Kiosk -urile sunt din ce în ce mai prezente în viața noastră și tocmai de aceea trebuie să vedem care sunt tendințele în acest sector în anul ce va urma.

Controlul accesului pe piața kiosk-urilor și legătura pe care o are cu identificarea utilizatorului

Când vorbim despre controlul accesului, ne referim pur și simplu la posibilitatea de a limita cine este în măsură să acceseze bunurile, serviciile sau informațiile pe care le oferă kiosk-ul. În aplicații foarte simple, acest lucru se poate face cu o cheie fizică: oricine are cheia potrivită poate accesa conținutul kiosk-ului. Dacă ne raportăm la un vendomat standard, banii (numerar sau card) sunt folosiți pentru a controla accesul. Dacă introduceți suma corectă de bani, kiosk-ul vă va oferi ceea ce doriți. 

Aplicațiile mai sofisticate necesită mai mult decât un simplu control de acces. Ele necesită, de asemenea, identificarea utilizatorului. Aceasta este modalitatea de a identifica corect un utilizator individual și de a autentifica datele de acces ale acestuia. Când adăugați identificarea utilizatorului, puteți face lucruri precum personalizarea nivelurilor de acces pentru utilizatori individuali sau grupuri de utilizatori, puteți activa sau dezactiva accesul pentru utilizatori individuali la anumite ore, puteți urmări comportamentele utilizatorilor în scopuri de contabilitate sau de marketing și puteți activa servicii personalizate și interactive.

Citeste si “IDEI DE VENDING 37 – Aparat de vending pentru nunți”

De exemplu, un kiosk cu autoservire pentru călători trebuie să fie capabil să identifice corect călătorul și să îi asocieze identitatea cu contul de utilizator, astfel încât să poată adăuga sau verifica fondurile și să acceseze serviciile pentru care a plătit. Într-un mediu industrial, întreprinderile pot dori posibilitatea de a limita cine are acces la un aparat de vending industrial și să urmărească utilizarea materialelor de către individ și departament pentru un control mai eficient privind costurile și managementul siguranței. În majoritatea aplicațiilor moderne pentru kiosk-uri, identificarea utilizatorului se îmbină cu controlul accesului.  

Mari tendințe în domeniul identificării utilizatorului și controlul accesului la kiosk -uri 

Specialiștii consideră că cea mai mare tendință este conștientizarea necesității unei securități sporite pentru obiectivele kiosk-urilor. Kiosk-urile oferă acum accesul individului la informații personale sensibile și la conturi financiare, echipamente de mare valoare, substanțe controlate și servicii individualizate. În acest mediu, securitatea este esențială: trebuie să existe o metodă pentru a identifica cu exactitate un utilizator, pentru a preveni furtul de identitate a utilizatorului și pentru a asigura imposibilitatea accesării datelor, serviciilor sau bunurilor valoroase sau sensibile de către persoanele neautorizate. 

În primele zile ale identificării utilizatorilor, se foloseau adesea cardurile cu bandă magnetică – sau, în unele cazuri, cardurile optice – pentru identificarea individuală a utilizatorilor. Acestea aveau avantajul de a nu necesita costuri mari pentru a fi emise și de a fi ușor de utilizat și de transportat pentru clienții finali. Cu toate acestea, puteau fi ușor clonate sau compromise. Cardurile cu bandă magnetică erau, de asemenea, ușor de demagnetizat sau deteriorat. Apoi  companiile producătoare de carduri de credit au trecut la cele cu tehnologii mai noi, bazate pe cipuri și PIN, iar acum chiar la cele RFID.

Acestea din urmă sunt cele mai comune carduri care se eliberează pentru majoritatea angajaților de către companii mari pentru a le facilita accesul în companie și pentru a servi drept cod de identificare al companiei. Spre deosebire de cardurile mai vechi, cele RFID permit criptarea datelor pentru a preveni clonarea cu ușurință a cardurilor sau pentru preveni furtul datelor între card și cititor. RFID este o soluție de securitate mult mai eficientă pentru identificarea utilizatorului și controlul accesului, în comparație cu tehnologiile mai vechi. 

Kiosk

RFID este, de asemenea, superior sistemelor cu parolă sau PIN pentru majoritatea aplicațiilor. Cardurile sunt contactless și nu necesită ca utilizatorii să-și amintească sau să introducă vreo informație, eficientizând și simplificând accesul utilizatorilor. De asemenea, sunt mai sigure și mai ușor de gestionat pentru departamentele IT. Parolele și codurile PIN sunt adesea partajate, sparte sau compromise în alt mod și, deseori, trebuie resetate dacă utilizatorul uită datele acestora. Cardurile RFID pot fi pur și simplu oprite dacă se pierd sau sunt compromise și se poate emite un card nou. 

