de Oana Mihalache

Chiar dacă industria de vending pare a defavoriza relațiile interumane – prin faptul că vânzarea se face printr-un proces automatizat – unele inițiative a celor din industrie arată că asta nu este întru totul adevărat. În plus, perioadele cum este Crăciunul inspiră oamenii să facă bine și să își amintească de cei defavorizați, de cei care poate nu folosesc aparatele de vending în mod uzual, fără ca asta să însemne că nu se pot bucura de beneficiile pe care acestea le aduc.

Ei bine, au început să apară aparate de vending care distribuie obiecte pentru cei nevoiași – din Statele Unite până în Japonia, aceste aparate sunt adevărate găselnițe de marketing, care nu doar că aduc bucurii unor oameni neajutorați, dar îi și inspiră pe alții să facă la fel, asta datorită faptului că aparatele sunt amplasate de regulă în locuri intens circulate.

Aparatele de vending, curele de transmisie a…faptelor bune

Un exemplu al unui astfel de demers a presupus instalarea a câtorva aparate, în urmă cu mai puțin de o lună în Salt Lake City, din statul american Utah – de către un misionar al unei biserici mormone. Acesta a dorit ca aparatele să fie amplasate chiar la memorialul dedicat lui Joseph Smith, considerat de către adepții cultului mormon un profet al lui Dumnezeu. Pentru 75 de dolari donați, o capră va ajunge la o familie nevoiașă dintr-o țară din ceea ce unii numesc Lumea a Treia, pentru 25 de dolari donația constă în doi pui, iar 5 dolari înseamnă că ajutați pe cineva cu o pereche de ochelari. Cum funcționează? Cei care doresc ca un anumit obiect să ajungă la un om sau o familie care are nevoie de ajutor, nu trebuie decât să selecteze produsul pentru care optează, să introducă suma necesară și organizațiile caritabile care colaborează cu aceste inițiative se ocupă de restul. Mai mult, cei care donează vor primi și un bon pentru deduceri de taxe, în schimbul faptei caritabile. Aparatele din statul Utah va fi deschis până de Crăciun, sub sloganul ”În 25 de modalități, peste 25 de zile”. În fiecare zi rulează un mic video prin care sunt arătate diverse modalități în care îi putem ajuta pe alții. Dincolo de cele menționate mai sus, alte donații care pot fi selectate sunt kituri de prim-ajutor, încălțăminte pentru copii, medicamente care le pot salva viața, controale medicale, acces la apă potabilă.

Salvarea celor care locuiesc pe stradă…

Sistemul de ajutoare pe care îl pune la dispoziție o companie de vendomate din Marea Britanie va funcționa fără ca oamenii să facă donații. Este vorba despre un aparat care va fi amplasat cu ocazia sărbătorilor de Crăciun în orașul britanic Nottingham, în cadrul unui centru comercial. Ideea a fost a lui Huzaifah Khaled, care deține organizația non-profit Action Hunger, după ce a început să vadă tot mai mulți oameni fără adăpost în Nottingham. Acesta va oferi produse de igienă, fructe proaspete, sandwich-uri, dulciuri și șosete pentru 100 de oameni nevoiași. Aceștia vor putea să ia aceste bunuri cu ajutorul unor carduri, care vor fi distribuite de către organizația caritabilă Action Hunger, în parteneriat cu voluntarii locali. Produsele provin de la organizații caritabile sau de la alți donatori. Aceștia plănuiesc ca de anul următor să extindă această inițiativă și să instaleze astfel de aparate și în alte orașe din UK și din SUA începând cu ianuarie 2018 – cum ar fi Londra, New York, San Francisco sau LA. În Marea Britanie sunt peste 300.000 de oameni fără adăpost, în creștere cu 13.000 față de anul trecut, pe fondul unor modificări a sistemului de beneficii sociale.

ONG + BRAND faimos = fapte bune

În Japonia donațiile prin intermediul aparatelor de vending au luat forma unui parteneriat al faptelor bune – Crucea Roșie și Coca Cola și-au dat mâna și au lansat un vendomat prin care oamenii pot face donații. Acestea se pot face doar prin câteva apăsări de butoane – mai exact, după ce se introduce suma destinată donației, oamenii trebuie să apese un buton pe care scrie „Donează Acum (Donate Now, engl.)”. Ce primesc înapoi cei care fac acest gest? Dincolo de sentimentul de bucurie știind că ajută pe cineva, aparatul dispensează un pin badge pe care donatorii îl pot purta pentru a încuraja la rândul lor faptele de acest fel.

Dincolo de cele prezentate până acum, forma pe care această inițiativă a luat-o în Australia este una direcționată în mod special către femei. Organizația Share the Dignity și-a propus să instaleze în cât mai multe locuri din Australia aparatele de vending numite #Pinkbok Dignity, prin care oferă absorbante gratuite fetelor și femeilor. Și deja a făcut-o: aparatul a ajuns în multe toalete publice, adăposturi pentru oamenii străzii, centre de refugiu pentru victime ale violenței, centre sanitare, școli și nu doar. Fiecare femeie care are nevoie poate lua un pachet care o poate ajută în perioada menstruației. Aparatul poate fi accesat o dată la 10 minute, pentru a evita risipa sau folosirea repetată de către aceleași persoane. Organizația primește donații de la toți cei care vor să ajute femeile fără adăpost sau cu greutăți financiare să treacă cu demnitate peste perioada menstruației. Costul unui pachet este de 2,5 dolari, asta înseamnă că o donație de 25 de dolari ajută 10 femei.

Chiar dacă au fost prezentate succint, inițiativele descrise mai sus arată că pe măsură ce tehnologia avansează, tehnicile de marketing se schimbă și industria de retail se transformă, nu intervine neapărat o atomizare socială. Ajutorarea semenilor este în continuare pe agenda multora dintre cei implicați în antreprenoriat, este prioritatea multor ONG-uri care știu cui să solicite ajutorul, iar faptul că industria de vending a răspuns pozitiv acestor apeluri sau chiar a inițiat campanii de acest gen, reprezintă un semnal că vendingul transformă și societatea în sine, nu doar retailul modern.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*