideea de ”fast shopping” sau ”shop and go”. În schimb, operatorii au redus, în 2015, varietatea acestor produse. Au fost categoriile care au înregistrat cea mai mare reducere a diversității, fapt care se explică prin creșterea popularității micropiețelor, în care snack-urile nu sunt neapărat prima alegere.

Chiar dacă micropiețele sunt cea mai profitabilă găselniță din industrie în America, mai puțin de 50% dintre operatori au acest tip de concept. În schimb, 1,5% dintre operatori spun că au peste 500 de micropiețe integrate în rețeaua lor de vending. Acest procent va crește, cel mai probabil, având în vedere că tot mai mulți operatori își diversifică activitățile.

Micropiețe vs. Aparate de vending: de ce clienții le preferă pe primele

Specialiștii din industrie arată că avansul micropiețelor din ultimul an a fost unul firesc. Ei susțin că preferințele clienților s-au schimbat: dacă până acum proximitatea și conceptul de ”convenabil” erau principalele criterii atunci când alegeau de unde să cumpere – ceea ce îi făcea să aleagă aparatele de vending – acum consumatorii preferă varietatea produselor, noutatea și diversitatea lor, dar și economisirea timpului. Micropiețele încorporează toate aceste tendințe de consum și rivalizează, mai ales, cu posibilitățile limitate ale unui aparat de a asigura o mare varietate de produse, dar și de a păstra prospețimea acestora. O regulă de aur, aplicabilă și aparatelor de vending, se aplică și în cazul micropiețelor: un produs nu poate avea succes în orice zonă. Cu alte cuvinte, procesul de vânzare este contextual, depinzând de anumiți determinanți demografici, socio-culturali, geografici.

O altă caracteristică importantă a industriei de vending în 2015 este ierarhia domeniilor în care vendingul prosperă. Astfel, fabricile și birourile rămân locurile cele mai potrivite, dar și preferate în cea mai mare măsură pentru amplasarea aparatelor de vending – 18%, respectiv 13% din totalul locațiilor. Cu toate acestea, noi posibilități încep să fie explorate de operatori în ceea ce privește plasarea aparatelor de vending, cel mai recent vizat domeniu fiind bazele militare. De asemenea, operatorii susțin că și creșterea economică a contribuit la multiplele posibilități pe care le-au explorat în 2015. Faptul că multe companii fac angajări a dus, pe cale de consecință, la o cerere mai mare, operatorii fiind nevoiți să deservească mai mulți clienți.

Chiar dacă această parte înfloritoare a vendingului – micropiețele nu a cucerit tot segmentul operatorilor de vending din SUA, mulți operatori spun că vor să se extindă către acest domeniu. În total, 30% dintre operatorii americani au spus că vor să își extindă serviciile, iar dintre aceștia, peste jumătate se vor orienta către micropiețe. Alte servicii asupra cărora operatorii susțin că se vor concentra mai mult sunt serviciile de cafea, cele de apă, iar o parte semnificativă dintre ei spun că vor să livreze produse în locații care nu sunt, în mod obișnuit, pretabile conceptului de vending. Cu alte cuvinte, vedem o propensiune către asumarea unui risc de business, pentru că testarea unor noi locații este întotdeauna riscantă. Pe de altă parte, faptul că mulți operatori vor să se extindă în direcția micropiețelor ne arată faptul că acest trend este unul solid.

În cele din urmă, putem spune că industria de vending americană și tendințele din cadrul acesteia nu sunt altceva decât o reflexie fidelă a obiceiurilor de consum, a comportamentului clienților, preferințelor acestora, dar și tendințelor care apar în societate. Putem vedea că un anume concept – cel de ”healthy living” – a modelat și industria de vending. Veniturile uriașe aduse de micropiețe nu înseamnă altceva decât orientarea către un stil de viață sănătos, care nu mai permite ca alimentația să fie binomul clasic snack + băutură răcoritoare, ci: fructe, salate, sucuri naturale, produse proaspete, combinații inedite.

Vending Inside vă prezintă, de-a lungul a câtorva numere ale revistei, toate detaliile cuprinse în raportul despre industria de vending din 2015. Următorul număr îl vom dedica principalelor tendințe care au conturat industria de vending în 2015, iar apoi vă vom prezenta principalele strategii ale operatorilor, domenii preferate, dar și alte detalii care vor întregi această radiografie a industriei de vending americane.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*