Domnul Constantin Cerbulescu, preşedinte secretar de stat la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ne oferă informaţii proaspete, în exclusivitate, referitoare la cât de mult, sau cât de puţin, respectă operatorii...

Constantin Cerbulescu: “Există deficienţe în ceea ce priveşte informarea corectă a consumatorilor”

Domnul Constantin Cerbulescu, preşedinte secretar de stat la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ne oferă informaţii proaspete, în exclusivitate, referitoare la cât de mult, sau cât de puţin, respectă operatorii de vending normele ANPC.

Care sunt, din punctul de vedere al ANPC, principalele reglementări pe care operatorii de automate de cafea trebuie să le respecte?

Actele normative aplicabile produselor alimentare vândute prin intermediul automatelor sunt aceleaşi acte normative aplicabile produselor alimentare în general, conform cărora trebuie asigurată informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor.

Anul trecut ANPC a efectuat un control la mai mulţi operatori de automate de cafea. Care au fost principalele deficienţe pe care le-aţi găsit?

În cadrul unui control tematic desfăşurat la nivel naţional, în cursul lunii noiembrie 2010, comisarii ANPC au verificat 258 de operatori economici care deţineau aparate comerciale automate – dozatoare (cafea, ceai, cacao, derivate ale acestora), constatându-se deficienţe la 202 dintre aceştia (78%). Au fost verificate 1.533 de dozatoare, din care la 1.314 nu se respectau prevederile legale privind protecţia consumatorilor (85%). Pentru 202 operatori economici a fost dispusă măsura opririi temporare de la comercializare a băuturilor nonalcoolice şi s-au aplicat 130 de amenzi contravenţionale, în valoare de 391.650 lei şi 72 de avertismente.

Iată abaterile constatate:

a. Nerespectarea prevederilor legale privind informarea consumatorilor

- Utilizarea de denumiri improprii pentru produse inferioare calitativ sau pentru înlocuitori.

Denumirea de “lapte” se utiliza pentru o băutură obţinută din ingrediente vegetale (“albitor vegetal”), iar denumirea de “ciocolată” era utilizată pentru un “preparat solubil cu gust de ciocolată”.

Sub denumirile de “ciocolată caldă” şi “ceai cu lămâie” se comercializau băuturi cu gust de ciocolată şi o pulbere cu gust de lămâie) (Călăraşi).

Niciunul din produsele comercializate sub denumirea de “ciocolată” sau “ciocolată caldă” la dozatoarele controlate nu se încadrau în Normele cu privire la natura, conţinutul, originea, fabricarea, etichetarea şi marcarea unor produse din cacao şi ciocolată destinate consumului uman, conform cărora “ciocolata de băut este produsul care constă dintr-un amestec de cacao pudră şi zaharuri, care conţine minimum 25% pudră de cacao”.

“Ciocolata caldă” era preparată dintr-un ingredient având în compoziţie zahăr, cacao pudră (13% faţă de minim 25% prevăzut), lapte praf degresat, praf dietetic dulce, lactoză, grăsime vegetală hidrogenată, proteine din lapte stabilizator E340, emulsifiant E471, agent de afânare E551, aromă vanilie, colorant E160a, în timp ce pentru adaosul inclus sau opţional de “lapte” se utiliza un preparat având ca ingrediente declarate sirop de glucoză, lapte praf degresat, grăsime vegetală, praf de zer, zahăr, proteine din lapte, stabilizator E340, emulsifiant E471, agent de îngroşare, colorant E160a.

Băuturile care erau înscrise pe dozatoare cu denumirile: “cafea cu lapte”, “cafea instant cu lapte”, “cafea instant decofeinizată cu lapte”, “lapte”, “ceai cu lapte” foloseau impropriu denumirea de “lapte”, în realitate fiind utilizat un ingredient compus ce avea în compozitie sirop de glucoză, grăsimi vegetale, grăsimi vegetale hidrogenate, proteine din lapte, stabilizatori E331, E340, E452, emulsificatori E471, E472, agent de afânare E551, arome, colorant E160a.

