Continuăm serialul nostru privind beneficiile vendingului în România și facem un popas și la CFR Călători care a reușit, poate spre surprinderea multora, să facă mulți pași înainte în direcția...

Beneficiile vendingului la CFR Călători

Continuăm serialul nostru privind beneficiile vendingului în România și facem un popas și la CFR Călători care a reușit, poate spre surprinderea multora, să facă mulți pași înainte în direcția implementării sistemelor de vending în folosul clienților, dar și a companiei.

Care sunt principalele automate de vending pe care le pune la dispoziție CFR Călători tuturor acelora care doresc să achiziționeze un tichet de călătorie?

CFR Călători a introdus în ianuarie 2010 un sistem pilot de emitere al legitimațiilor de călătorie prin automate de bilete prin care călătorii au la dispoziție următoarele funcţionalităţi:
- Informații despre mersul trenurilor
- Vânzare de legitimaţii de călătorie numai în trafic intern
Precizăm că plata legitimaţiilor de călătorie achiziţionate se face în prezent numai prin card.
De la aceste automate de vânzare se pot achiziţiona toate tipurile de bilete și oferte proprii ale CFR Călători valabile la un tren anume, respectiv se pot emite următoarele tipuri de legitimaţii:
- Bilet întreg
- Bilet copil
- Bilet Dus-Întors
- Bilet Minigrup 2-5 cu rezervare.
- Bilet elev
- Bilet student cu legitimaţie de reducere la transport
Nu se pot emite biletele acordate ca facilități de către stat (prin legislația în vigoare) în baza unor cupoane speciale. Legitimaţiile de călătorie emise la automatele de bilete sunt identice din toate punctele de vedere cu legitimaţiile emise la ghișeele de vânzare. De la aceste automate se pot achiziţiona legitimaţii de călătorie la toate trenurile care circulă pe rețeaua CFR (cu sau fără rezervare), cu anticipaţia maximă de vânzare în trafic intern (respectiv de 30 zile), inclusiv cu posibilitatea de rezervare de locuri la orice tip de vagon din compunerea trenului selectat (vagon clasa, vagon dormit, cuşetă, etc).

Câte astfel de automate de vending există în gările din România și unde sunt ele amplasate?

În prezent funcţionează un număr de 12 automate de vânzare, amplasate în următoarele stații de cale ferată:
- Stația Gara de Nord -3 automate de vânzare
- Statia Ploieşti Sud – 1 automat de vânzare
- Staţia Predeal – 1 automat de vânzare
- Staţia Braşov – 2 automate de vânzare
- Staţia Constanţa – 1 automat de vânzare
- Staţia Cluj Napoca – 2 automate de vânzare
- Staţia Timișoara Nord -1 automat de vânzare
- Staţia Iaşi – 1 automat de vânzare

Care considerați că sunt principalele beneficii pe care le aduce călătorului, dar și companiei dumneavoastră folosirea acestor automate?

Din punct de vedere al călătorilor beneficiari ai acestui sistem de emitere a legitimaţiilor de călătorie, sistemul asigură disponibilitate maximă de 24 de ore din 24, 7 zile din 7, permițându-le să-şi obţină bilete în aceleaşi condiţii ca şi la ghişeele de vânzare.
Sistemul pilot de emitere a legitimaţiilor de călătorie prin automatele de bilete este un sistem integrat din toate punctele de vedere în sistemul de vânzare legitimații de călătorie şi rezervare locuri în trafic intern, implementat în staţiile şi agenţiile de voiaj CFR (utilizând aceleaşi versiuni de aplicaţii, baze de date şi având la baza aceleaşi componente ca ale sistemului de vânzare de la ghişeele de emitere).
Legitimațiile de călătorie emise la aceste kiosk-uri xSell (automate de bilete) sunt legitimaţii tipărite pe cartoane termoreactive, identice din toate punctele de vedere cu legitimaţiile emise de la posturile de lucru asistate de operatori umani (casieri cf).
Prin intermediul sistemului de emitere al legitimaţiilor de călătorie la automatele de vânzare, CFR Călători asigură posibilitatea deservirii permanente a clienţilor, cu reducerea costurilor de utilizare a resurselor umane.

Vă rog descrieți procedeul prin care îți poți obține un bilet de călătorie de la aceste automate? Practic, cum funcționează?

