Olimpiada de Iarnă de la PyeongChang s-a încheiat și acum ne dorim să aflăm cum și-a făcut vendingul simțită prezența în cadrul întregului angrenaj de organizare, dar este și o...

Jocurile Olimpice de Iarnă din Coreea de Sud și Vendingul

Olimpiada de Iarnă de la PyeongChang s-a încheiat și acum ne dorim să aflăm cum și-a făcut vendingul simțită prezența în cadrul întregului angrenaj de organizare, dar este și o oportunitate pentru noi să vedem ce noutăți mai oferă piața sud-coreeană de vending și cum este privit vendingul în societatea de aici.

VISA își “umflă” mușchii

Iată că Olimpiada Sud-Coreeană a permis celor de la VISA să pună în operare pe perioada competiției aparate de vending care să ofere carduri de credit pre-plătite celor prezenți aici, mai ales turiștilor. Acest lucru a avut la bază exclusivitatea de care s-a bucurat compania americană în ceea ce privește posibilitatea efectuării plăților doar cu cardurile furnizate de ei. Așadar, orice suvenir, bilet sau alte bunuri luate din zona satului olimpic și din stațiune au putut fi plătite doar cu cardurile VISA. Acest lucru a constituit într-un inconvenient pentru ceilalți, cei care nu aveau acest tip de card. De reținut că VISA este Sponsor Global al Comitetului Olimpic Internațional, și acesta a fost principalul motiv al exclusivității de care a beneficiat.

Pentru cei veniți din China (principalul furnizor de turiști străini de care a beneficiat competiția olimpică sud-coreeană) a fost o problemă, ei fiind, în marea lor majoritate beneficiari ai cardurilor UnionPay.

Ironia face ca următoarea Olimpiadă de Iarnă, cea din 2022, să aibă loc în Beijing, capitala Chinei.

110.000 de prezervative au fost oferite gratuit prin intermediul automatelor de vending la Olimpiada de Iarnă de la PyeongChang

Producătorul Sud-Coreean de prezervative, Convenience Co., a donat 100.000 de bucăți pentru atleții din satul olimpic, în timp ce Asociația Sud-Coreeană pentru SIDA a mai donat alte 10.000 de prezervative. Nu au fost așa multe ca la Rio 2016, când s-au distribuit în jur de 450.000 de bucăți, dar pentru o olimpiadă de iarnă cred că a fost un record.

Este important să vorbim puțin de contextul general social al țării. Coreea de Sud este o țară tradițională în ceea ce privește sexualitatea, mulți dintre coreeni nediscutând cu semenii lor despre sex, subiectul fiind relativ tabu. Mulți dintre tinerii sud-coreeni nu știu multe despre propria lor sexualitate, iar unii chiar împărtășesc viziunea care exista și pe la noi până nu demult că trebuie să-ți cunoști partenerul de viață după căsătorie și să ai o perioadă de abstinență până în momentul în care mirii devin soți.

Așa că toată discuția asta cu prezervativele a creat o anumită vâlvă despre o posibilă revoluție sexuală în societatea sud-coreeană, sau cel puțin a creat premisele pentru o discuție serioasă despre asta.

Pe de altă parte sud-coreenii își încep viața sexuală de timpuriu, dar mulți dintre adolescenți nu știu mai nimic despre riscurile unor relații sexuale nesănătoase sau despre bolile cu transmitere sexuală punându-i în mod serios în fața multor riscuri.

În ceea ce privește rata de avort, țara asiatică are una dintre cele mai mari rate din lume, iar pe de altă parte una dintre cele mai mici rate de infertilitate de pe glob. Avortul în Coreea de Sud este permis doar în anumite condiții, cum ar fi violul, ori dacă sarcina prezintă risc pentru viitoarea mamă. Femeile din această țară care fac un avort în mod ilegal pot fi condamnate la închisoare pentru 1 an sau amendate cu 1,820$, potrivit  lui Human Rights Watch.

În plus societatea tradiționalistă de aici împinge și mai mult femeile către avort datorită felului în care sunt privite de propria familie și de societate, fiind mame singure.

De curând, compania Instinctus a dezvoltat o rețea de vendomate care dispersează prezervative pentru doar 4 cenți persoanelor de până în 19 ani!

Cum vendingul cu cafea moare în Coreea de Sud

Dacă în România vendingul cu cafea este 90% din piață, ei bine la sud-coreeni e aproape mort. În orașul Gangneung, situat la 60 de kilometrii de PyeongChang, mai există în oraș doar 3 automate de vending cu cafea, în anii 1990 existau mai multe, unii spun că în jur de 50 de automate, dar se pare că acum în oraș există doar Strada Cafelei pentru băutorii de cafea.

Cum s-a ajuns aici? Apropierea culturală față de Occident s-a făcut mai cu seamă prin prezența SUA în ultimii peste 60 de ani pe aceste pământuri. Nu știu dacă dețineți această informație dar cele mai multe Starbucks-uri din lume sunt deschise în Seoul, capitala țării! În doar 500 de metri sunt deschise în Gangneung peste 40 de cafenele unde se vinde cafea organică cu 7$ în loc de cafea de la automate cu 50 de cenți. 70% din economia orașului se produce aici. În întreaga țară existau până anul trecut în jur de 88.500 de cafenele!

Potrivit Ministerului Agriculturii din această țară piața de cafea din Coreea de Sud s-a triplat ajungând la 5,7 miliarde$. În fiecare lună se deschid 300 de noi cafenele în această țară asiatică. Și atunci nu mai putem să ne mirăm de ce vendingul cu cafea nu mai există în multe părți ale Coreei de Sud.

Ministerul Coreean al Economiei a dat publicității însă o statistică care spune că aproape 50% dintre noile cafenele deschise își închid porțile în primele 12 luni de la deschidere!

Sper că v-a făcut plăcere această incursiune interesantă prin intermediul vendingului în societatea, cultura, economia și viața socială a acestei țări minunate, care din punctul meu de vedere a organizat în mod ireproșabil această ultimă ediție a Jocurilor Olimpice de Iarnă.