- Lipsa informaţiilor privind cantitatea netă/volumul net aferent unei porţii (doze);

- Comercializarea prin dozatoare a unor băuturi ce conţineau ingrediente cu posibile efecte alergene, fără avertizarea consumatorilor;

- Lipsa mesajelor de avertizare a consumatorilor în cazul produselor care se servesc la o temperatură ridicată (“produs fierbinte”);

- Lipsa instrucţiunilor privind modul de utilizare a dozatorului.

b.  Nerespectarea condiţiilor de păstrare-depozitare.

În cursul anului 2011 au fost înregistrate 3 reclamaţii, soluţionate amiabil,  privind automatele de cafea.

La verificările ulterioare s-au rezolvat problemele pe care le-aţi semnalat? Sau ele persistă?

În cursul lunii Ianuarie 2011 comisarii instituţiei noastre au reluat controlul pentru a verifica modul de respectare a măsurilor complementare dispuse cu ocazia controlului desfăşurat în luna Noiembrie 2010, ocazie cu care s-a constatat că în 60% dintre judeţe măsurile au fost respectate, în 30 % dintre judeţe s-au dispus măsuri suplimentare pentru intrarea în legalitate, iar în 10% dintre judeţe (Hunedoara, Vaslui, Suceava şi Mehedinţi) operatorii economici nu au respectat măsurile dispuse. Cu această ocazie s-au aplicat 7 sancţiuni contravenţionale constând în un avertisment şi 6 amenzi în valoare de 16.000 lei.

Care sunt principalele acţiuni pe care ANPC le va întreprinde pe viitor pentru protejarea consumatorului în acest domeniu al automatelor de cafea/băuturi calde?

ANPC va continua controalele asupra automatelor de băuturi nonalcoolice, în funcţie de structura reclamaţiilor din partea consumatorilor care au prioritate în acţiunile desfăşurate, cât şi de structura programelor de control.

În opinia dumneavoastră credeţi că statul ar trebui să vină cu reglementări legislative noi în ce priveşte acest domeniu sau reglementările aflate în vigoare sunt suficiente?

Niciodată cadrul legal nu este suficient pentru a acoperi toate “iniţiativele” operatorilor economici menite a asigura vânzarea cu preponderenţă a produselor lor. În prezent, cadrul legal general constituit din HG nr.106/2002 privind etichetarea produselor alimentare, OG nr.21/1992 privind protecţia consumatorilor şi actele normative cu caracter special (care definesc diferite produse alimentare, precum laptele de consum) pot asigura buna desfăşurare a activităţii în acest domeniu. Aceste aspecte nu restricţionează organizaţiile profesionale în elaborarea de ghiduri de bună practică care să vină în ajutorul operatorilor economici din acest domeniu.

În ce condiţii poate un consumator să sesizeze ANPC în cazul în care îi sunt încălcate drepturile de consumator şi care sunt mijloacele prin care poate face reclamaţii sau sesizări?

Consumatorii nemulţumiţi de produsele/serviciile achiziţionate pot depune o reclamaţie la Comisariatele Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor din raza teritorială a operatorului economic. De pe site-ul Autorităţii, www.anpc.ro, se pot obţine toate informaţiile privind modalitatea de depunere a reclamaţiilor, precum şi datele de contact ale CJPC.

În final, care este mesajul pe care îl trimiteţi tuturor celor interesaţi de acest domeniu, prin intermediul revistei Vending Inside?

În urma acţiunii de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea băuturilor nonalcoolice prin automate – dozatoare (cafea, ceai, cacao, derivate ale acestora), putem concluziona că există deficienţe în ceea ce priveşte informarea corectă a consumatorilor. S-a constatat utilizarea de denumiri improprii pentru băuturile inferioare calitativ sau pentru înlocuitori, precum şi lipsa informaţiilor privind cantitatea netă/volumul porţiei, dar şi lipsa instrucţiunilor de utilizare a automatelor. Astfel de acţiuni de control vor avea loc şi în perioada următoare.