-Oana Mihalache Chiar dacă preferințele clienților de vending sunt de multe ori diverse, snackurile reprezintă cu siguranță un punct de convergență, cele mai importante motive fiind legate de gust, valoarea...

Isteria ”snackificării” în vending: cele mai importante tendințe în consumul de batoane & snacks

-Oana Mihalache

Chiar dacă preferințele clienților de vending sunt de multe ori diverse, snackurile reprezintă cu siguranță un punct de convergență, cele mai importante motive fiind legate de gust, valoarea nutrițională, dar și de felul în care se pliază stilului de viață tot mai agitat impus în ”secolul vitezei”. Prețul redus, stilul de împachetare care le face ușor de consumat, dar și faptul că diversitatea e tot mai mare în rândul lor a făcut ca aceste tipuri de produse să devină ”vedetele” industriei de vending. Vending Inside vă prezintă câteva amănunte demne de notat în agenda oricărui consumator conștiincios.

Într-o industrie care ”înghite” anual peste 20 de miliarde de dolari doar în Statele Unite de la consumatori, cele mai vândute produse sunt apa și băuturile răcoritoare, însă după acestea următorul loc pe podium este ocupat de snack-uri – care au avantajul de a se plia și tendinței de a consuma alimente tot mai sănătoase. Asta pentru că snack-urile includ și nuci, alune, fructe uscate, produse organice și cu un conținut scăzut de grăsimi, dar și cu o valoarea nutritivă care le fac să fie considerate gustări de tipul „sănătate la pachet”.

Snackificarea – cea mai recentă tendință în vending

Statisticile globale ale industriei de vending arată că nișa dedicată snack-urilor a crescut cu 14.8% în China – una dintre piețele cu cele mai mari creșteri, cu 5.1% în Marea Britanie, în timp ce în Statele Unite dezvoltarea acestei nișe este impresionantă: numărul de snack-uri consumat zilnic per consumator a crescut de la 1.9 buc în 2010 la 2.8 buc în 2014, iar în aceeași perioadă procentul celor care consumă trei sau mai multe snack-uri în fiecare zi a crescut de la 21% la 51%.

Specialiștii au numit fenomenul acestor creșteri ”snackificarea” vieților consumatorilor, referindu-se la tendința acestora de a prefera gustările rapide. În plus, snack-urile și batoanele au ținut și pasul cu tendința de a mânca sănătos, iar asta înseamnă că bifează multe dintre preferințele consumatorului modern. Mai mult, producătorii s-au adaptat acestor tendințe în rândul consumatorilor și au început să producă snack-uri tot mai mari, cu o valoare nutritivă mai ridicată  – putând astfel înlocui micul dejun sau chiar prânzul, dar și cu un conținut tot mai scăzut de calorii. În plus, producătorii s-au îndepărtat de clasica rețetă bazată aproape exclusiv pe cereale, iar acum unii produc și snack-uri sau batoane pe bază de carne, incluzând proteine atât animale, cât și vegetale, tot mai diverse. Mulți experți din industrie vorbesc de principiul cunoscut ca regula ”40-30-30”, care spune că 40% din totalul caloriilor este bazat pe carbohidrați, 30% pe proteine, iar restul de 30% pe grăsimi dietetice, ceea ce asigură un surplus de energie pe termen lung.

Chiar dacă peste 50% dintre consumatorii de snack-uri la nivel global susțin că gustul este mai important decât valoarea nutritivă, producătorii sunt atenți și la acest din urmă aspect. În schimb, există o tendință tot mai accentuată de a asigura clienților o experiență senzorială completă: gust concentrat, varietate de texturi de la fin la crunchy, dar și folosirea unor semințe întregi. În schimb, prețul nu este neapărat cel mai important factor care influențează decizia de achiziționare: 45% dintre clienți spun că ar cumpăra un snack care ajută digestia – respectiv cu un conținut ridicat de fibre, în timp ce 50% susțin că ar plăti chiar și cu 10% mai mult pentru snack-uri și batoane care conțin probiotice (cunoscute ca antibiotice naturale, care ajută la combaterea bacteriilor). Categoriile de consumatori care ar plăti mai mult pentru snack-urile care conțin probiotice sunt părinții și cei din categoria Millenari. Apoi, un alt factor de luat în seamă este acela că în general consumatorii care au mai puțin de 50 de ani sunt mai aventuroși în ceea ce privește experiențele culinare.

Așadar, fie că vorbim de batoane nutritive sau de simple snack-uri bune de consumat ”on the go”, adică atunci când suntem pe fugă – spre birou, spre casă sau spre un alt loc – aceste produse îmbină conveniența, gustul, dar și funcționalitatea. Cele care sunt în topul preferințelor consumatorilor sunt cele bazate pe ingredinte ca fibrele, fructe uscate, nuci, dar și cu beneficii importante pentru sănătate, cum ar fi un conținut redus de sodiu și de zahăr. Având în vedere aceste considerente, snack-urile sunt în mod evident printre vedetele acestei industrii, reprezentând o mare parte dintre profituri – dacă e să fim pragmatici – dar contribuind și la promovarea industriei, fiind înlocuitori de nădejde pentru mesele care altminteri consumă mult timp și cu mult mai mulți bani. Cu toate acestea, calea de mijloc este de preferat în toate, moderația fiind cheia pentru succesul oricărei rețete – fie ea legată de alimentație sau nu.