Mai nou, vedem tot mai multe aplicații care se bazează pe smartphone-uri pentru identificarea utilizatorului și controlul accesului. Autentificarea mobilă funcționează similar cu RFID și, în unele cazuri, poate utiliza aceeași tehnologie de citire. Smartphone-urile folosesc tehnologii Bluetooth cu consum redus de energie (BLE) sau NFC pentru a comunica cu cititorul. 

Cardurile RFID vs Smartphone

Experții spun că încă există destul loc pe piață pentru ambele tehnologii. Aplicațiile smartphone pentru autentificare și controlul accesului sunt în plină dezvoltare, însă cardurile RFID nu evoluează în vreo direcție prea curând. Cheia este să vă gândiți bine la aplicația dumneavoastră și la utilizatorii finali ai acesteia și să folosiți tehnologiile pe care le au deja. 

RFID
RFID

Într-un mediu industrial sau corporativ, sunt multe șanse ca baza dumneavoastră de utilizatori să poarte deja un card de identitate în cadrul corporației, activată RFID. Acesta este cardul care le permite accesul zilnic în clădire și acționează ca o metodă de identificare vizuală și verificare a stării de lucru pentru alte persoane din clădire. Același card poate fi folosit pentru a accesa tot felul de sisteme și servicii în întregul mediu de afaceri.

Este util să optați pentru utilizarea unor carduri pe care utilizatorii deja le au pentru a le facilita accesul la bunurile și serviciile de care au nevoie pentru activitatea lor. Cardurile RFID sunt ușor și ieftin de emis și gestionat, iar controalele de acces ale utilizatorilor pot fi actualizate instantaneu dacă un angajat este dat afară sau dacă un card este pierdut. Cardurile tind, de asemenea, să fie mai potrivite în mediile corporative sau industriale, deoarece angajații ar putea să nu dorească să descarce o aplicație de la angajator pe telefonul lor personal – sau este posibil să nu aibă deloc un smartphone. 

Pe de altă parte, vedem o utilizare mai mare a aplicațiilor pentru smartphone-uri pentru serviciile de consum. Aplicațiile pentru smartphone-uri sunt utile atunci când aveți o bază de utilizatori diversă care nu poartă deja un card comun pe care îl puteți folosi. Utilizatorii pot descărca aplicația și își pot configura conturile în mod independent, primind acces instantaneu la bunurile și serviciile de care au nevoie.

Aceștia au în permanență telefoanele la ei, astfel încât identificarea utilizatorului și controlul accesului se pot realiza chiar din buzunar. Utilizarea aplicațiilor pentru smartphone elimină costurile și timpul asociate cu emiterea și gestionarea cardurilor fizice în medii în care utilizatorii nu le transportă deja. 

Controlul accesului sau identificarea utilizatorului? 

Nu există într-adevăr o soluție „bună la toate”. Toate soluțiile de securitate ale kiosk-urilor necesită compromisuri între securitate, comoditatea utilizatorului final și costurile de gestionare. În loc să caute singura soluție „optimă”, producătorii de kiosk-uri ar trebui să își pună întrebări: 

  • De cine este reprezentată baza de utilizatori finali? Sunt ei un grup omogen, centralizat (cum ar fi angajații) sau o populație diversificată, descentralizată (cum ar fi consumatorii)? 
  • Care sunt riscurile asociate bunurilor sau serviciilor pe care le oferă kiosk-ul? Cât de valoroase sau sensibile sunt datele, serviciile sau bunurile fizice la care kiosk-ul oferă acces? Cât de tentant este acest kiosk ca țintă pentru furt sau spargere de date? 
  • Cât de importantă este identificarea utilizatorului pentru aplicația mea? Este esențial să pot identifica cu exactitate fiecare utilizator în parte pentru urmărirea comportamentului său sau personalizare sau pot doar să evit accesul persoanelor neautorizate? 

Cea mai inteligentă soluție este să selectați o tehnologie de citire care se va dezvolta odată cu evoluția pieței. De exemplu, aplicația dumneavoastră se poate baza complet pe un card în acest moment, dar dacă doriți să începeți trecerea la autentificarea cu ajutorul smartphone-ului în următorii 5-10 ani, veți dori să puteți face asta fără a fi necesar să înlocuiți fizic toți cititorii din kiosk-urile amplasate de dumneavoastră.

De asemenea, doriți un cititor cu o API (Interfața de programare a aplicațiilor) solidă care să vă permită să răspundeți la noile riscuri de securitate sau să oferiți funcționalități suplimentare pe viitor. Un cititor inteligent și conectat va permite configurarea sigură și actualizări de la distanță, astfel încât să puteți răspunde cu ușurință la schimbările pieței.

Afla mai multe despre “Catalogul Naţional Online al Firmelor de Vending din România”.

Sursa: kioskmarketplace.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*