de Oana Mihalache Care sunt tendințele în materie de alimente pentru următorul an? Cum pot fi ele preluate de industria de retail și, în mod particular, de cea de vending?...

MÂNCAREA DIN VITRINĂ: Ce ne putem aștepta să găsim în aparatele de vending în 2018

de Oana Mihalache

Care sunt tendințele în materie de alimente pentru următorul an? Cum pot fi ele preluate de industria de retail și, în mod particular, de cea de vending? Care vor fi schimbările față de anul precedent și ce se va menține? La aceste întrebări, și nu doar, va încerca să răspundă Vending Inside în acest articol. Atât operatorii, cât și consumatorii, au așteptări unii de la ceilalți, însă îndeplinirea acestor așteptări depinde de respectarea unor tendințe care nu sunt formulate de outsideri, ci chiar consultând aceste două categorii.

Transparență, meniuri vegan, snack-uri cu nutrienți

Una dintre tendințele care apare menționată în multe topuri scrise pe acest subiect se referă la transparență. Etichetele de pe spatele produselor devin tot mai relevante pentru cumpărători, așa încât detalierea acestora devine un imperativ atât pentru distribuitori, cât și pentru industrii cum este cea de vending. Cu atât mai mult cu cât în cazul multor vendomate cumpărătorii nu pot consulta etichele apriori procesului de cumpărare. Asta înseamnă că operatorii vor trebui să vină cu măsuri ingenioase în acest sens, ținând totodată cont de faptul că tot mai mulți utilizatori folosesc aplicații care le indică de unde provin produsele pe care le cumpără. Potrivit statisticilor, 70% dintre italieni, 66% dintre francezi și 56% dintre germani au mai multă încredere în produsele care provin din propria țară. Un alt aspect de care trebuie să țină cont operatorii de vending este introducerea de meniuri pe bază de vegetale. Unii jucători din retail au adoptat deja acest trend și au introdus burgerii vegani sau suchi care nu conține ton, ci este făcut din roșii. Tot în această tendință se inscrie și următorul trend. Chipsurile și popcornul nu mai sunt pe lista multor consumatori care vor să mănânce sănătos, însă snack-urile din legume câștigă teren. Pentru a înlocui aceste variante, vendomatele ar putea apela la înlocuitori deja prezenți în retail – rondele de jicama (cunoscută ca ridichea mexicană), din păstârnac, sau gustări din varză de Bruxelles.

Must have în aparate

În ceea ce privește preferințele pentru anumite feluri de mâncare sau alimente, avem pe listă un produs care va fi în continuare în trend: tacos. În schimb, în 2018 categoriile ar trebui să fie mai diversificate și să se concentreze pe tacos pentru mic dejun, de tip desert sau chiar în combinații mai inedite, cum ar fi tacos cu sushi. Având în vedere faptul că multe vendomate deja vând acest produs și că este unul destul de versatil – care poate fi ambalat – este de așteptat ca industria de vending să aducă și mai multe noutăți decât este anticipat pentru acest fel de mâncare. O noutate însă o reprezintă folosirea în tot mai multe feluri de mâncare a unui ingredient care a devenit nelipsit din meniul celor care țin la sănătate – ciupercile, folosite în tot mai multe feluri de mâncare și chiar băuturi. Băuturi precum ceaiul, cafeaua sau smoothie-urile sunt tot mai des făcute cu praf de ciuperci ca Reishi sau Chaga. În materie de condimente, gama acestora devine mai diversificată în 2018, iar accentul se va pune pe ierburi-pudră cum ar fi Matcha (frunze de ceai verde), rădăcină de Maca (o plantă din America de Sud cu multiple beneficii pentru sănătata), turmeric, spirulină sau pudră din varză kale.

Gama de gusturi și arome –de la floral la oriental

Când vine vorba de introducerea unor combinații noi sau preferința pentru anumite culturi, putem spune că două tendințe principale se vor observa în 2018 – preferința pentru gusturile florale și orientarea către bucătăriile Orientului Mijlociu. Pe măsură ce tot mai mulți bucătari au început să folosească flori comestibile în felurile preparate, acestea au devenit un trend. Lavanda, Hibiscus și floarea de soc – astea sunt în topul preferințelor, alături de trandafir. Este de așteptat ca și aparatele de vending să preia acest trend, mai ales pe partea de băuturi, pentru a diversifica oferta. Tipul de bucătărie care va predomina în 2018 în topul preferințelor consumatorilor va fi cea orientală. Cele mai pregnante influențe vor fi cele persane, israeliene, marocane, siriene și libaneze, iar ingredientele care vor trezi interesul vor fi rodia, vinetele, catravetele, pătrunjelul, menta, tahini, gem de tomate și fructele uscate – multe dintre acestea fiind des folosite în regiunile sus amintite.

Pentru a completa toate aceste feluri de mâncare, tot mai mulți consumatori par să opteze pentru băuturi…acidulate. Asta înseamnă că ne putem aștepta ca aparatele de vending să introducă și cafea acidulată, băuturi acidulate la pahar în formule inedite, cum ar fi apa ușor acidulată și cu arome pe bază de plante.

Având în vedere afirmarea multor dintre aceste trenduri pe zona de retail, pentru unii operatori de vending va deveni vital să țină seama de ele. Asta pentru că retailul impune o competiție acerbă, iar clienții devin tot mai selectivi și sunt dispuși să piardă mai mult timp și să plătească mai mult, uneori, pentru a se hrăni sănătos și responsabil. Rămâne de văzut cât de receptivi sunt operatorii și, pe de altă parte, în ce măsură vor fi sau nu aceste trenduri confirmate de obiceiurile de consum care se vor contura în noul an.