Economia cafelei Cafeaua este un produs important și o băutură populară. Peste 2.25 de miliarde de cești de cafea sunt consummate în lume în fiecare zi. Peste 90% din producția...

POVESTEA CAFELEI 5

Economia cafelei

Cafeaua este un produs important și o băutură populară. Peste 2.25 de miliarde de cești de cafea sunt consummate în lume în fiecare zi. Peste 90% din producția de cafea se recoltează din țările în dezvoltare, dar consumul acesteia are loc în mare parte în țările industrializate. În lume, 25 de milioane de producători mici trăiesc din această activitate. de exemplu, numai în Brazilia, care acoperă apraope o treime din producția mondială de cafea, peste 5 milioane de oameni sunt angajați în cultivarea și recoltarea a peste 3 miliarde de specii de cafea. Este mai mult un proces intens decât culturile alternative ale acelorași regiuni, precum trestia de zahăr sau animalele, întrucât nu face parte din sistemul de automatizare și, mai mult, are nevoie de atenție continuă.

Cafeaua este un produs de importanță cumpărat și vândut pe piața de desfacere din New York. Aici se încheie contracte, se stabilesc activele financiare ale contractelor pentru vâzarea ulterioară a unui kg de cafea la un anumit preț. Cel mai mare punct de transfer pentru cafea al lumii este portul Hamburg, Germania.

Consumul

În anul 2000, în Statele Unite consumul de cafea era de 100.468 litri pe cap de locuitor. Peste 150 de milioane de americani (peste 18 ani) beau cafea în fiecare zi, iar 65 la suta dintre aceștia o consumă dimineașa. în 2008, cafeaua a fost pe primul loc în topul băuturilor calde, ceea ce a generat în jur de un procent de 78 la sută pentru vânzările de cafea oferite de automate.

Cotații

Potrivit Composite Index din Londra al grupului național de export de cafea, Organizația Internațională a Cafelei, între 1970 și 1980 prețul cafelei pe piața internațională era peste 100 de cenți/ 1b, dar după anul 1990 acesta a scăzut, ajungând în septembrie 2001 la un preț minim de doar 41.17 cenți per 1b unde a și rămas până în anul 2004. Motivul acestei scăderi este prăbușirea Contractului Internațional al Cafelei din pricina presiunilor Războiului Rece în perioada 1962-1989, care a menținut prețul cafelei la 1.20 dolari per livră. Mai mult, extinderea plantațiilor de cafea din Brazilia și intrarea Vietnamului pe piața cafelei în anul 2004 când Statele Unite au ridicat embargoul, a adăugat și mai multă presiune.

Piața a fost mulțumită de cafeaua vietnameză și s-a început derularea contractelor cu această regiune, ceea ce a determinat o scădere a eficienței fermelor de cafea din regiuni precum Brazilia, Nicaragua și Etiopia, care nu au mai putut trăi din producția de cafea, prețurile au fost subevaluate, determinându-i să renunțe la producția de cafea și să se mute în mahalalele orașelor.

Declinul costului cafelei verzi, un ingredient care nu era singura conponentă a prețului de servire a și vânzare a unei cești de cafea a apărut odată cu creșterea popularității specialităților de cafea, vândute la prețuri extraordinari de mari. Potrivit Asociației Specialităților de cafea din America, în anul 2004 16% dintre adulții din Statele Unite beau specialități de cafea în fiecare zi. Numărul locațiilor în care se comericaliza cafea, inclusive chioșcuri, cafenele, cafenele ambulante, ajungea la 17.400 iar vânzările totale la 8.96 miliarde de dolari în anul 2003.

În orice caz, specialitățile de cafea nu este de cele mai multe ori achiziționată la prețul corect- de exemplu, Starbucks își procură cafeaua pe baza unor contracte private la un preț de multe ori dublu. Este important de specificat faptul că vânzarea cafelei în sistemul retail este o cu totul alt produs economic decât vânzarea cafelei de bază, ceea ce aduce modificări ale produsului finit, și în concluzie piața este afectată la nivelul prețului și al consumului. Piața bauturilor a crescut în mod constant, ceea ce duce consumul de cafea pe poziția produsului de consum în masă în anul 2000.

În orice caz, în anul 2005, prețul cafelei a crescut datorită creșterii consumului de cafea din Rusia și China, precum și datorită recoltei cu 10% sau 20% mai slabă decât în anii anteriori. Acum multe din fermele de cafea pot trăi din această acrivitate, dar nu între âștigul le revine, întrucât creșterea prețului petrolului a dus la creșterea prețului transportului, prajirii și împachetării cafelei.

Prețurile au crescut între 2005 și 2009 și puțin în prima jumătate a anului 2010 pe baza previziunilor unei recolte slabe din țările producătoare, iar indicatorii ICO au stability un preț de 172 în decembrie 2010.

Cafeaua și mediul înconjurător

Recoltele de cafea erau amplasate la umbra copacilor, ceea ce era un habitat natural pentru multe animale și insecte. Fermierii tradiționali utilizau îngrășământ din pulpa de cafea pentru e exclude chimicalele și fertilizatorii. De asemenea, cultivau bananieri și pomni fructiferi pentru a crea umbra necesară pentru cafea, ceea ce aducea venituri suplimentare și siguranța zilei de mâine.

În orice caz, între 1970 și 1980, în timpul Revoluției Verzi, Agenția pentru Dezvoltare Internațională din Statele Unite și alte grupuri au furnizat 8 milioane de dolari Americii Latine pentru tehnologizarea agriculturii. Aceste plantații tehnologizate au înlocuit plantațiile de umbră, dar acest lucru a dus în schimb la distrugerea pădurilor și a biodiversității.

Plantațiile de cafea în soare presupun tăierea copacilor, precum și utilizarea fertilizatorilor și pesticidelor. Problemele mediului, precum defrișările, poluarea cu pesticide, distrugerea habitatului natural, degradarea apei și a solului sunt rezultatele acestor ferme modern de cafea, iar biodiversitatea de pe plantațiile de cafea și zonele înconjurătoare au de suferit.

Ca rezultat, s-a înregistrat o întoarcere la metodele tradiționale de cultivarea a cafelei la umbră. Recoltele de cafea la umbră primesc calificativul premium mai mult ca alternativă la trendul recoltelor de cafea în soare.