Vendingul Italian împărtășește multe dintre problemele industriei noastre de vending. Am dorit să vă oferim o radiografie la zi a industriei de vending italiene pentru a afla ce se întâmplă...

Vendingul Italian sub lupă

Vendingul Italian împărtășește multe dintre problemele industriei noastre de vending. Am dorit să vă oferim o radiografie la zi a industriei de vending italiene pentru a afla ce se întâmplă și la alții pe piață și pentru a putea să învățăm din experiența lor și din greșelile lor. Mulțumim celor de la Vending News, în special Florei pentru ajutorul acordat în realizarea acestui material.

Aparatele

Parcul de aparate automate instalat în Italia la 31 decembrie 2016 număra 805.431 de aparate de vending, din care peste 400.000 pentru băuturi calde și puțin peste 380.000 împărțite la rândul lor între automate pentru produse reci, vitrine combinate de băuturi reci și gustări, distribuitoare automate de înghețată și mâncăruri gata preparate.
Per ansamblu, distribuitoarele automate pentru băuturi calde instalate în Italia furnizează peste 3 miliarde de produse de consum, cu cafeaua pe primul loc (2,75 miliarde).

Numai cifra de afaceri a automatelor de vending este puțin peste 1,8 miliarde de euro, iar per ansamblu cifra de afaceri a automatelor de vending și a cafelei porționate (pliculețe și capsule) ajunge la 3,5 miliarde euro.

Operatorii

Italia numără peste 3.000 de operatori, mari, medii și mici, cât și întreprinderi locale și familiale.

Principalele probleme

1-      Problema cea mai mare cu care au trebuit să se confrunte companiile italiene în 2017 a fost intrarea în vigoare a noii legislații fiscale pentru transmiterea online a încasărilor. Guvernul italian (Agenția de Administrare Fiscală Italiană) a stabilit că toate aparatele prezente în teritoriu trebuie să transmită informațiile despre vânzări (consumuri și încasări) la organul competent în mod direct, în momentul în care operatorul merge să realimenteze automatul. Operatorii mai mari, cu distribuitoare automate dotate cu port serial și operatorii dotați cu instrumente de comunicare moderne (PDA, telefon mobil tip smartphone, tabletă) au putut să rezolve mai ușor această problemă. Operatorii mai mici au trebuit să-și adapteze tehnologiile proprii, modificând aparatele și sistemele de colectare și transmitere a datelor care trebuie să se opereze prin Bluetooth/Wifi.

2-      A doua problemă a firmelor italiene de vending este participarea la licitațiile publice pentru atribuirea contractului pentru serviciul de vending. Aceste licitații se bazează pe caiete de sarcini bazate în principal pe doi parametri: prețul mai scăzut al produselor și oferta mai ridicată pentru taxa de concesionare a serviciului ce urmează a fi plătită locațiilor unde se efectuează serviciul de vânzare automată. Întreprinderile mai mici nu își pot permite să plătească taxe în creștere și, prin urmare, majoritatea licitațiilor sunt atribuite marilor companii care dispun de capitaluri. Totuși, foarte adesea prețul plătit pentru taxele de concesionare nu se aliniază cu vânzările pe care operatorul le poate obține din amplasări, motiv pentru care uneori concesiunile reprezintă o pierdere.

De asemenea, prețurile prea scăzute ale produselor (cafea la 0,20 euro, de exemplu) nu constituie o garanție a calității pentru consumator.

3-      O altă problemă este prețul cafelei, care, în Italia, este încă prea scăzut. Un preț corect ar trebui să fie 0,50 euro, dar majoritatea operatorilor au prețuri mai scăzute, în unele cazuri mult prea mici.

4-      O problemă devenită stringentă în ultimii ani sunt furturile din automate care au loc mai ales în locurile publice, precum școli și spitale. În toate cazurile, pentru a fura câteva monede, se pricinuiesc daune enorme aparatelor (și deci și operatorilor) și locațiilor. Când în aceeași locație au loc furturi repetate, adesea operatorul este nevoit să retragă aparatele fie pentru că nu poate să suporte costurile pagubelor, fie pentru că titularii locațiilor, pentru a nu suferi prejudicii suplimentare (uși rupte, pereți deteriorați), preferă să renunțe la serviciul de distribuție automată.
Profilul clientului italian de vending și principalele lui nevoi

Consumatorul italian este obișnuit să utilizeze aparatele de vending mai ales pentru pauza de cafea. De fapt, așa cum spuneam mai înainte, majoritatea băuturilor consumate la distribuitoarele automate sunt calde. În general, italianul este un consumator tot mai conștient și mai exigent: vrea să cunoască ingredientele produselor, caloriile, alergenii, etc.

Tendința recentă, împărtășită cu consumatorii din întreaga lume, este aceea de a găsi în automat produse bune și sănătoase, cu mai puțin zahăr și grăsimi, fără ulei de palmier (după polemicile rezultate în urma „cazului Ferrero”), cu băuturi de fructe pe bază naturală și nu din concentrat. Crește cererea de produse vegane și adecvate celor ce suferă de unele boli precum boala celiacă.
Rata de penetrare a modalităților de plată fără numerar pe piața italiană de vending

Aproximativ jumătate din aparate au în dotarea lor, pe lângă dispozitivele clasice de plată: monede sau jetoane și cititoare de bancnote, un sistem fără numerar: chei electronice, cititoare de carduri de credit/debit. Mai puțin dezvoltată este plata prin smartphone și/sau aplicații.
Oportunitățile și riscurile pieței italiene de vending

Avantajele sunt oportunitățile oferite de IoT și de telemetrie, care pot să amelioreze relația cu consumatorul. Efectuarea profilului propriilor clienți prin intermediul informațiilor colectate prin telemetrie ar permite operatorului să îmbunătățească oferta de produse, modificându-le pe cele existente în propriile aparate, pe baza gusturilor și exigențelor clienților, oferta de amplasare în anumite locații, etc. Personalizarea ofertei ar face să crească vânzările și ar îmbunătăți reputația operatorului și a serviciului prestat.

Cel mai mare prejudiciu pentru afacere este concurența privind prețul. Pentru a putea obține sau pentru a nu pierde un loc, operatorul este constrâns să practice prețuri prea scăzute, care nu permit marje de câștig suficiente pentru a investi într-un serviciu bun, într-un produs bun și în aparate. Parcul de automate instalat în Italia este constituit mai ales din distribuitoare automate tradiționale și nu de ultimă generație (cu touch-screen, conexiune internet, etc.) care reprezintă doar 10%. Pentru a putea câștiga noi consumatori este necesar ca aparatele să fie atractive și ca experiența de cumpărare la automatul de vending să fie distractivă și satisfăcătoare pentru consumator. Dacă operatorii italieni ar investi în noi vendomate, industria italiană producătoare de aparate ar avea un beneficiu, în timp ce în prezent 70% din producția italiană de distribuitoare automate este exportată.
Vendingul sănătos și obezitatea?

Vendingul sănătos este o tendință, o modă pe piața italiană de vending care nu poate influența într-o manieră decisivă lupta cu obezitatea, mai ales dacă se pretinde că distribuitoarele automate sunt cele care acționează în această direcție. Vânzarea prin distribuitoare automate își poate aduce contribuția sa, dar trebuie să fie susținută de educația alimentară din familie și din școală. Numai sinergia tuturor acestor forțe poate spera să educe pe cei mai tineri ca să adopte stiluri de viață sănătoase.

Informații oferite de Accenture pentru CONFIDA – Asociația Italiană de Vending.