Din punct de vedere constructiv, automatele de bilete a legitimaţiilor de călătorie sunt uşor de folosit, prin intermediul unui touch-screen şi au încorporat cititor de card bancar pentru plata legitimaţiilor de călătorie.
Călătorul are la dispoziţie prin interfaţa aplicaţiei trei tipuri de vânzare:
- Vânzare la trenul cu plecare din staţia în care este amplasat automatul de bilete, sistemul oferă automat toate trenurile cu plecare din staţia respectivă începând cu intervalul imediat următor.
- Vânzare rapida care oferă ca staţii de destinatie cele mai utilizate 40 de staţii pentru care au fost solicitate legitimaţii de călătorie, specifice unităţii în care este amplasat automatul de bilete (determinate statistic din vânzarile anterioare în unitatea respectivă).
- Vânzare complexă în care călătorul poate stabili orice rută cu staţii de plecare şi destinaţie de pe reţeaua CFR .
La achiziţionarea unei legitimaţii de călătorie de la automatele de vânzare sunt necesare următoarele etape:
1. stabilirea datei călătoriei prin selectarea acesteia din calendar
2. în functie de tipul de vânzare selectat este necesar stabilirea:
- a trenului și stația de destinație (la vânzarea la trenul)
- a stației de destinație şi a trenului/trenurilor (la vânzarea rapidă)
- a relaţiei de circulaţie prin alegerea staţiei de plecare şi a staţiei de destinaţie şi apoi a rutei, respectiv a trenurilor cu care doreşte să călătorească (în cazul în care călătorul a optat pentru vânzarea complexă)
3. Alegerea clasei comerciale clasa 1 sau clasa 2
4. Alegerea tipului de legitimaţie în funcţie de călător (bilet întreg, elev, copil, dus-întors, minigrup 2-5 etc)
5. Alegerea clasei de rezervare (clasa 1/2, dormit 2/3 locuri cu stabilirea genului pentru rezervările la vagon de dormit etc) la trenurile cu regim de rezervare obligatoriu sau dacă se doreşte la cele cu regim de rezervare facultativ.
6. Iniţierea plăţii cu cardul (introducere card, PIN etc)
7. La finalizarea cu succes a tranzacţiei, automatul tipăreşte chitanţa POS corespunzătoare tranzacţiei bancare şi legitimaţia de călătorie.

Dacă ne puteţi furniza detalii despre câţi oameni au folosit până acum sistemul de vending din gări de la momentul instalării şi până în prezent?

Din ianuarie 2010 de când a fost dat în exploatare sistemul pilot şi până în prezent (inclusiv ianuarie 2012), s-au înregistrat un număr de 55.406 tranzacţii prin automatele de vânzare bilete. Deşi acestea reprezintă un procent semnificativ din totalul vânzarilor din unităţile respective urmarind evolutia vânzărilor prin automatele de bilete ale CFR Călători, rezultă o creştere medie de circa 145% a încasarilor în anul 2011, față de anul 2010.

Sunteţi mulţumiţi de feedbackul primit până acum de la cei care au folosit sistemul? A fost bine primit de publicul călător?

Din punct de vedere constructiv și al software-ului de aplicaţie, în raport de preţ / calitate, sistemul de emitere legitimaţii prin automatele de vânzare implementat de CFR Călători răspunde în cea mai mare parte a cerinţelor şi aşteptărilor societății noastre. Publicul călător a primit foarte bine acest serviciu existând numeroase solicitări de extindere a acestui sistem şi în alte unităţi.

Care sunt pe viitor proiectele care țin de implementarea sistemelor vending la CFR Călători? Ce doriți să mai realizați în acest sens. Detaliați.

CFR Călători intenţioneză extinderea acestui sistem pilot, urmând ca planul de implementare să fie realizat în funcţie de sumele alocate pentru investiții în buget.

Vă rog să ne furnizați câteva informații despre câți călători folosesc zilnic serviciile CFR Călători, alte detalii legate de activitatea dumneavoastră?

Din punct de vedere al siguranţei şi securităţii călătorilor, trenul este cel mai sigur mijloc de transport terestru, dar şi cel mai puţin poluant raportându-ne la unitatea transportată pe o distanţă dată. Pe termen mediu și lung ar fi în beneficiul tuturor ca transportul feroviar să-și reia cota de piață pierdută în ultimul deceniu. În anul 2011, CFR Călători a transportat peste 53.400 mii călători.
În ceea ce privește aspectele legate de activitatea CFR Călători, pe lângă investiţiile în materialul rulant, societatea are în vedere şi îmbunătăţirea şi lărgirea gamei canalelor moderne de distribuţie a legitimaţiilor de călătorie, măsuri prin care se încearcă menţinerea şi atragerea clienţilor spre transportul cu trenul. Astfel se vine în întâmpinarea unei nevoi a timpurilor actuale: reducerea timpului fizic consumat cu achiziţia biletului. Acum acesta se află la ‘un click’ distanţă: prin serviciul „Cumpărare Bilete CFR Online” se pot achiziționa via Internet, cu plata online (reducere de 5%), bilete de tren pentru traficul intern la toate trenurile.
De asemenea, pasagerii au la îndemână şi posibilitatea rezervării locului prin intermediul telefonului. În plus, pentru a face mai uşor accesibilă informaţia asupra serviciilor sale, CFR Călători a pus la dispoziţia utilizatorilor posibilitatea de a accesa „Mersul Trenurilor” utilizând o aplicaţie destinată telefoanelor mobile.

Acest material a fost realizat cu sprijinul d-nei Alina Predescu, Instructor Central, Relații cu Presa – MTI / CFR Călători.