-Oana Mihalache Pentru că se apropie Crăciunul și pentru că vendingul a devenit deja parte integrantă a vieților noastre, mai ales a celor foarte activi, în numărul acesta vă prezentăm...

Cele două fețe ale vendingului de Crăciun: MARKETING ȘI FILANTROPIE

-Oana Mihalache

Pentru că se apropie Crăciunul și pentru că vendingul a devenit deja parte integrantă a vieților noastre, mai ales a celor foarte activi, în numărul acesta vă prezentăm câteva idei de marketing care pot schimba paradigma acestei industrii. Chiar dacă aceste tehnici de marketing, care promovează filantropia, sunt și exemple de succes de product placement, ele arată că orice industrie se poate alia cu actele de binefacere. Șampanie pe gratis, spiritul Coca Cola de sărbători – acestea sunt tehnici de marketing deghizate în filantropie, sau e invers?

Sigur, orice operator de vending urmărește în primul rând profitul. Dar până a ajunge acolo, sunt importante și alte lucruri ca loialitatea față de brand, asocierea lui cu anumite valori, cu un anumit stil de viață. Și pentru că sărbătorile sunt perioadele care scot mereu la iveală umanitatea și sentimentele bune din oricine, operatorii nu se pot disocia și nu pot ignora aceste evidențe. Ei bine, un aparat de vending care să dea șampanie pe gratis pare un act de filantropie, însă amplasarea unui astfel de aparat este o ocazie bună de a promova un anumit brand de șampanie și de a-i face pe consumatori să îl asocieze cu o stare de bine – pentru că asta vor simți atunci când o vor consuma. Un exemplu este aparatul care a fost amplasat în Piața Leicester din Londra. Tot ce trebuiau să facă cei care voiau o sticluță de șampanie de 200 ml era să apese pe un buton și primeau una dintre cele 350 de sticle din aparat. Această ”promoție” a fost implementată cu ocazia deschiderii unui nou bar, prețul de la raft al unei astfel de sticle de șampanie fiind de 20 de lire.

O altă idee care ar putea asocia vendingul cu filantropia a fost implementată în Singapore, acolo unde Coca Cola a instalat un aparat de vending la care clienții pot primi un suc gratuit dacă îmbrățișează…aparatul. Pe aparat a fost inscripționat un mesaj mare cu ”Hug Me” – trad. ”Îmbrățișează-mă”, iar ideea a avut un succes mare pe social media, conceptul fiind parte a campaniei Spred Happiness, care a fost gândită pentru Coca Cola de marea companie de publicitate Ogilvy & Mather.

Chiar dacă educația și cultura sunt de multe ori neglijate în aceste perioade ale anului, aparatele de vending instalate recent în mai multe locuri din Franța, care dau scurte povești pe gratis, sunt un real succes pentru consumatorii de cultură. Mai multe astfel de aparate vor fi instalate până de Crăciun, până acum fiind disponibile deja 32 în locuri ca stațiile de autobuz, muzee sau cafenele. Peste 5.000 de autori anonimi fac parte din proiect, aceștia fiind autorii din spatele unor povești menite să facă accesul la cultură mai facil pentru cei care fie nu au bani, fie nu au fost încurajați în acest sens. Prototipuri ale acestor aparate au fost instalate inițial în Grenoble și pentru că au avut succes acolo, începând din luna octombrie a acestui an, au devenit parte dintr-un proiect la nivel național în Franța.

Așadar, fie că vorbim despre băuturi, dulciuri sau ”pastile de cultură”, aparatele de vending care oferă clienților produse gratuite sunt adevărate ”staruri” de Crăciun. În plus, fiecare faptă bună – chiar dacă în cazul de față ea nu are față umană, îi inspiră pe cei care sunt martori la ea să o dea mai departe. În fond, nu ăsta este spiritul Crăciunului?