-Oana Mihalache Industria de vending este una extrem de diversificată, însă în mod evident dezvoltarea diverselor nișe ale sale este inegală. Unul dintre sectoarele care au luat un puternic avânt...

Micro-piețele câștigă teren pe piața globală de servicii alimentare. O industrie de 1 mld. $ în SUA

-Oana Mihalache

Industria de vending este una extrem de diversificată, însă în mod evident dezvoltarea diverselor nișe ale sale este inegală. Unul dintre sectoarele care au luat un puternic avânt în ultima perioadă este cel al micro-piețelor, un concept tot mai des folosit printre vendori. Avantajul acestora este că permite comercializarea produselor proaspete, sunt mai „user-friendly” prin tipul de prezentare al produselor și mai atrăgătoare pentru clienți. Ne propunem în rândurile care urmează să detaliem avântul acestora pe piața globală de servicii alimentare și să aflăm motoarele comerciale din spatele acestei tendințe.

Cei 4 C în industria serviciilor alimentare

Experții din domeniu au o regulă de aur: cei 4 C care dictează trendurile din industria alimentară sunt cost, conveniență, consumatori, competiție. În plus, tendințele din acest an au relevat faptul că tot mai mulți consumatori pun accent pe alimentația sănătoasă, de tip eco-friendly, care să le permită să aibă un stil de viață sănătos fără să le afecteze considerabil bugetul. Tocmai pentru că aduce ideea de supermarket în vending, acest concept de retail – micro-piețele – este atrăgător pentru că permite o diversitate mai mare a produselor decât în clasicele vendomate și oferă opțiuni de plată cashless, procesul fiind automatizat. În același timp respectă dorința consumatorilor de a mânca sănătos: mâncarea este proaspătă și dincolo de snack-uri micro-piețele sunt dedicate și fructelor, legumelor și nu doar. Din aceste scurte considerente reiese că regula celor 4 C este bifată.

Conceptul de micro-piețe face parte de fapt din ideea de retail de tip auto-servire – industrie care până în 2020 ar putea ajunge, la nivel global, la o valoare de 275 de miliarde de dolari. Dacă ne gândim că micro-piețele sunt o importantă componentă a acestui tip de retail, este clar că va pătrunde tot mai puternic pe piață.

O piață de 1 mld. $ în SUA, cu un avânt fulminant

În același timp, caracteristicile micro-piețelor le fac mai potrivite locurilor la care au acces un număr mai mare de consumatori. Datele arată că ele sunt mai des întâlnite în cadrul companiilor care au cel puțin 125 de angajați. De fapt, este limpede că acest concept se adresează mai cu seamă „gulerelor albastre”, altfel spus muncitorilor supracalificați, tocmai de aceea dezvoltarea micro-piețelor va ține pasul și va merge în tandem cu dezvoltarea multinaționalelor. Cu toate acestea, numărul lor este în creștere și au ajuns să „înghită” o felie tot mai consistentă din piața globală a serviciilor alimentare. În SUA, de pildă, segmentul micro-piețelor a ajuns la o valoare de 1 miliard de dolari și numărul unităților instalate continuă să crească. Specialiștii dezvăluie că este segmentul cu cea mai rapidă creștere din lanțul serviciilor alimentare. Tot în Statele Unite, micro-piețele au generat în 2016 venituri de peste 950 de milioane de dolari, în creștere cu 41.9% față de anul precedent. Numărul micro-piețelor instalate a crescut cu 5.000, astfel încât la finalul anului 2016 erau active 17.806. Cifrele sunt cu adevărat impresionante dacă ne gândim că undeva prin anul 2011 micro-piețele intrau timid pe segmentul de servicii alimentare – când erau doar 1.000 de astfel de puncte de vânzare.

Care este secretul acestei creșteri accelerate? Ei bine, față de alte tipuri de servicii alimentare, micro-piețele oferă „acces direct la produse, o varietate impresionantă la categoriile băuturi reci, snack, mic dejun și prânz, dar și facilitatea vânzării și checkout individual”, afirmă un reprezentant al Bachtelle și Asociații, o firmă de consultanți și research în domeniu. Cu siguranță piața serviciilor alimentare este în continuă redefinire, iar micro-piețele îndeplinesc multe dintre cerințele unui public educat în spiritul „hiperconsumerismului”, un concept tot mai des folosit în marketing, dar și în studii sociologice legate de comportamentul consumatorului. De fapt, tocmai acest concept explică și creșterea spectaculoasă a micro-piețelor și rolul lor tot mai important la nivel global. Micro-piețele atrag, de fapt, cu 18% mai mulți clienți comparativ cu aparatele de vending, având și mai multe vânzări raportat la numărul de vizite.

Avansul micro-piețelor este însă și un indicator al unei tendințe mai largi la nivelul industriei de retail: avansul tehnologic și dezvoltarea serviciilor cu sistem de plată integrat va duce la dispariția tot mai multor slujbe din zona serviciilor. Impactul este greu de decelat, având în vedere că este posibil ca alte tipuri de joburi să le înlocuiască pe acestea. Procesul de automatizare ar putea însă reduce chiar cu 50% forța de muncă, ceea ce ar avea un impact greu de anticipat asupra economiei. În acest mediu de competiție acerbă pe piața serviciilor, în care accentul se pune pe automatizare și deservirea clienților într-un mod rapid și sănătos în același timp, micro-piețele se integrează perfect, mai ales că se situează pe un loc mezzo între vendomatele clasice și supermarketurile sau magazinele de proximitate.