Automatele de vending devin din ce în ce mai accesibile pentru populația din China grație unui număr tot mai mare de unități proaspăt instalate care acceptă plata cu smartphone-ul. Tehnologiile...

Automatele de vending sunt din ce în ce mai populare în China

Automatele de vending devin din ce în ce mai accesibile pentru populația din China grație unui număr tot mai mare de unități proaspăt instalate care acceptă plata cu smartphone-ul.

Tehnologiile noi permit Chinei să depășească problemele care au împiedicat răspândirea automatelor, precum problemele cu bancnotele și furturile. Fuji Electric, cunoscuta companie din Japonia și cel mai mare producător de automate din China, și-a dublat producția de automate care pot accepta plățile cu smartphone-ul, în timp ce companiile locale și-au echipat aparatele cu alte tehnologii inteligente, precum colectarea și analizarea de date de la punctul de vânzare.

Totuși, încă sunt destul de rare locurile unde există grupuri de astfel de automate. Dar nu inexistente. Un asemenea loc se află lângă Gara de Nord din Shenzhen, un oraș mare din sudul Chinei unde mai multe automate vând diverse tipuri de produse, inclusiv băuturi, gustări și încărcătoare pentru telefoane mobile. Este remarcabil faptul că mai puțin de jumătate din clienți își folosesc portofelele mobile pentru a plăti pentru produse.

Lucrurile sunt simple. Scoți smartphone-ul din buzunar, apeși un buton de pe automat și treci cu telefonul peste codul de bare bidimensional afișat pe ecranul aparatului. Pe telefon va apare o poză cu sucul, iar consumatorul va tasta o parolă pentru a finaliza plata.

Cam 50-60% dintre chinezi folosesc smartphone-ul pentru a achita achizițiile făcute din vendomate. Majoritatea consumatorilor chinezi folosesc unul dintre cele două mari servicii de plată online din China: WeChat Payment, furnizat de compania chineză din sectorul social media Tencent Holdings, și Alipay, administrat de gigantul e-commerce Alibaba Group Holding.

Dalian Fuji Bingshan Vending Machine, o subsidiară a Fuji Electric, controlează 70% din piața de automate din China. Comenzile pentru automate au crescut semnificativ în jurul anului 2012, când plățile electronice au început să crească în popularitate în această țară. Astăzi, aproape toate automatele companiei sunt capabile să finalizeze plățile cu smartphone-uri.

Există aproximativ 2,5 milioane de aparate de vending în Japonia care vând băuturi și alte produse și alte aproximativ 300.000 sunt adăugate în operare în fiecare an. În comparație, la sfârșitul anului trecut, în China existau 180.000 de automate care vindeau băuturi și mâncare, conform unei estimări realizate de Fuji Electric. 42.000 de unități au fost livrate în 2016 în China.

Specialiștii se așteaptă ca numărul vendomatelor să ajungă în China la cca 337.000 de unități în 2020, depășind astfel numărul de aparate de vending noi ce apar pe piața japoneză anual. Pentru a dubla capacitatea de producție anuală până la 100.000 de unități, Fuji Bingshan plănuiește să deschidă o nouă fabrică în Dalian în luna aprilie a anului viitor.

Marii producători locali de băuturi, precum Nongfu Spring, un furnizor de apă îmbuteliată, se grăbesc să-și instaleze propriile automate. De asemenea, și producătorii locali de automate câștigă teren. Aucma, un producător de frigidere, și Qingdao Easy-touch Digital Technology, un producător de automate, printre alții, își majorează producția de automate pentru a micșora cota de piață a lui Fuji Bingshan.

Motorul principal din spatele numărului tot mai mare de automate în China este format din operatorii aparatelor. Cel mai mare operator este Beijing Ubox Online Technology, care administrează 60.000 de unități în întreaga țară. Ubox a creat un sistem care poate afișa în timp real vânzările și stocurile tuturor automatelor de vending din rețea. Sistemul analizează datele pentru a determina relația dintre anumite condiții de vreme, zilele săptămânii și vânzările fiecărui produs în parte. Apoi, acesta decide automat cu ce articole trebuie reaprovizionat fiecare aparat și cum să fie livrate.

Informațiile care sunt afișate pe ecranul automatului, precum prețul, pot fi controlate în timp real de la sediul central, permițând introducerea rapidă a diverse promoții, cum ar fi reducerile. De asemenea, ecranul afișează și reclame diverse. Este de așteptat ca veniturile din reclame să ajungă la aproximativ 250 milioane de yuan (36,2 milioane de dolari) în acest an. Ubox plănuiește să mărească numărul de unități în funcțiune la 500.000 până în 2020.