726 de milioane de produse au fost distribuite de automatele de vending din România în anul 2016 Asociația Europeană de Vending a dat publicității de curând Raportul său privind Piața...

Piața de Vending din România în urma analizei raportului de piață EVA Partea a 3-a

726 de milioane de produse au fost distribuite de automatele de vending din România în anul 2016

Asociația Europeană de Vending a dat publicității de curând Raportul său privind Piața Europeană de Vending unde pentru prima oară a fost inclusă și țara noastră.

Datorită relațiilor extrem de bune pe care le avem cu forul european de vending suntem în măsură să continuăm să vă oferim în premieră informații extrem de interesante și de utile despre piața de vending din România.

Aparatele combi, în creștere cu 7,9% în anul 2016 în comparație cu 2010

Piața aparatelor combi (aparate ambientale și aparate reci) a crescut cu 7,9% în 2016 față de 2010, de la 6900 de automate la 8400. Cea mai mare creștere se înregistrează la aparatele reci, de 31,5%, creșterea numărului acestor aparate fiind de la 1600 în 2010 la 2900 în 2016. În schimb aparatele așa zise “ambientale” sunt în scădere ușoară. Această situație se pune pe seama dorinței operatorilor de a oferii servicii premium clienților lor. Astfel băuturile sunt răcite în mod potrivit, iar sandvișurile cu durată mai mică de viață pot fi consumate fără griji.

Consumul mediu per categorie de aparat

Consumul se află în ușoară descreștere pe toate categoriile de vendomate, însă consumul pe aparatele reci și combi se păstrează în stagnare, comparând 2016 cu 2010.

Astfel cifrele sunt următoarele:

-aparatele de băuturi calde oferă în medie pe săptămână 215 unități, în scădere față de 2010 cînd se înregistrau 235

-aparatele table top oferă în medie pe săptămână 125 unități, în scădere față de 2010 cînd se înregistrau 137

-aparatele reci oferă în medie pe săptămână 90 unități, în scădere ușoară față de 2010 cînd se înregistrau 91

- aparatele combi oferă în medie pe săptămână 140 unități, în scădere ușoară față de 2010 cînd se înregistrau 141

Situația numărului de produse distribuite de aparatele de vending pe categorii de produse

726 de milioane de produse au fost distribuite de automatele de vending din România în anul 2016, în creștere față de 2015, când această cifră a fost de 696 de milioane.

Acum țineți-vă bine: 91% dintre aceste produse reprezintă cafea și băuturi calde, adică 661 de milioane de porții. 300 de milioane de produse sunt livrate acum prin aparate de vending (în creștere mai mult decât dublă dacă ne raportăm la anul 2010 când se livrau 143 de milioane de produse), iar diferența până la 661 (331 de milioane) reprezintă produse livrate de table top-uri, în declin față de 2010, când se înregistrau 420 de milioane.

În 2016 s-au vândut 29 de milioane de băuturi reci, mai mult cu 4 milioane decât în 2010, snack-uri s-au distribuit în număr de 19 milioane, cu 3 miloane mai mult decât în 2010. Mâncarea a înregistrat și ea o creștere importantă de la 14 milioane de bucăți livrate în 2010, la 17 milioane în 2016.

Prețul mediu al unui produs distribuit prin vendomate pe categorii de produse

-o băutură caldă se vinde în medie cu 1,08 ron/porție în 2016, în creștere față de 0,80 ron/porție cât se înregistra în anul 2010

-o băutură rece se vinde în medie cu 2,51 ron în 2016, în descreștere ușoară față de 2010 când se înregistra 2,68 ron

-un snack ne scoate în medie din buzunar 1,78 ron/buc, în ușor recul față de 2010, când se înregistra un preț mediu de 1,90 ron

-la mâncare se înregistrează un preț de 4,44 ron/buc în descreștere ușoară față de anul 2010 când era 4,74 ron/buc.

Toate aceste cifre sunt puse de analiștii studiului pe seama scăderii TVA-ului la alimente de la 24% la 9% în anul 2015.

Vom continua serialul nostru dedicat analizei ultimului raport EVA dedicat României și în edițiile viitoare.

Orice persoană interesată să achiziționeze sau să obțină raportul de țară al României sau al altor țări poate vizita site-ul EVA pentru mai multe informații: http://www.vending-europe.eu și îi poate contacta în mod direct pe reprezentanții EVA pentru a intra în posesia întregului pachet de informații.

Revista noastră mulțumește și pe această cale Asociației Europene de Vending pentru amabilitatea și deschiderea lor privind buna informare a publicului și a pieței cu privire la activitățile generale, dar și specifice ale celei mai mari asociații de vending din lume.