-Oana Mihalache O scurtă analiză a tendințelor în zona de aprovizionare a aparatelor de vending (procesul cunoscut și sub numele de refill) arată un proces paralel de reorientare a clienților...

Ce tendințe conturează procesul de aprovizionare a aparatelor: Puterea proteinelor

-Oana Mihalache

O scurtă analiză a tendințelor în zona de aprovizionare a aparatelor de vending (procesul cunoscut și sub numele de refill) arată un proces paralel de reorientare a clienților și a marilor jucători de pe piața de vending. Două direcții principale se conturează dacă ne uităm la piața din SUA, de unde pleacă cele mai multe dintre trendurile care ajung să fie implementate la nivel global: mai multe produse care au un conținut ridicat de proteine, dar și o schimbare pe segmentul de snack-uri, dictată tot de preferințele consumatorilor. O a treia direcție care se profilează la nivel global este scăderea sau stagnarea pe zona de băuturi calde și cafea, concomitent cu o creștere a consumului de băuturi destinate până acum sportivilor de performanță. Vom detalia aceste trenduri pe rând în cele ce urmează.

  1. 1. Protein Power: eticheta produselor, importantă în decizia de cumpărare

Mixul din aparatele de vending nu mai este alcătuit la întâmplare, altfel spus preferințele clienților și obiceiurile de consum alimentar conturează tot mai mult selecția produselor în procesul de refill. Una dintre tendințele pe acest segment este consumul tot mai ridicat de proteine. A crescut procentul produselor care au o valoare proteică ridicată.

Pe piața din SUA, de pildă – care s-a remarcat ca un „hegemon” în ce privește impunerea tendințelor la nivel global în industria de vending – 78% dintre consumatori cred că proteinele contribuie la o dietă sănătoasă, în timp ce peste jumătate dintre adulți vor ca dieta lor să conțină mai multe proteine, conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piață NPD Group. Datele medicale confirmă importanța proteinelor în corp, având în vedere că acestea contribuie la refacerea țesuturilor, fiind o componentă importantă a mușchilor, oaselor, pielii. Tendința este vizibilă dacă ne uităm la locul tot mai spațios dedicat, în aparatele de vending, produselor care conțin multe proteine – în mod evident, selecția în procesul de refill având un rol important în acest sens. De altfel, noi tipuri de produse apar la raft, cum ar fi snack-uri pe bază de carne care apar în diverse forme – iar despre acest trend vom discuta la următorul punct.

Procentul tot mai ridicat de produse cu proteine în procesul de refill se explică prin preferința consumatorilor pentru un stil de viață sănătos, care vine să contrabalanseze excesele din alte zone. De pildă, batoanele cu proteine asigură un aport mai ridicat de ingrediente naturale, în detrimentul stimulenților pe bază de zahăr – care oferă un boost de energie doar pe termen scurt.

  1. 2. Snack-uri din carne vs. tradiționalele chipsuri

Snack-urile uscate din carne, până mai recent doar marginal prezente în procesul de refill, sunt acum a treia categorie de snack-uri sărate pe piața din SUA și tendința devine una uniformizantă la nivel global. Acestă zonă include batoane din carne de porc, salami sticks, dar și stick-uri de cabanos sau alte derivate din carne, cum ar fi batoane din carne de bizon sau cele care conțin carne dar au diverse gusturi exotice. Chiar dacă vânzările pe categoria de chipsuri din cartofi dețin încă monopolul pe acest segment, vânzările de snack-uri din carne cresc într-un ritm mult mai rapid. Anul trecut, liderii mondiali în ce privește consumul de astfel de snack-uri, americanii au cheltuit 2,8 mld. dolari pe snack-uri din carne uscată. Sigur, piața dedicată chipsurilor valorează încă în jur de trei ori mai mult, însă cea dedicată snack-urilor din carne este mai recent introdusă și are în prezent o creștere mai alertă.

O altă sursă importantă din proteine sunt lactatele, tocmai de aceea snack-urile pe bază de brânză iau și ele avânt. Producătorii oferă așadar produse care conțin un mix din carne și brânză, însă și snack-uri doar pe bază de lactate, pentru a satisface și cerințele vegetarienilor, care nu consumă carne însă nu exclud brânza din meniu. În tandem cu aceste tendințe, observăm și o scădere pe segmentul de băuturi calde – ceai sau cafea – corelată cu o creștere a băuturilor destinate sportivilor.

  1. 3. Băuturile proteice încep să domine zona de refill în vending

În timp ce numărul aparatelor de vending destinate băuturilor calde sunt în stagnare sau scădere pe multe piețe de vending la nivel global, un nou trend se face simțit. Conform companiei de cercetare de piață Zenith International, băuturile care până acum erau recomandate exclusiv atleților sau sportivilor de performanță încep să pătrundă în zona de „mainstream” a consumului. Motivul este acela că valoarea nutrienților pe care le conțin este potrivită pentru un stil de viață sănătos, la care tot mai mulți consumatori aspiră.

„Piața băuturilor proteice de tipul ready-to-drink a crescut cu o rată mai ridicată decât cea a produselor alimentare pe bază de proteine, o explicație fiind stilul de viață alert al consumatorilor”, detaliază raportul citat. Aceste băuturi sunt ideale după efort fizic susținut, ele conținând amino-acizi esențiali pentru redarea tonusului și energiei. În același timp, preferința pentru băuturile acidulate, dar și pentru cele din categoria ceaiuri sau cafele este în stagnare sau chiar scădere. Potrivit Euromonitor International, segmentul dedicat băuturilor calde în vending este în declin încă din 2008, printre motivele citate fiind cele legate de igiena în producerea acestora dar și lipsa de inovație pe această nișă. Plaja alegerilor pe segmentul de băuturi proteice apare ca fiind mult mai largă – de pildă, acestea au gusturi din cele mai diverse și sunt din categoria „healthy living”, cum ar fi iaurtul grecesc. Altfel spus, împacă mai multe cerințe ale consumatorilor.

Aceste trenduri din zona de refill a aparatelor de vending arată o remodelare a pieței și un accent mai mare pus pe preferințele clienților, care se orientează tot mai mult către produsele care nu le oferă doar un gust plăcut, ci și un mix de nutrienți mai sănătos. Chiar dacă ele sunt mai pregnante pe piața din SUA, se fac simțite la nivel global – mai ales dacă ținem cont de faptul că de pe piața americană iradiază de fapt cele mai multe tendințe din industria de vending și nu doar.