Partea a 2-a Bem din ce în ce mai multă cafea boabe/espresso la automatele de vending Asociația Europeană de Vending a dat publicității de curând Raportul său privind Piața Europeană...

Piața de Vending din România în urma analizei raportului de piață EVA

Partea a 2-a


Bem din ce în ce mai multă cafea boabe/espresso la automatele de vending

Asociația Europeană de Vending a dat publicității de curând Raportul său privind Piața Europeană de Vending unde pentru prima oară a fost inclusă și țara noastră.

Datorită relațiilor extrem de bune pe care le avem cu forul european de vending suntem în măsură să continuăm să vă oferim în premieră informații extrem de interesante și de utile despre piața de vending din România.

Ce tip de cafea bem și de la ce aparate

În 2016, piața de vending după tipul de cafea băut se împarte între cafea solubilă (25%) și cafea boabe/espresso (75%). Aceste cifre raportate la cele din 2010 nu arată o schimbare consistentă a raportului de forțe dintre cele două.

În ce privește tipul de aparate de unde bem băuturile calde acestea se împart între: aparate table top semi-automate (27%), automate de vending (29%) și aparate table top automate (44%). Aceste cifre aparțin anului 2016.

Se observă față de datele din 2010 o creștere a numărului aparatelor de vending de la 17% în 2010 la 29% în 2016, o descreștere a aparatelor table top automate de la 61% în 2010 la 44% și o altă scădere, cea înregistrată în rândul aparatelor table top semi-automate, de 5%, de la 27% în 2010 la 22% în prezent.

Tipul și numărul aparatelor de vending după tipul de băutură caldă livrat

Sunt 26800 de automate ce eliberează băuturi calde în 2016, cu 15,9% mai multe ca în 2015. Din totalul lor 8500 oferă cafea instant (cu 3,5% mai mult ca în precedentul an), iar 18300 oferă cafea naturală (cu 22,7% mai multe ca în 2015). S-a observat o creștere considerabilă a numărului de aparate noi, piața fiind în acest moment suficient de matură ca să ofere marginile de profit necesare în obținerea de fonduri ce urmează a fi folosite în cumpărarea de noi automate, care la rândul lor să ofere o profitabilitate crescândă a business-ului.

Tipul și numărul aparatelor table top automate după tipul de băutură caldă livrat

În 2016 erau 32300 de aparate tip table top automate care oferă consumatorilor de vending băuturi calde. Dintre acestea 3500 oferă băuturi instant, cu 7,5% mai puțin ca în 2015, iar cafea naturală 28800 de bucăți, cu 7,1% mai puține raportat la anul precedent. Asta înseamnă că piața a înregistrat un recul general pe acest segment în favoarea automatelor de vending și a aparatelor table top semi-automate, ceea ce înseamnă că acum este suficient de pregătită să investească în capabilități noi și mai mari de livrare a băuturilor calde.

Tipul și numărul aparatelor table top semi-automate după tipul de băutură caldă livrat

În 2016 (anul de referință al studiului) existau pe piață 23300 de astfel de aparate (table top semi-automate), în creștere cu 7,8% față de 2015. Cele care servesc băuturi instant se află în creștere cu 1%, ajungând la 8800 de bucăți, iar cele care oferă cafea naturală au crescut cu 12,4% ajungând la 14.600 de aparate. Aici ne situăm în trendul general al pieței europene de vending de întărire a serviciilor de premiumizare.

Evoluția generală în România a numărului de aparate ce livrează băuturi reci, gustări și combinații între cele două (combi)

Dacă în 2010 era un procent de 11% dedicat aparatelor de băuturi reci, acesta a scăzut în 2016 la 8%, în timp ce procentul aparatelor combi a crescut în piață de la 89% cât era în 2010 la 92% cât s-a înregistrat în 2016.

Piața de combi era împărțită în 2016 între băuturi reci 41%, gustări 32% și mâncare 27%.

Vom continua serialul nostru dedicat analizei ultimului raport EVA dedicat României și în edițiile viitoare.

Orice persoană interesată să achiziționeze sau să obțină raportul de țară al României sau al altor țări poate vizita site-ul EVA pentru mai multe informații: http://www.vending-europe.eu și îi poate contacta în mod direct pe reprezentanții EVA pentru a intra în posesia întregului pachet de informații.

Revista noastră mulțumește și pe această cale Asociației Europene de Vending pentru amabilitatea și deschiderea lor privind buna informare a publicului și a pieței cu privire la activitățile generale, dar și specifice ale celei mai mari asociații de vending din lume.